• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 10 بهمن 1397
کد مطلب : 46517
+
-

خداحافظی تلخ با جریمه‌های قدیمی

جریمه تخلف‌های رانندگی در سال 90 چند برابر شد‌

خداحافظی تلخ با جریمه‌های قدیمی

عیسی محمدی

هر از چندی، ماجرای جریمه‌ها و افزایش آنها خبرساز می‌شود. و البته چون به عموم مردم مربوط است، حسابی بحث‌برانگیز و چالش‌برانگیز هم از آب درمی‌آید. بعدش هم که تبدیل به امری عادی شده و همه‌‌چیز می‌رود پی‌کارش. سال 90، یکی از همان سال‌هایی بود که دوباره بحث افزایش جریمه‌ها مطرح شد. به گفته سردار مؤمنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، این اتفاق معمولاً هر 3 سال یکبار می‌افتد. چرا؟ برای آنکه تورم‌های تلنبار شده این سه سال، یکباره روی مبلغ جریمه‌ها اعمال می‌شود که جریمه‌ها و تورم، از هم عقب نمانده باشند.

بدرود با جریمه‌های قبلی

همشهری در همان ابتدای آذر‌ماه 90 خبر داد که جدول جدید جریمه‌های رانندگی که شامل 171 کد جریمه است، ابلاغ شده و از پایان آذرماه عملیاتی خواهد بود. سقف این جریمه‌های اعلام شده و افزایش‌ها نیز 200هزار تومان بود؛ یعنی بیشترین رفتار خطرناک رانندگی که باعث جریمه می‌شد، 200هزار تومان برایتان آب می‌خورد. ضمن اینکه در این اطلاع‌رسانی‌ها، اعلام شد کسانی که تا پایان سال 89 جریمه شده‌اند و جریمه‌هایش را پرداخت نکرده‌اند و دیرکرد آنها 2 برابر شده، اگر تا نوزدهم آذرماه 90 اقدام به پرداخت اصل جریمه‌هایشان کنند، جریمه دیرکرد دو برابر شده بخشوده خواهد شد.

خطرناک‌ترین رفتار؛ بیشترین جریمه

در اعلام‌های پلیس راهنمایی و رانندگی، جرائم به 3 بخش تقسیم می‌شدند. این سه بخش شامل «کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری، و مناطق آزاد صنعتی- تجاری»، «سایر شهرها» و «روستاها و راه‌های روستایی» می‌شدند. شاید برایتان سؤال باشد که این جریمه‌های افزایش یافته 200هزارتومانی، به کدام جرائم رانندگی تعلق می‌گرفت؟ طبق اعلام پلیس، این جرائم شامل «رانندگی در حال غیرعادی و مصرف روانگردان و مواد افیونی و...» بودند. علاوه بر 200هزار تومان جریمه، ضبط شش ماهه گواهینامه مرتکب و معرفی او به دادگاه هم صورت می‌گرفت. جریمه‌های 100هزار تومانی هم که شامل حرکات نمایشی، تک‌چرخ زدن موتورسیکلت‌ها، تجاوز از سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه، حرکت به‌صورت مارپیچ و حرکت دنده‌عقب در بزرگراه و آزادراه می‌شدند.

این آموزش‌های بنیادین

نکته جالب بعدی آن بود که در10 روز پایانی آذرماه 90، مأموران پلیس راهور، همراه جریمه‌های واقعی، یک برگه جریمه آموزشی هم تحویل رانندگان می‌دادند که مثلاً اگر جریمه سبقت غیرمجاز را انجام داده‌اند، از این ‌پس جریمه این عمل خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی این مقدار خواهد بود. گفتنی است که تا پیش از سال 90، سقف جریمه‌ها 30 هزار تومان و کمترین آنها نیز تنها هزار تومان بود!

ردپای وبا در ایران 
احتمال شیوع وبا در سال 1390 مصرف سبزیجات را با تردید مواجه کرد


مریم سمائی

وبا یکی از قدیمی‌ترین و شناخته شده‌ترین بیماری‌های مسری در ایران و جهان است. این بیماری هنوز هم جان افراد زیادی را می‌گیرد و آنها را راهی دیار باقی می‌کند. کنت دوگوبینو، سفیر فرانسه در دربار دوران ناصری در کتابی با عنوان «3 سال در آسیا» می‌نویسد: «سال ۱۸۵۶ میلادی در ایران و تهران، وبای سختی بروز کرد و هرکسی دو پا داشت و می‌توانست فرار کند برای حفظ جان خود از پایتخت می‌گریخت.

 مردم از این بیماری چنان به هلاکت می‌رسیدند که گویی برگ از درخت می‌ریزد، من تصور می‌نمایم که بیش از یک‌سوم سکنه شهر تهران بر اثر بیماری وبا مردند.»

اگرچه امروزه شیوع بیماری وبا تا حدودی کنترل شده است اما هر از چند گاهی شیوع آن در گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد. سال 90 یکی از سال‌هایی است که تعداد افراد مبتلا به وبا در ایران سیر صعودی پیدا کرد. در آن سال بود که پس از انتشار خبر شیوع شبه‌وبا در 2 استان زنجان و البرز، وزارت بهداشت استفاده از هر نوع سبزی را در کلیه رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها ممنوع اعلام کرد و خواستار رسیدگی به وضعیت مزارع کشاورزی شد.

ابلاغ ممنوعیت استفاده از سبزی در رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها در حالی صورت گرفت که یکی از دلایل اصلی شیوع این بیماری در کشور، همجواری با 2 کشور افغانستان و پاکستان و ورود غیرمجاز اتباع این دو کشور به ایران اعلام شده بود. محمدمهدی گویا، رئیس پیشین مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در این‌باره گفته بود که شروع بیماری وبا در کشور به‌دنبال ورود اتباع کشورهای همسایه به‌صورت غیرقانونی و همچنین مسافرت‌های غیرقانونی ساکنان مناطق مرزی به کشورهای همسایه و ابتلا به بیماری بوده است. او به همین دلیل از مسئولان خواسته بود که در امر جمع‌آوری اتباع بیگانه غیرمجاز به‌ویژه در اماکنی مانند مزارع کشاورزی که می‌توانند باعث انتشار بیماری شوند نهایت تلاش خود را به‌کار گیرند.

اگرچه اوج شیوع بیماری وبا در دهه‌های اخیر در سال‌های بین 77 تا 84 اتفاق افتاد اما در 18تیر‌ماه سال 90 هم بنا بر اعلام وزارت بهداشت 18بیمار مبتلا به وبا در کشور ثبت شد که 7نفر از آنها افغان و مابقی افرادی از استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، خوزستان ، هرمزگان و... بودند.

بیماری وبا یک بیماری عفونی حاد و خطرناک باکتریایی است که نیاز به درمان فوری دارد و درصورت عدم‌درمان به موقع در عرض چند ساعت می‌تواند به مرگ فرد بیمار بینجامد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید