• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 13 بهمن 1397
کد مطلب : 46789
+
-

از ویلایی‌سازی تا آپارتمان‌نشینی

محمدیاسین دهقان|   یزد- خبرنگار :

تغییر ضوابط اِشراف به حیاط مجاور، معماری سنتی یزد را زیر سوال برده است. بسیاری از شهروندان و صاحب‌نظران یزدی عقیده دارند با این اقدام، تمایل به آپارتمان‌نشینی و دوری از خانه‌های ویلایی تسهیل می‌شود، در حالی که هدف از معماری آینده یزد اگرچه جلوگیری از توسعه بی‌رویه شهر است، با ترویج آپارتمان‌نشینی همراه نیست. در ادامه، گفت‌وگوی همشهری با «علی نوری» مدیر هماهنگی و نظارت بر ساخت‌و‌ساز شهری یزد را درباره تغییر ضوابط اِشراف در طرح تفصیلی جدید می‌خوانید.


درباره تغییرات ضوابط طرح تفصیلی جدید درباره حق اِشراف به حیاط خانه‌های مجاور توضیح دهید.

ضوابط طرح تفصیلی جدید درباره حق اِشراف، به‌ویژه اِشراف به حیاط‌های مجاور، بر اساس نگاه مشاور تسهیل شده است؛ به این ترتیب که با توجه به افزایش تقاضا برای آپارتمان‌نشینی و از بین رفتن کارکرد اختصاصی حیاط‌ها، دیگر نیازی به حفظ حریم حیاط‌ها وجود ندارد.

با توجه به فرهنگ یزدی‌ها و اهمیتی که برای حفظ حریم شخص قائل هستند، آیا این ضوابط در استان قابلیت اجرایی دارد؟

این فرهنگ در حال تغییر است؛ همان‌طور که معماری ما از ویلایی‌نشینی به سمت آپارتمان‌نشینی در حال تغییر است. در گذشته، ضوابط اِشراف در یزد با سایر شهرهای کشور متفاوت بوده، اما در طرح تفصیلی جدید، این ضوابط مانند سایر شهرهای کشور در نظر گرفته شده است.

ضوابط قبلی بر اساس ویلایی‌سازی در معماری سنتی یزد در نظر گرفته شده بود، اما در حال حاضر با توجه به تغییر شرایط و افزایش تقاضا برای آپارتمان‌نشینی و برنامه برای جلوگیری از گسترش شهر، ضوابط را طوری تسهیل کرده‌اند که مردم آپارتمان بسازند. با آپارتمان‌سازی، حیاط‌ها دیگر اختصاصی نیستند و مشترکند و دیگر نیازی نیست که پنجره‌ها در ارتفاعی ساخته شوند که به حیاط دید نداشته باشند.

  این ضوابط برای همه محله‌های یزد چه محله‌های سنتی و چه محله‌های آپارتمانی حاکم است؟

بله، این ضوابط در همه محله‌های شهر یکسان است. البته درست است که برخی نقاط هنوز بافت سنتی و ویلایی دارند، اما این ضوابط باید در همه جا رعایت شود.
 
برنامه‌ای برای تغییر ضوابط دارید؟


تغییر ضوابط بسیار دشوار است و باید مراحل مختلف تایید و اصلاح را طی کند. البته گلایه‌های مردمی‌ نیز در طی یک سال از اجرای ضوابط جدید چندان نبوده و مشکل اصلی مربوط به خانه‌های ویلایی و محله‌های سنتی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید