• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46417
+
-

ادغام اصناف در اتحادیه‌های زنجان

رئیس اتاق اصناف شهرستان زنجان: ادغام برخی اتحادیه‌ها مانند بنگاه‌های معاملاتی و مشاوران املاک درست نیست

اقتصادی
ادغام اصناف در اتحادیه‌های زنجان

زهرا هادیلو|‌ زنجان-خبرنگار:

جایگاه اتاق اصناف آنقدر مهم است که در برخی موارد بر سر این‌که چه کسی بر صندلی آن تکیه بزند، حواشی‌های بسیاری به وجود می‌آید. هرچند در 2 یا 3 دوره گذشته ریاست آن با جنجال‌های زیادی همراه بود اما اکنون این اتاق که ساماندهی امور مرتبط با اصناف و مشارکت در تنظیم بازار را دارد، روزهای آرامی را سپری می‌کند. اما این فقط یک روی سکه است، وضعیت پرتلاطم اقتصادی کشور و کاهش توان خرید مردم تاثیر زیادی بر امور اصناف و اتحادیه‌ها گذاشته است تا آنجا که رئیس اتاق اصناف شهرستان زنجان سال 97 را سال خوبی از نظر درآمدی نمی‌داند.

سید محمود موسوی در گفت‌و‌گو با همشهری از مسائل مختلف اتاق و اتحادیه‌ها می‌گوید و بر این باور است که اولین هدف باید خدمت به مردم باشد و کسانی که به عنوان روسای اتحادیه یا اتاق انتخاب می‌شوند، ابتدا باید به منافع مردم توجه کنند و خود را در اولویت آخر قرار دهند.وی در این مصاحبه از ادغام ناهمگن اتحادیه نیز می‌گوید. موسوی از این‌که چنین اتفاق‌هایی در اتحادیه‌های زنجان رخ می‌دهد لب به انتقاد می‌گشاید و اظهار می‌کند که چند بار به این موضوع انتقاد کرده است. گفت‌وگوی همشهری را با رئیس اتاق اصناف شهرستان زنجان می‌خوانید.


چندی است که شاهد ادغام اتحادیه‌های شهر با یکدیگر هستیم؛ ادغام‌هایی که منطقی به نظر نمی‌رسند، به عنوان مثال اتحادیه بنگاه‌های معاملاتی با مشاوران املاک ادغام شده است. دلیل این رخداد چیست؟

این اتفاق جدید نیست و حتی در سال 94 نیز شاهد ادغام‌ها بوده‌ایم. در آن سال‌ها ما 66 اتحادیه داشتیم که به 51 اتحادیه کاهش پیدا کرده است. برخی از این ادغام‌ها قابل پذیرش و دفاع هستند مثل اتحادیه در و پنجره‌سازان آهنی با در و پنجره‌سازان آلومینومی و پی وی سی. وقتی قرار است روسای اتحادیه مشخص شوند، 3 بار فراخوان با فاصله 10 روزه به اعضا داده می‌شود و اگر برای انتخاب رئیس و هیات رئیسه تعداد به حد نصاب نرسید، مجبور به ادغام هستیم. اما قرار گرفتن بنگاه‌های معاملاتی و مشاوران املاک در یک اتحادیه از نظر من درست نیست و بارها اعتراض خود را به تصمیم‌گیرندگان اعلام کرده‌ام. 

منظورتان از تصمیم‌گیرندگان چه کسانی هستند؟

اعضای کمیسیون نظارت که متشکل از 14 نفر از جمله نماینده استانداری، صنعت و معدن، شورای شهر، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌هاست.

 با توجه به این‌که بسیاری از افراد برای این‌که در این پست باشند مدت‌ها برنامه‌‌ریزی می‌کنند، به نظر شما چرا اعضا برای شرکت در انتخاب رئیس اتحادیه مشارکت نمی‌کنند؟

دلایل زیادی در این امر تاثیر دارند که من به همه آنها نمی‌توانم به طور مستقیم اشاره کنم. اما هر گاه که پای منفعت در بین باشد، به طور حتم افراد بیشتری شرکت می‌کنند، شاید هم انگیزه‌ای برای آن وجود ندارد. در هر صورت باید افراد خدمت به مردم را برای رئیس اتحادیه شدن مد نظر بگیرند نه این‌که به سودی برسند و مشکلات شخصی خود را حل کنند.

برخی اتحادیه‌ها نیز با این‌که در یک رسته می‌توانند قرار بگیرند اما سال‌هاست که به صورت جدا از هم فعالیت می‌کنند مانند اتحادیه‌های آجیل‌فروشان، خواربارفروشان و عطاری‌ها. آیا این کار درست است؟

من به تازگی به این اتاق آمده‌ام و نمی‌توانم به این سوال به روشنی جواب دهم اما برای من نیز سوال است که چرا سال‌هاست این دو اتحادیه توانسته‌اند به فعالیت‌های مستقل دست بزنند.

ادغام اتحادیه‌ها چه آثار مثبتی می‌تواند داشته باشد؟

اگر صنفی کمتر از 100 عضو داشته باشد، نمی‌تواند به عنوان یک اتحادیه فعالیت کند؛ بنابراین ناگزیر است با اتحادیه دیگری ادغام شود. با این کار هزینه‌هایی مانند اجاره یک دفتر و هزینه‌های جاری کاسته می‌شود. 

درآمدهای اتحادیه‌ها از چه منبعی تامین می‌شود؟

از حق عضویت و صدور جواز کسب.

اتاق اصناف به طور حتم درآمد خود را از طریق اتحادیه‌ها به دست می‌آورد. وضعیت مالی این اتاق را در سال 97 چگونه دیدید؟

20 درصد از درآمد اتحادیه‌ها به اتاق تعلق می‌گیرد. اولین حلقه اقتصادی در بازار صنوف هستند. وقتی توان خرید مردم کاهش یابد، به طور حتم بر وضعیت مالی صنوف تاثیر می‌گذارد. مشکلات اقتصادی کشور بر تمام وجوه زندگی تاثیر گذاشته است. وضعیت مالی اتاق نیز جدا از این قاعده نیست.

در سال 97 چه تعداد شکایت از سوی مردم به اتاق اصناف ابلاغ شد؟

امسال هزار شکایت به ما ارائه شده که مثل همیشه بیشترین شکایت مربوط به گران‌فروشی است.

بازرسان شما در اتاق اصناف برای کنترل قیمت‌ها چند نفر هستند؟

4 گروه 2 نفره این کار را انجام می‌دهند که همواره در حال گشت‌زنی و کنترل هستند. در حال حاضر بدون حضور بازرس، گوشت منجمد در بازار توزیع نمی‌شود. ما با بازرسان سازمان صنعت و معدن نیز همکاری داریم. 

شما این حرف را در حالی می‌زنید که همین چند ماه پیش که قیمت‌ها اوج گرفت، بسیاری از واحدهای صنفی دست به گران‌فروشی زدند و حتی روسای اتحادیه‌ها نیز اظهار می‌کردند که نظارت‌ها نمی‌تواند جلو گرانی اجناس را بگیرد. نظر شما چیست؟

من بارها به این موضوع اشاره کرده‌ام که خود مردم نیز باید پای کار بیایند و قیمت اجناس را کنترل کنند. درج قیمت روی اجناس الزامی است و در غیر این صورت فروشنده اجناس جریمه می‌شود، اما بسیاری از صنوف به این موضوع بی‌توجه هستند و در برخی موارد حاضرند جریمه اندک را بپردازند و به سود برسند. مردم نیز باید در این موارد دقیق شوند و اجازه ندهند گران‌فروشی اتفاق بیفتد یا این‌که اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه را در جریان بگذارند.

تعداد واحدهای صنفی در زنجان در برخی رسته‌ها بسیار زیاد است، آیا معیاری برای صدور مجوز وجود دارد؟

حتما همین‌طور است. هر اتحادیه ضوابط خاص خود را دارد و تا وقتی رسته‌ای این معیارها را دارا نباشد، نمی‌تواند مجوزی صادر کند؛ ضمن این‌که در زنجان تعداد کارخانه‌های تولیدی کم است و مردم مجبورند برای گذارن زندگی بیشتر در صنوف فعالیت کنند.


نمایشگاه‌های فصلی

همواره برگزاری نمایشگاه‌های فصلی در نمایشگاه کاسپین زنجان مورد انتقاد صنوف قرار می‌گیرد. به تازگی نمایشگاه مبل و دکوراسیون در این نمایشگاه برگزار شد و مورد اعتراض مبل‌سازان زنجانی قرار گرفت. سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف شهرستان زنجان در این باره می‌گوید: مبل‌سازان استان بر این باورند حضور افرادی که کار آنها فقط شرکت در نمایشگاه هست و با مدیران اجرایی نمایشگاه‌ها در ارتباطند موجب می‌شود که مبل‌سازان زنجانی مشتریان خود را از دست بدهند. این حرف از یک سو درست است اما از سوی دیگر مردم زنجان هم حق دارند از اجناس و کالاهای شهرهای دیگر و شرکت‌های دیگر خرید کنند یا آنها را ببینند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید