• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 13 بهمن 1397
کد مطلب : 46692
+
-

سرما در راه ایران

استاد هواشناسی در گفت و گو با همشهری از ورود یک توده سرما به ایران می‌گوید

سرما در راه ایران

از یکشنبه ۱۴بهمن‌ماه یک جبهه هوای سرد از شمال سیبری وارد ایران می‌شود و حدود 3 روز تمام منطقه شمال، شرق و شمال شرق و سلسله جبال البرز را در برخواهد گرفت. این جبهه هوای سرد باعث شکل‌گیری رگبارهای موقتی برفی شده و حدودا تا چهارشنبه در خاک ایران باقی خواهد ماند. این پیش‌بینی حسین اردکانی، استاد هواشناسی است که از ورود این جبهه هوای سرد از یک جبهه تازه به مرزهای ایران سخن می‌گوید. او درباره اینکه آیا این جبهه هوای سرد را می‌توان به آنچه در آمریکای شمالی در حال رخ دادن است، مرتبط دانست، به همشهری می‌گوید: «این پدیده با آنچه در مورد آمریکا رخ داده و به شکستن طبقه دوم جو زمین مربوط است، کاملا متفاوت است؛ هرچند در نهایت گرمایش جهانی باعث تغییرات جدی در وضعیت زمین شده و مشکلاتی را در همه جای زمین به‌وجود می‌آورد، اما این سرما ارتباطی با آن پدیده ندارد.»



 به‌گفته این استاد هواشناسی، این توده هوای سرد برخلاف دوره قبل که از شمال اسکاندیناوی به ‌طرف مرکز اروپا، دریای سیاه، ترکیه و شرق دریای مدیترانه وارد کشورمان شده بود، این بار از طریق شمال سیبری در امتداد سلسله‌ کوه‌های اورال و دریاچه اورال وارد کشورمان می‌شود. بر این اساس در استان‌های نیمه شمالی کشور از جمله تهران شاهد بارش برف و در استان‌های نیمه جنوبی (به جز مناطق کوهستانی) از جمله یزد،فارس،هرمزگان و سیستان و بلوچستان شاهد بارش باران خواهیم بود.

احتمال وضعیت مشابه در ایران

احتمال اینکه پدیده‌ای شبیه آنچه در آمریکا رخ داده، در ایران هم به‌وقوع بپیوندد، به‌هیچ‌وجه دور از انتظار نیست. حسین اردکانی، استاد هواشناسی که اوایل دهه1340 خورشیدی، رئیس بخش پیش‌بینی سازمان هواشناسی ایران بوده، درباره رخ دادن یک پدیده با ویژگی‌های مشابه در ایران می‌گوید: «در اوایل دهه1340 خورشیدی هجوم هوای بسیار سردی را در ایران شاهد بودیم که براساس آن، دمای هوا در همدان به حدود 40درجه زیر صفر و در تهران به منهای 20درجه سانتی‌گراد رسید. در آن زمان، امکان سنجش وضعیت هوا در طبقه دوم جو (حدود 80 هزار پایی) را نداشتیم. از طرفی، متأسفانه امروز نیز چنین کارهایی در سازمان هواشناسی ایران انجام نمی‌شود تا براساس آن ما بدانیم در هر دوره‌ای چه وضعیتی داشته‌ایم. با وجود این، احتمال می‌دهم که در آن سال‌ها شکسته شدن لایه استراتوسفر باعث چنین تأثیری روی ایران شده بود. با توجه به اینکه ما به «زمان برگشت» معتقد هستیم، می‌توان با اطمینان زیادی گفت که چنین پدیده‌ای ممکن است باز هم در ایران رخ بدهد؛ کمااینکه‌ در اروپا، چین و ژاپن پیش‌تر چنین اتفاقاتی رخ داده است.» اردکانی  به همشهری می‌گوید: «واقعیت این است که گرمایش جهانی می‌تواند ناهنجاری‌های بسیار شدیدی را روی کره زمین به‌وجود بیاورد؛ ‌از سرماهای بسیار نادر تا خشکسالی‌های شدید، سیل‌های ویرانگر و امواج بسیار گرم در فصل تابستان ازجمله این پدیده‌ها هستند. »

این خبر را به اشتراک بگذارید