• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 9 بهمن 1397
کد مطلب : 46294
+
-

جنگ در لباس فوتبال

تیتر یک
جنگ در لباس فوتبال

هیوا یوسفی

مدیران فوتبال امارات متحده عربی می‌توانند باد به غبغب بیندازند و افتخار کنند که از 4تیم مرحله نیمه‌نهایی دوره گذشته جام ملت‌های آسیا، فقط آنها توانسته‌اند دوباره به نیمه‌نهایی برسند. این چهارمین صعود امارات به نیمه‌نهایی در همه ادوار جام ملت‌هاست.
اما همه این دستاوردها می‌تواند امروز در فاصله ساعت پنج‌ونیم تا هفت‌ونیم عصر به باد برود؛ اگر در پایان بازی با قطر، اماراتی‌ها برنده نباشند.
برخی کشورهای عربی منطقه، ازجمله امارات متحده، بحرین و عربستان از 2سال پیش روابط سیاسی‌شان را با قطر قطع کرده‌اند. هرکدام از آنها ظاهرا برای این تصمیم دلیل خاصی داشتند؛ از ترویج ناامنی و حمایت از ایدئولوژی القاعده تا اتهام پشتیبانی از حزب‌الله لبنان، حماس و آنچه آنها «گروه‌های مورد حمایت ایران» می‌خواندند.
اختلافات سیاسی امارات با قطر، در آستانه شروع جام‌ملت‌های آسیا به زمین فوتبال کشیده شد. امارات به طرفداران و خبرنگاران قطری اجازه سفر به کشورش را نداد. آنها حتی ابتدا مانع ورود رئیس قطری کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا شدند و پس از رایزنی‌های فراوان به این سفر تن دادند.
در طول تورنمنت هم قطر تنها تیمی بود که تقریبا هیچ تماشاگری در ورزشگاه‌های امارات نداشت، غیر از معدود افرادی که گفته می‌شد عمانی هستند و احتمالا در ازای دریافت مقدار مشخصی پول، روز بازی از مرز عمان وارد امارات می‌شوند و شب دوباره به خانه‌هایشان برمی‌گردند.
با وجود این، قطری‌ها در بازی سوم مرحله گروهی ناباورانه تیم عربستان را 2 بر صفر شکست دادند، در روزی که همه سکوها در اختیار حامیان حریف بود؛ شکستی بزرگ برای عربستان و البته کشور میزبان!
قطر که با سرگروهی در مسیر بهتری قرار گرفته بود، عراق و کره‌جنوبی را هم برد و حالا به نیمه‌نهایی رسیده است. برای دولتمردان امارات، تصور شکست مقابل قطر در این مرحله بسیار دشوار خواهد بود؛ به‌ویژه حالا که میزبان هستند.
گفته می‌شود شورای ورزش امارات همه بلیت‌های باقیمانده را خریده تا هواداران امارات را به ورزشگاه ببرد. صف‌های طولانی تشکیل شده برای دریافت بلیت‌های رایگان ولی فقط به شهروندان اماراتی بلیت فروخته می‌شود.
در روزهای گذشته نگرانی‌های امارات فقط به نتیجه بازی با قطر محدود نمی‌شد. آنها از این می‌ترسیدند که مجبور شوند فینال بین قطر و متحدش ایران را میزبانی کنند. اینکه ایران و قطر بعد از صعود به فینال با پرچم کشورهایشان در خاک امارات دور افتخار بزنند، برای امارات قابل هضم نبود.
تراژدی زمانی تکمیل می‌شد که مقامات سیاسی این 2کشور تصمیم بگیرند برای حمایت از تیم فوتبال کشورشان به ابوظبی سفر کنند.
در توییتر بحث بر سر این بازی بالا گرفته است. یک هوادار 25ساله قطری به نام عبدالرحمان می‌گوید: «فقط من نیستم. هزاران قطری می‌خواهند برای تماشای این بازی به ورزشگاه بیایند. البته من هم نخواهم رفت چون می‌دانم آنجا با دردسرهای زیادی روبه‌رو می‌شوم. اگر ببریم گریه خواهم کرد. به اماراتی‌ها خواهیم گفت که شما ما را تحریم کردید اما نمی‌توانید ما را متوقف کنید.»
یک کاربر عربستانی به نام فهد هم نوشته: «اگر قطر پیروز شود خوشحال خواهم بود؛ امارات هم ببرد خوشحال می‌شوم.»
گروهی از کاربران عربی توییتر هم با یادآوری اتحاد قبل از سال2017 بین این کشورها و به اشتراک‌گذاری کلیپ‌هایی مربوط به گذشته سعی دارند برخلاف جریان آب شنا کنند و می‌خواهند خلیج (فارس) متحد را به همدیگر یادآوری کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید