• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 13 بهمن 1397
کد مطلب : 46800
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/g92j
+
-

روستاهای بوشهر میزبان کاروان نشاط

اهالی روستاهای هدف در سنین و طبقات مختلف از خدمات‌ ویژه کاروان‌ها برخوردار می‌شوند

روستایی
روستاهای بوشهر میزبان کاروان نشاط

علیرضا برازجانی|   بوشهر - خبرنگار:


طرح امید و نشاط اجتماعی از سال96 با برنامه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و آیینی با هدف ایجاد نشاط برای اولین بار در کشور در استان بوشهر اجرا شد. این طرح اکنون در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به روستاهای کم‌برخوردار رسیده و مرحله دوم طرح امید و نشاط اجتماعی در مناطق شهری و روستایی استان بوشهر با مشارکت 11 سازمان و دستگاه دولتی به اجرا در آمد.
 طرح امید و نشاط اجتماعی که به عنوان طرح ممتاز از سوی وزارت کشور برای اجرا در استان‌های دیگر نیز ابلاغ شده است، برنامه‌های ورزشی، فرهنگی، آیین‌های بومی محلی، عشایری و همچنین برنامه هایی در زمینه کتابخوانی، کودکان خلاق و سلامت را شامل می‌شود.


ارائه خدمات مختلف به 20روستا

مدیرکل امور اجتماعی بوشهر با اشاره به راه‌اندازی کاروان نشاط و امید در ۲۰ روستای استان بوشهر می‌گوید: این کاروان‌ها در حوزه‌های مختلف به اهالی روستاهای مورد نظر و منتخب در سنین و طبقات مختلف خدمات‌ ویژه‌ای ارائه می‌دهند. افزون بر این در زمان حضور کاروان نشاط و امید انقلاب در روستاها، ساکنان از برنامه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی نیز بهره‌مند می‌شوند.


ضرورت کیفیت‌بخشی به برنامه‌ها

«عباس برزگرزاده» با تاکید بر ضرورت کیفیت‌بخشی به برنامه‌ها و خدمات ارائه شده در کاروان نشاط و امید انقلاب، اضافه می‌کند: افزایش سطح کیفی برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مورد تاکید است و از مجریان طرح‌ها و متولیان امور انتظار می‌رود با اجرای طرح‌های خلاقانه نسبت به افزایش سطح کیفی برنامه‌ها اهتمام ورزند.
 اجرای برنامه‌های مختلف، متنوع و با نشاط در آستانه چهل سالگی انقلاب و به مناسبت دهه مبارک فجر در دستور کار قرار دارد. ضمن این‌که برنامه‌ریزی لازم برای کیفیت‌بخشی به برنامه‌ها انجام شده و مصمم به برگزاری باکیفیت آنها هستیم.

وی ادامه می‌دهد: کاروان نشاط و امید به همه شهرستان‌های 10گانه استان بوشهر خواهد رفت. همچنین در مدت‌زمان تعیین شده برای هر شهرستان، 2 روستای هدف نیز میزبان این کاروان خواهند بود و از برنامه‌های متنوع تدارک دیده شده بهره‌‌مند می‌شوند. این کاروان کار خود را روز چهارشنبه سوم بهمن ماه در بخش بندر ریگ و از روستای پوزگاه شروع کرده است.


ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به روستاییان

ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به روستاییان یکی از اهدافی است که مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: راه‌اندازی یونیت‌های سیار دندان‌پزشکی در روستاها، برپایی غرفه مشاوره خانواده، راه‌اندازی غرفه شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی و سایر خدمات بهداشتی درمانی در قالب این طرح ارائه می‌شود.

در صورتی که در بین مراجعین، بیماری خاصی مشاهده شود برای ادامه درمان به پزشک متخصص و یا مراکز درمانی مجهز استان ارجاع داده می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: برای گروه‌ سنی کودکان و نوجوانان در برنامه‌ریزی‌های کاروان نشاط جایگاه ویژه‌ای پیش‌بینی شده است. برپایی نمایشگاه عروسکی، راه‌اندازی غرفه کودک، اجرای موسیقی محلی، برنامه قصه‌گویی و نقالی کودکان و نوجوانان، اجرای تئاتر خیابانی، معرفی کتاب و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری و ورزشی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در قالب این کاروان در روستاهای هدف انجام می‌شود.برزگرزاده تاکید می‌کند: تعدادی از غرفه‌ها با همکاری اداره کل بهزیستی، تعدادی از غرفه‌ها با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان و تعدادی از غرفه‌ها‌ نیز با همکاری اداره کل ارشاد اسلامی و کانون فرهنگی پرورشی کودکان و نوجوانان برپا می‌شود.


استمرار طرح نشاط اجتماعی

معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر با اشاره به پیشینه این طرح که از 2سال گذشته برای اولین بار در سطح کشور در استان بوشهر اجرایی شده، به همشهری می‌گوید: اعتقاد داریم جامعه نیاز به نشاط فرهنگی و اجتماعی دارد اما در کنار اجرای برنامه‌های فرهنگی باید برای جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی نیز گام برداریم. بر اساس همین رویکرد، مرحله اول برنامه نشاط اجتماعی از سال96 در شهرهای بوشهر و گناوه اجرا شد و در مرحله دوم در بقیه شهرها و تعدادی از روستاهای استان بوشهر شاهد برگزاری این طرح بودیم.

«محمد مظفری» اضافه می‌کند: در حال حاضر هم مرحله سوم این طرح به مناسبت چهل سالگی پیروزی انقلاب برای روستاهای کم برخوردار و محروم استان بوشهر هدف‌گذاری شده و به اجرا درخواهد آمد. در قالب این طرح قصد داریم فارغ از هرگونه نگاه آماری و تبلیغات، به دنبال ارائه خدمات مختلف و مورد نیاز اهالی و جمعیت ساکن در این روستاها باشیم. 

وی توضیح می‌دهد: کاروان نشاط و امید انقلاب متشکل از دستگاه‌های اجرایی استان است که کمتر امکان حضور در روستاهای کم برخوردار را داشته‌اند. این دستگاه‌ها، یک بسته کامل و جامع از خدمات موردنیاز را که کمتر در دسترس روستاییان قرار دارد در مدت زمان 2روز حضور در میان مردم روستاهای هدف به آنها ارائه می‌دهند.

معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر به دستگاه‌های مشارکت کننده در این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: در کنار خدمات درمانی با مشارکت و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، برنامه‌های شاد و باطراوتی برای کودکان و نوجوانان این روستاها اجرا می‌شود. این برنامه‌ها شامل اجرای نمایش عروسکی سیار، ایستگاه نقاشی روی پارچه 40متری، جشنواره بادبادک و ساخت مجسمه شنی در روستاهای ساحلی است. شروع فعالیت این کاروان از روستای پوزگاه گناوه بود و تاکنون 6 روستا از این خدمات بهره‌‌مند شده‌اند. برابر برنامه، کاروان تا پایان بهمن ماه به 14روستای دیگر نیز خواهد رفت.

مظفری با اشاره به استقبال چشمگیر مردم و اهالی روستاهایی که این برنامه‌ها در آنجا اجرا می‌شود، بیان می‌کند: 50 نفر از نمایندگان و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و خدمت‌رسان استان در تیم اجرایی و پشتیبانی کاروان نشاط و امید حضور دارند. افزون بر این، سعی شده است برای اجرای بهتر برنامه‌ها از نخبگان علمی و فرهنگی شهرستان‌های هدف نیز استفاده شود. همچنین دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فرمانداران و اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران روستاها در کنار دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر در اجرای این طرح مشارکت دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید