• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 30 دی 1396
کد مطلب : 4668
+
-

معاون اجتماعی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با همشهری:

حمایت از بیماران ‌ام‌اس، اوتیسم و پروانه‌ای اعتبار مالی می‌خواهد

سلامت
حمایت از بیماران ‌ام‌اس، اوتیسم و پروانه‌ای اعتبار مالی می‌خواهد

معصومه حیدری پارسا/ خبرنگار:

 

 

80هزار نفر مبتلا به ام‌اس، 6 هزار نفر بیمار اوتیسم و 540 بیمار پروانه‌ای در شرایطی چشم‌انتظار قرارگرفتن در فهرست حمایت بیمه‌ای بیماری‌های خاص هستند که معاون اجتماعی وزیر بهداشت، به همشهری گفت: برای این حمایت از بیماران جدیدی که به فهرست بیماران خاص و صعب‌العلاج اضافه می‌شوند باید بودجه مجزا و افزون بر میزان قبل درنظر گرفت تا هم از سهم بیماری‌های قبلی کم نشود و هم سهم بیماری‌های جدید کفاف درمان و مخارج‌شان را بدهد. طی روزهای گذشته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه97 پس از آخرین نشست این کمیسیون و تصمیمات جدید اتخاذ شده، اعلام کرد که دولت مکلف است بخشی از هزینه بیماران متابولیک،‌ ام‌اس، پروانه‌ای و اوتیسم و نازایی را مانند بیماری‌های خاص محاسبه و پرداخت کند. علی‌اصغر یوسف‌نژاد گفت: دولت مکلف است بخشی از هزینه بیماران متابولیک، ام‌اس پروانه‌ای و اوتیسم را مانند بیماری‌های خاص محاسبه و پرداخت کند.

 

 

 

بودجه افزایش پیدا نکند، مشکل‌ ایجاد می‌شود

 

به‌دنبال انتشار این خبر، سیدمحمد هادی ایازی به همشهری گفت: اگرچه از این اقدام کمیسیون تلفیق حمایت کرده و از این توجهی که به بیماران دارند خرسند هستیم، اما باید واقع‌بین باشیم چراکه اگر بودجه این بیماران افزایش پیدا نکند، می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. ما قبول داریم که این بیماری‌ها هزینه‌های سنگین اقتصادی، روانی و اجتماعی بر خانواده‌ها، بیماران و نظام سلامت تحمیل می‌کند و از طریق پوشش بیمه‌ای تا حد زیادی از سنگینی بار آنها کاسته می‌شود اما باید نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این مسئله توجه کنند سهمی را که برای این امر اختصاص داده‌اند از ردیف بیماری‌های خاص و صعب‌العلاجی است که قبلا در فهرست بیماران خاص قرار داشتند و شمار آنها نیز اندک نیست. به‌عبارت دیگر، مصوبه مجلس بودجه موجود را میان تعداد بیشتری از افراد تقسیم می‌کند. این در حالی است که مصوبه کنونی باری را از دوش بیماری‌هایی که جدیدا به فهرست افزوده شده‌اند، برمی‌دارد ولی با کاهش سهم بیماران قبلی، بار افراد و خانواده‌های دچار آن بیماری‌ها را با افزایش مواجه خواهد کرد. ایازی توضیح داد: مصوبه کنونی باری را از دوش بیماری‌هایی که جدیدا به فهرست افزوده شده‌اند، برمی‌دارد اما با کاهش سهم بیماران قبلی، بار افراد و خانواده‌های دچار آن بیماری‌ها را با افزایش مواجه خواهد کرد. باید توجه داشت که برای این حمایت از بیماران جدیدی که به فهرست بیماران خاص و صعب‌العلاج اضافه می‌شوند باید بودجه مجزا و افزون بر میزان قبل درنظر گرفت تا هم از سهم بیماری‌های قبلی کم نشود و هم سهم بیماری‌های جدید کفاف درمان و مخارج‌شان را بدهد. اما سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این‌باره می‌گوید: قرار نیست همه خدمات 80هزار نفر مبتلا به ام‌اس، 6هزار اوتیسمی و 540 بیمار پروانه‌ای در پوشش بیمه‌ای قرار بگیرد. امینی فرد، عضو کمیسیون تلفیق هم در این‌باره به همشهری می‌گوید: همه خدمات این افراد تحت پوشش قرار نخواهد گرفت و تنها بخشی از خدمات مورد حمایت قرار می‌گیرد که در بررسی‌های آینده اعلام خواهد شد.

 

 

 

به اعتبارات جدید نیازمندیم

 

جبار کوچکی‌نژاد، عضو دیگر کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به پوشش بیمه‌ای بیماران مبتلا به اوتیسم، نازایی، پروانه‌ای و‌ ام‌اس گفت: هر چند بودجه نظام سلامت تعیین شده است، اما ارائه خدمات به گروه جدیدی از بیماران خاص که به تازگی وارد لیست شده‌اند، به تخصیص اعتبارات بیشتر نیاز دارد. وی افزود: مخالفتی با افزایش اعتبار برای ارائه خدمات به بیماران خاصی که به تازگی وارد لیست پوشش بیمه‌ای شده‌اند، نداریم در صورتی که اعتبارات جدید لحاظ شود. همچنین محمد کاظمی یک عضو کمیسیون تلفیق مجلس هم می‌گوید: وقتی همکاران مجلس در حمایت از بیماران پیشنهادهای جدیدی مطرح می‌کنند، منابع مالی آن را نیز باید پیش‌بینی کنند. نمی‌توان تعهد جدیدی را به دوش وزارت بهداشت قرار داد، اما اعتبار جدیدی به آن تخصیص نداد و بگوییم با همان بودجه‌ای که تعیین شده است، باید هزینه‌های درمان بیماران جدید خاص را نیز پوشش دهید.

 

 

 

 

وزارت بهداشت در تنگنای جدید

 

حمید گرمابی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس درباره افزوده‌شدن بیماران مبتلا به اوتیسم، پروانه‌ای، نازایی و‌ ام‌اس به لیست پوشش بیمه‌ای گفت: اگر منابع کافی وجود داشته باشد، هیچ مخالفتی با افزایش بودجه بیماران خاص نداریم، ولی با کمبود منابع مالی نباید وزارت بهداشت را در تنگنای بیشتر قرار داد. متأسفانه وزارت بهداشت با معضل اعتبارات مالی مواجه است. بهتر بود با پیش‌بینی اعتبارات، بودجه بیشتری به نظام سلامت تخصیص پیدا می‌کرد تا در روند ارائه خدمات به لیست جدید بیماران خاص که به گروه قبلی اضافه شده‌اند و طبعا برای دریافت خدمات به منابع نیاز دارند، با کمبود روبه‌رو نشود. در واقع وزارت بهداشت با صرفه جویی در منابع باید خدمات مطلوبی در اختیار بیماران خاص قرار دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید