• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 13 بهمن 1397
کد مطلب : 46719
+
-

گزارش

تلاطم‌های شدید اقتصادی سختی‌های زیادی را به خانواده‌ها تحمیل کرد

محمدتقی حاجی‌موسی

به خاطر یک تکه گوشت -
بعد از مرور این همه اخبار سال‌های بعد از انقلاب، حالا به این نتیجه رسیده‌ایم که کنترل بازار گوشت قرمز و سفید جزو محالات است و در دسته مشکلات ازلی و ابدی ثبت می‌شود. سال91 وقتی همه‌‌چیز گران ‌شد طبیعتا گوشت هم گران ‌شد و دولت وعده داد که گوشت سفید و قرمز ارزان در راه است که این یعنی یخ‌زده خارجی. بعد از چند وقت هم طرح‌هایی در گوشه و کنار کشور اجرا شد؛ مثل هر خانوار یک مرغ در نطنز! 

برو تو صف- غذای دانشجویی 3نرخی شد تا حتی در سلف دانشگاه هم بچه پولدارها از کم بضاعت‌ها تفکیک شوند. طبق مصوبه‌ای که دولت اعلام کرد در سال 91علاوه بر غذای 485تومانی 2غذای دیگر با قیمت بالاتر و پایین‌تر هم درنظر گرفته شد تا منوی موجود برای دانشجویان رنگین‌تر از قبل باشد؛ البته خود ما که آن موقع دانشجو بودیم هیچ وقت این غذاهای دیگر را به چشم ندیدیم ولی خب، حتما ارائه شده و چشم ما ندیده.

داره پایین می‌یاد- محمود بهمنی در دهم خرداد سال91 در گفت‌وگویی با ایسنا اعلام کرد که قیمت طلا و دلار کاهشی است و مردم الکی پولشان را دور نریزند و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هیچ تأثیری روی قیمت‌ها نخواهد گذاشت. آن موقعی که بهمنی این حرف‌ها را زد دلار حدود1300تومان بود و 7‌ماه بعد در دی‌ماه، دلار 3300تومان را هم رد کرده بود و سکه هم به بالای یک‌میلیون تومان رسیده بود. اما آن موقع جناب بهمنی همچنان معتقد بود قیمت‌ها کاهش پیدا خواهند کرد.

گاو نباید میوه بخوره؟- زمستان سال90 دولت مدام اعلام کرد که میوه کم است و باید واردات شود؛ لذا هزاران تن میوه ازجمله مرکبات وارد کشور شد تا مثلا بازار تنظیم شود. اما 20فروردین 91 معلوم شد که میوه‌ها توی انبارها در حال خراب‌شدن هستند و هر روز 6تن مرکبات راهی گاوداری‌ها می‌شود تا ویتامین ث بدن این احشام عزیز تامین شود. نکته جالب اینکه هزینه واردات این میوه‌ها از مصر، ایتالیا، پاکستان و... 4برابر هزینه تولید داخل بود که خوراک گاوها شد و نوش جانشان.

بریم دور دور- در 6ماه اول سال 91، 27میلیارد دلار ارز به واردات تخصیص پیدا کرد و این در حالی بود که موسی‌الرضا ثروتی -نماینده مجلس- نیاز کشور به واردات دارو را در مجموع 5/2میلیارد دلار اعلام کرده بود، در این شرایط که کمبود دارو‌های خاص در کشور وجود داشت و همه از تحریم و نبود ارز می‌گفتند. جالب اینکه همین نماینده از واردات 50درصد کل محصولات پورشه در سال 2012 به ایران خبر داد و اینکه باید فکری کرد و قطعا تخلفی بوده و این حرف‌ها که اگر شما برخوردی یادتان آمد به ما خبر بدهید.

از اول هم مشتری نبودن-  28دی سال91، زیست‌پارک قشم از فهرست جهانی یونسکو خارج شد؛ اتفاقی که البته 2ماه قبل افتاده بود، لکن مسئولان پنهان می‌کردند تا اینکه افشا شد. البته از دید مسئولان دولتی شغال که از باغ قهر کند منفعت باغبان است و با همین ایده کاری کردند که دست‌های نظام امپریالیسم یونسکو از قشم و ذخایر طبیعی‌اش دور بماند که خب، موفق شدند و برگ زرینی دیگر در دفتر خاطرات دولت مهرورز ثبت کردند.

به سفر قطر کرد-  یکم مرداد91 یکی از مسئولان سفارت قطر در ایران اعلام کرد که دولت متبوعش از 8‌ماه پیش زمین‌هایی را در ایران اجاره کرده تا به کشاورزی در آن بپردازد. چندلحظه بعد مسئولان وزارت کشاورزی این خبر را تکذیب کردند و گفتند از آن بی‌اطلاع هستند و اصلا از این خبرها نیست؛ البته مسئول قطری گفته بود این اجاره از طریق سفارت نبوده و یک شرکت آن را انجام داده و در آخر به خبرنگاران گفت چرا خبرها را این‌قدر دیر می‌خوانید؟! این اتفاق 8‌ماه قبل رخ داده و قرارداد ما بلندمدت است. طبق معمول این خبر هم در همین مرحله متوقف شد و ما نفهمیدیم آخرش چی شد.

سلطان رکورد-  علی نیکزاد -وزیر مسکن و شهرسازی- اعلام کرد که دولت‌های نهم و دهم در مجموع نزدیک به 5میلیون واحد مسکونی ساخته‌اند و این در حالی است که 10سال قبل از دولت نهم کلا 4میلیون واحد ساخته شده بود. آقای نیکزاد به محل این خانه‌ها و پیشرفت فیزیکی‌شان اشاره‌ای نکرد، لکن اشاره‌ای به رکورد قیمت مسکن هم نکرد و از جمع خبرنگاران خارج شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید