سیدمرتضی احمدپور| تبریز – خبرنگار:
به دلیل کمبود مراکز درمانی مجهز، تمرکز ارائه خدمات در مرکز آموزشی- درمانی امام رضا(ع) تبریز افزایش داشته است. این مجتمع درمانی در حال حاضر با انبوهی از بیماران روبهروست بهطوری که پذیرش و معاینه جمعیت زیادی از مراجعه کنندگان در راهروهای این بیمارستان انجام میشود. اگر چه این نوع پذیرش به نوعی رفع مشکلات بیماران و پاسخ به نیازهای درمانی آنها محسوب میشود و برخی معتقدند ارائه خدمات به شکل کنونی موجب کاهش کیفیت عملکرد کادر درمانی بیمارستان امام رضا(ع) و خدماترسانی شده است.
انتقاد از نوبتدهی اینترنتی بیمارستان
«سوگل صادقی» یکی از شهروندان چاراویماقی است که برای ویزیت پزشک به این مرکز درمانی مراجعه کرده است. او از نحوه پذیرش بیمار در این مرکز درمانی گلهمند است و میگوید: برای دریافت نوبت ویزیت اولیه پزشک باید از یک هفته قبل نوبت اینترنتی دریافت کنیم. این مرکز درمانی از بیماران هم پول نقد دریافت نمیکند و گاهی مبلغ مورد نیاز را در کارت نداریم و برای ریختن پول به کارت بانکی باید زمان زیادی هم در بانک صرف کنیم. وی با بیان اینکه گوشی تلفن همراه وی اینترنت ندارد و تمام روز برای دریافت نوبت اینترنتی معطل مانده است، اضافه میکند: یکبار باید مراجعه حضوری داشته باشیم و دفترچه بیمه ارائه کنیم، بعد هم باید نوبت اینترنتی بگیریم که واقعا پروسه عجیبی برای دیدار با یک پزشک است. اطراف بیمارستان مغازههایی هستند که این کار را انجام میدهند، اما زمان زیادی تلف میشود و باید دوباره به شهر خودمان برگردیم و پس از یک هفته برای یک ویزیت ساده مراجعه کنیم.
در پیگیری صحبتهای این شهروند سری به سایت نوبتدهی بیمارستان زدیم.
در این سامانه با انتخاب حوزه درمانی و با توجه به تاریخ تعیینشده میتوان نسبت به رزرو نوبت بیمارستانی آن هم در ساعات محدود، اقدام کرد. در بازه زمانی یک ماه از 8 بهمن تا 8 اسفند برای رزرو نوبت در کلینیک جراحی عروق تنها یک فرصت وجود داشت و هیچ انتخاب دیگری نبود. پزشک داخلی اعصاب که اصلا نوبت ندارد و تنها بیماران خاص اماس را پذیرش میکند. گوارش، ریه و غدد که هیچ پیشنهاد و پزشکی تا 8 اسفند (حداقل در حال حاضر) ندارند و در بسیاری از حوزههای درمانی هم تنها یک انتخاب در یک روز وجود دارد؛ مسالهای که بیشک بیماران شهرستانی را برای حضور و بهرهمندی از خدمات این مرکز درمانی به دلیل فاصله جغرافیایی با مشکلات زیادی مواجه میکند.
تجهیزات پیشرفته، خدمات ضعیف
«امید الهیاری» یکی دیگر از بیمارانی است که از آذربایجان غربی به این مرکز درمانی مراجعه کرده است. او هم یکی از منتقدان نحوه خدماتدهی به بیماران است و اظهار میکند: وقتی در ارومیه بودم، پزشک متخصص از تجهیزات پیشرفته این مرکز درمانی اعلام رضایت کرد. برای ادامه درمان به بیمارستان امام رضا(ع) تبریز مراجعه کردم، اما خدماتدهی بسیار ضعیف است. وی ادامه میدهد: با وجود اینکه از تجهیزات این بیمارستان بسیار تعریف میکنند، اما فرایند گرفتن نوبت برای استفاده از آنها بسیار سخت و طولانی است و بیماران نمیتوانند از آنها بهرهمند شوند. البته برخی بیماران و کادر درمانی اینجا میگویند که این تجهیزات برای بیماران خاص بوده و افرادی با موقعیتهای برتر اجتماعی و مالی بدون نوبت از این تجهیزات استفاده میکنند.
الهیاری بیان میکند: زمانی که در نوبت استفاده از این تجهیزات بودیم، چند نفر بدون نوبت به اتاق مخصوص مراجعه کردند و این شائبه استفاده انحصاری از تجهیزات در بیماران تقویت شد.
وی به ضعف ارائه خدمات رفاهی به بیماران و همراهان آنها هم اشاره میکند و میگوید: برخی همراهان بیمار که خودرو شخصی دارند نمیتوانند از پارکینگ استفاده کنند. کوچهها و خیابانهای اطراف هم پر از خودرو است و اگر قرار باشد ساعتهای طولانی معطل باشیم، همراهمان نمیتواند کنار ما باشد و دغدغه پارک خودرو آن هم در مسافتی بسیار دورتر از بیمارستان ما را آزار میدهد.
یک بیمارستان و دهها خدمت تخصصی
برای پیگیری مشکلات مطرحشده از سوی بیماران و مراجعهکنندگان به سراغ رئیس بیمارستان امام رضا(ع) تبریز رفتیم و مشکلاتی را که بیشک خود او هم از آنها آگاهی دارد مطرح کردیم. «محمد علیزاده» صحبتهایش را اینگونه آغاز میکند: برای اینکه بتوان به درک روشنی از وضعیت این مرکز آموزشی درمانی برسیم، باید شرایط خدماتی آن را هم بدانیم. در حال حاضر این مرکز در حوزههای متعدد خدمات تشخیصی و درمانی، واحدهای بستری، سرپایی و پاراکلینیکی، خدمات آموزشی و حوزه پژوهش و تحقیقات فعالیت کرده و 163 استاد متخصص و نزدیک به 500 رزیدنت در آن مشغول تدریس و آموزش هستند.
وی ادامه میدهد: این بیمارستان خدمات تخصصی و فوقتخصصی خود را در بیش از 50 واحد تخصصی در تمام ساعات شبانهروز ارائه میکند و در تمام مدت شبانهروز پذیرش بیمار داریم. اورژانس این مرکز با بیش از 100 تخت در هر ساعت از شبانهروز پذیرای بیماران بدحال از تبریز و شهرهای دیگر استان حتی شمال غرب کشور است.
علیزاده در پاسخ به انتقاد شهروندان از خدمات محدود رفاهی عنوان میکند: در سالهای نخست مشکلاتی در زمینه پارکینگ وجود داشت، اما با بهسازی و احداث فضای پارکینگ عمومی با ظرفیت بیش از 300 دستگاه خودرو در نزدیکترین محل دسترسی به بیمارستان، ایجاد سالن انتظار اورژانس، تجهیز و ساماندهی بیش از 600 تخت همراه و استقرار در بخشهای مختلف، استقرار تاکسی تلفنی و آمبولانس خصوصی، ایجاد کیوسکهای اطلاعرسانی و توسعه و طراحی فضای سبز در محوطه اصلی ساختمان شهید قاضی تلاش شده تا خدمات رفاهی بهتری به بیماران ارائه شود.
به گفته او، با وجود چنین ظرفیتهایی به دلیل مراجعات زیاد، این فضا جوابگوی بیماران و همراهان آنها نیست.
تلاش برای توسعه فضای بیمارستان
علیزاده درباره اینکه چرا برخی بیماران در سالنها پذیرش میشوند و برخی بیماران نیز از نحوه خدماتدهی ناراضی هستند، میگوید: در سالهای اخیر و با اجرای طرح کاهش فرانشیز یا همان حمایت مالی از بیماران، حجم مراجعات نیز افزایش پیدا کرده است. تلاش کردهایم با ارتقای کیفی ویزیتهای سرپایی و درمانگاهی، اجرای طرح پزشکان مقیم و استقرار پزشک متخصص و فوقتخصص در 5 رشته به صورت شبانهروزی سطح کیفی خدمات را حفظ کنیم.
وی با تایید کمبود محل پذیرش بیماران عنوان میکند: ظرفیت اسمی بیمارستان 800 تخت است که تلاش میکنیم با افزودن 100 تخت به تعداد فعلی خدماتدهی را بهتر کنیم. همچنین بهبود وضعیت هتلینگ بیمارستان با اجرای دهها پروژه بهسازی و عمرانی در اولویت است.
رئیس این بیمارستان درباره اینکه چرا برخی بیماران بدون نوبت از خدمات ویژه بهرهمند میشوند، بیان میکند: این خدماتدهی به بیماران اورژانسی بدون نوبت تعلق دارد. خدمات برای بیماران عادی با نوبتدهی زماندار است، اما برای بیماران اورژانسی این خدمات بدون نوبت است که میتواند شائبه خدمات ویژه برای افراد خاص را تداعی کند. در حالی که این چنین نیست و باید به بیماران اورژانسی طبق نظر دکتر متخصص خدمات بدون نوبت بدهیم.
وی با بیان اینکه نوبتدهی اینترنتی تنها مختص این مرکز نیست و در دیگر مراکز هم اجرا میشود، عنوان میکند: با این حال کادر بیمارستان با بیماران و همراهانی که دسترسی به اینترنت ندارند و یا کارت بانکی همراهشان نیست همراهی میکنند تا آنان معطل نشوند.
توسعه بیمارستان و افزایش تختهای درمانی
تا قبل از سال 86 بیمارستان امام خمینی(ره) در محدوده داخلی دانشگاه تبریز به عنوان بزرگترین بیمارستان شمال غرب کشور مطرح و مجهزترین تجهیزات پزشکی و درمانی در این مرکز موجود بود. اما با بهرهبرداری از مرکز آموزشی- درمانی امام رضا(ع) با ظرفیت 500 تخت بیمارستانی عنوان مهمترین و بزرگترین بیمارستان شمال غرب کشور به این مجتمع درمانی جدید انتقال یافت.
این بیمارستان سپس توسعه یافته و در زیربنایی بالغ بر 70 هزار مترمربع و با 700 تخت فعال بستری فعالیت آموزشی- درمانی خود را تداوم بخشید. وجود تختهای ستارهدار با عناوین شیمیدرمانی، رادیوتراپی، هموفیلی و تالاسمی و داشتن بیشترین تعداد تختهای اورژانس بیمارستانی در شمال غرب کشور موجب شده تا این بیمارستان نخستین مرکز ارجاع بیماران در تبریز و شهرهای دیگر باشد. هر چند که این حجم از خدمات و مراجعان، این مرکز درمانی را با مشکلات متعددی در پذیرش بیماران مواجه کرده است. انتقادهای روزانه از وضعیت بیمارستان به دلیل آمار بالای مراجعه بیماران، کمبود تختهای درمانی و پذیرش بیمار در سالنهای بیمارستان موجب شده تا سطح کیفی و کمی خدمات بیمارستان از دیدگاه شهروندان و خدماتگیرندگان پایین بیاید.
شنبه 13 بهمن 1397
کد مطلب :
46797
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/rl9W
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved