• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46280
+
-

نهاوند نونوار می‌شود

رئیس شورای شهر نهاوند: ۵ محله پای قلعه، دوخواهران، راسته میرزاآقا، جوادیه و گوشه در اولویت بازآفرینی شهری نهاوند قرار دارند

شهری
نهاوند نونوار می‌شود

سجاد سیف |    نهاوند ـ خبرنگار:


با اعلام مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری ایران، شهر دامغان، نهاوند و سیرجان به عنوان ۳ شهر مهم در طرح پایلوت بازآفرینی شهری انتخاب شدند. به این ترتیب طرح بازآفرینی و نوسازی بافت‌های فرسوده در نهاوند اجرا می‌شود. بیش از 173 هکتار بافت فرسوده در این شهر وجود دارد و۳۰ درصد جمعیت شهر نهاوند در این بافت فرسوده زندگی می‌کنند. 


مؤلفه‌های اجرای طرح

شهردار نهاوند در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به این‌که احیای بافت‌های فرسوده از دغدغه‌های اصلی مسئولان و مدیریت شهری نهاوند است، می‌گوید: در سطح شهرستان‌ها، دبیر ستاد بازآفرینی، هماهنگی برنامه‌های بازآفرینی شهری را انجام می‌دهد و شهرداران به عنوان نیروی اصلی فعالیت‌ها را اجرایی می‌‌کنند. محمد حسین‌پور می‌افزاید: در این طرح‌ها ما به یک الگو در تمامی ساختار‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیاز داریم تا بتوانیم بافت کالبدی شهر به‌ ویژه محلات را پوشش دهیم. مؤلفه‌های مورد توجه در طرح بازآفرینی شهری شامل 5 بخش بافت‌های تاریخی با پیشینه روستایی، بافت‌های فرسوده شهری، حاشیه‌نشینی، نقاط ناهمگون شهری (سکونتگاه‌های غیررسمی) و روستاهای الحاق‌شده به شهر است که با توجه به جغرافیای شهری هریک از این مؤلفه‌ها با روش خاصی اجرا می‌شود. 
وی ادامه می‌دهد: برای آغاز طرح بازآفرینی شهرهایی انتخاب شده‌اند که در حوزه‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی دارای پیشینه‌ای دیرینه هستند و بازآفرینی در آنها به صورت رویکرد تاریخی انجام خواهد شد. 


173 هکتار بافت فرسوده

شهردار نهاوند می‌گوید: در شهر نهاوند بیش از 173 هکتار بافت فرسوده وجود دارد که این بافت فرسوده شامل بافت فرسوده تاریخی و بافت فرسوده با ارزش معمولی یا غیرتاریخی است. 
وی با اشاره به وجود بافت فرسوده در بخش مرکزی نهاوند و کمبود فضای سبز در این محدوده اظهار می‌کند: وسعت فضای سبز نهاوند ۷۵ هکتار است که تا پایان چشم‌انداز ۱۴۱۰ باید به ۱۵۰ هکتار برسد. این مهم نیز در قالب طرح بازآفرینی اجرا می‌شود.


 پراکندگی بافت‌ فرسوده

حسین‌پور در خصوص پراکندگی بافت‌های فرسوده در نهاوند خاطرنشان می‌کند: 3/133 هکتار از بافت فرسوده نهاوند در بخش مرکزی شهر و 5/38 هکتار در حاشیه شهر که شامل 5/6 هکتار در منطقه گوشه سرآسیاب، 8/24 هکتار در منطقه گل زرد و 2/7 هکتار در منطقه شاطر آباد است، واقع ‌شده است. ۳۰ درصد جمعیت شهر نهاوند در بافت فرسوده زندگی می‌کنند که جمعیت قابل ملاحظه‌ای است. 

وی با اشاره به آمار بالای وجود بافت فرسوده در شهر نهاوند و ضرورت حل مشکلات بافت فرسوده توضیح می‌دهد: در برنامه توسعه پایدار شهری احیای بافت فرسوده باید در اولویت قرار بگیرد. 
شهردار نهاوند یادآور می‌شود: براساس مبانی شهرسازی قسمت‌های مرکزی شهر نباید دچار فرسودگی و ناامنی شوند تا امدادرسانی در مواقع بروز حوادثی چون زلزله، طوفان و سیل به خوبی انجام شود. این محدوده‌ها به لحاظ متروکه ‌شدن نباید محل و پناهگاهی برای خلافکاران شود. 


تامین اعتبار

رئیس شورای اسلامی شهر نهاوند نیز می گوید: برای اجرای هرچه بهتر طرح بازآفرینی شهری علاوه بر اعتبار ملی، استانی و شهرستانی و منابع در اختیار استانداری که به طرح‌های شهرستان اختصاص داده‌ شده است به دنبال اخذ مجوز برای فروش برخی املاک تحت اختیار به راه و شهرسازی هستیم تا با تامین اعتبار اجرای طرح عملیاتی شود. هرچند با توجه به سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی برای اجرای موفق این طرح در 3 شهر نهاوند، دامغان و سیرجان مشکل خاصی وجود ندارد. 

عبدالعلی ملکی می‌گوید: با توجه به این‌که شهر نهاوند به دلیل وجود عناصر هویت‌ساز نقطه تلاقی تاریخ و طبیعت است فقط نگاه کالبدی به شهر نباید وجود داشته باشد بلکه به عنوان موجودی زنده دیده می‌شود که به هویت تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و بخش‌های دیگر نیاز دارد. شورا و شهرداری نهاوند به جد دنبال اجرای این طرح و رفع موانع موجود هستند و اعتقاد داریم اقداماتی که انجام می‌شود باید کارشناسانه باشد و از خرج کردن منابع و هدر دادن فرصت‌های ایجادشده بپرهیزیم. وی با بیان این‌که طرح‌های پیاده‌راه شدن خیابان سعدی و ساماندهی مسیل نهاوند در حال واگذاری به پیمانکار است، می‌افزاید: عملیات نقشه‌برداری و مطالعات این طرح نیز آغاز شده است. 


اولویت بازآفرینی 

رئیس شورای اسلامی شهر نهاوند با اشاره به شناسایی ۵ محله پای قلعه، دوخواهران، راسته میرزاآقا، جوادیه و گوشه نهاوند که بافت فرسوده دارند، بیان می‌کند: این محله‌ها در اولویت بازآفرینی قرار دارند. برای بازآفرینی این ۵ محله ۲۱ پروژه در نظر گرفته‌ شده که نیازمند تایید و تصویب در ستاد بازآفرینی شهرستان و استان است. 

ملکی به محله پای قلعه اشاره می‌کند و می‌افزاید: این محله به ‌عنوان مرکز توسعه محله در نهاوند و پایلوت بهسازی و نوسازی در کشور معرفی شده است. از مشارکت‌ مردمی برای توسعه محله پای قلعه استفاده می‌کنیم و پایگاهی برای توسعه این محله ایجاد خواهیم کرد. مدیریت شهری نهاوند با دیدگاهی مشارکتی پا به این عرصه گذاشته است تا با همیاری شهروندان ضمن توسعه درونی شهر، شکوه و بالندگی زندگی شهری و ارتقای کیفیت شهرنشینی را محقق سازد. 


تهیه برنامه اقدام مشترک 

رئیس اداره راه و شهرسازی نهاوند در تشریح برنامه‌های ستاد بازآفرینی شهری برای ساماندهی مناطق ناکارآمد شهری، بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها می‌گوید: تدوین برنامه اقدام مشترک امری ضروری برای اجرای طرح است و در این برنامه وظیفه هر دستگاه تعیین شده است. حسین متین بیان می‌کند: قانون حمایت از بهسازی و نوسازی در دستور کار نهاد‌های ذی‌ربط قرار دارد و ارتقای قابلیت‌های ‌زیست‌پذیری در محلات شهر مد نظر است. 

وی توضیح می‌دهد: 787 هکتار مساحت محدوده خالص شهر، 6/100 هکتار محدوده تاریخی و مراکز شهری، 9/173 هکتار محدوده نابسامان میانی، 8/107 هکتار محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی مانند منطقه شاطرآباد و بخشی از منطقه مهدیه و کوی دکتر حسابی، 2/8 هکتار محدوده روستاهای الحاقی مانند روستای گل زرد، رضی‌آباد و بخشی از روستای دوچشمه و 10 هکتار محدوده کاربری‌های ناهمگون در سطح شهر نهاوند وجود دارد و نیاز است که برنامه اقدام مشترک تدوین شود تا اجرای طرح با سرعت پیش رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید