• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46251
+
-

واکنش منفی بازارها به تردید مجمع

روز یکشنبه همزمان با تعویق تصمیم مجمع تشخیص مصلحت درباره تأیید یا رد 2لایحه مرتبط با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF شاخص‌ها در بورس و فرابورس منفی شد و قیمت دلار و سکه سیری صعودی را طی کردند

تردید در مورد تأیید و تصویب لوایح مرتبط با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF در مبادلات دیروز واکنش منفی بازار‌ها را در پی داشت. به‌طوری که شاخص بازارهای سهام کاهش یافت و نرخ دلار و سکه روندی صعودی را در‌پیش‌گرفت.
به گزارش همشهری، با پایان مهلت ایران برای خروج از فهرست سیاه FATF تا 3هفته دیگر، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام روز شنبه در جلسه رسمی خود لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) را بررسی کردند اما این نشست بدون نتیجه و بدون اتخاذ تصمیمی مشخص پایان یافت.
ایران برای پذیرفتن FATF فقط 3هفته دیگر فرصت دارد و چنانچه لوایح چهارگانه FATF مورد پذیرش مقامات ارشد کشور قرار نگیرد نام ایران بار دیگر در فهرست سیاه قرار خواهد گرفت. اهمیت خارج شدن ایران از فهرست سیاه از آن جهت است که وقتی کشوری در این فهرست باشد، قادر به انجام مبادلات مالی و بانکی با کشورهای دیگر نیست و حتی آن دسته از بانک‌ها و شرکت‌های بین‌المللی هم که تمایل دارند روابط تجاری‌شان را با شرکت‌های ایرانی حفظ کنند، ابزار اجرایی خود را برای حفظ این روابط از دست خواهند داد.
حسین سلیمی، عضو شورای بورس و نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با بیان اینکه درصورت تصویب نشدن این لایحه منافذ تنفسی موجود در اقتصاد ایران از بین می‌رود، در این‌باره به همشهری گفت: وقتی نام ایران در لیست سیاه باشد حتی اگر بانکی یا شرکتی با پذیرش ریسک‌های مرتبط با تحریم بپذیرد با بانک‌های ایرانی کار کند قادر به برقراری ارتباط با بانک‌های ایرانی نخواهد بود؛ یعنی عملا تمام منافذ تنفسی اقتصاد ایران بسته خواهد شد. 
کامران ندری، مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی هم معتقد است: نپذیرفتن قواعد و مقررات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) تعاملات مالی تجاری ما با جهان پیرامون را سخت خواهد کرد. هرچند در شرایط فعلی نیز ما در روابط خود با مشکل مواجه هستیم اما نپیوستن به FATF باعث می‌شود کشورهایی که قول دادند در این تعاملات کمک کنند و همراه ما باشند نیز به‌احتمال ‌زیاد در روابط با ما با دشواری و سختی مواجه می‌شوند و این روزنه نیز بسته می‌شود.
کارشناسان می‌گویند به‌نظر می‌رسد ایجاد کانال مالی مشترک با اروپا موسوم به SPV هم منوط به تصویب این لوایح گروه ویژه اقدام مالی معروف به FATF، است و اگر قرار باشد این لوایح تأیید نشود امکان دارد موضوع ایجاد کانال مالی مشترک با اروپا هم منتفی شود. با این حال به‌نظر می‌رسد همچنان نسبت به تأیید و تصویب لوایح FATF تردید وجود دارد و این تردید دیروز منجر به واکنش منفی بازار‌ها شد.


   نزول بورس و رشد دلار و سکه

در مبادلات دیروز شاخص کل بورس تهران تحت‌تأثیر تردید نسبت به تأیید لوایح مرتبط با FATF با یک افت سنگین مواجه شد و با 1700واحد کاهش معادل یک درصد تنزل کرد. شاخص کل فرابورس هم همین مقدار کاهش یافت. دیروز حجم تقاضا برای فروش سهام برخی بانک‌ها به‌شدت افزایش یافت و به افت شاخص‌های این گروه منجر شد. همزمان با این رویداد دیروز قیمت هر دلار آمریکا که ظرف روز‌های گذشته تا مرز 11هزارو 700تومان عقب‌نشینی کرده بود تا مرز12هزار تومان پیشروی کرد. با این حال بانک‌ها در تقابل با این رویداد قیمت خرید این نوع ارز را نسبت به روز قبل کاهش دادند اما قیمت خرید دلار در صرافی‌ها با افزایش همراه بود. دیروز همچنین قیمت هر سکه بهار آزادی هم رشد کرد و تا محدوده 4میلیون و 150هزار تومان افزایش یافت. 

این خبر را به اشتراک بگذارید