• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46218
+
-

حمله به همایش وحدت

عملیات انتحاری علیه همایش وحدت در سیستان و بلوچستان آخرین عملیات عبدالمالک ریگی باید باشد. او کمتر از 6 ماه بعد در آسمان ایران دستگیر شد. در همین ماه محمود احمدی نژاد درباره لایحه هدفمندی یارانه‌ها با مجلس چانه می زند، در عین حال فشارهای هسته ای به ایران شدت گرفته است. رسانه های خارجی از سایت غنی سازی فوردو صحبت می کنند.

 * مهر: محمود احمدی‌نژاد برای حضور در اجلاس سازمان ملل به نیویورک رفت. در جریان سفر احمدی‌نژاد به نیویورک در سال 88 رسانه‌های غربی از فعالیت مرکز غنی‌سازی‌ هسته‌ای ایران در حوالی قم (فوردو) خبر دادند. 

انتخابات ایران محور سؤالات بسیاری از رسانه‌ها از احمدی‌نژاد بود. در تهران هم اجلاس خبرگان آغاز به‌کار کرد و هاشمی‌رفسنجانی به‌عنوان رئیس مجلس خبرگان با اشاره به حوادث داخل کشور گفت: «اگر تخلفی هست باید با متخلف برخورد شود. این درست نیست که هر کسی هر چیزی که خواست بگوید و هر رسانه هر چیزی خواست بنویسد و ما شاهد بی‌احترامی به شخصیت، آبرو و حیثیت افراد باشیم». رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و اعضای خبرگان هم توصیه‌هایی درباره حوادث پس از انتخابات داشتند. ایشان تأکید کردند: « همه و به‌خصوص خواص باید مراقب باشند تا با اقدامات و یا اظهارات خود تکمیل‌کننده طراحی و اهداف معارضان نظام نباشند». واگذاری سهام شرکت مخابرات به‌عنوان بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس تهران در نیم‌قرن اخیر روز یکشنبه 5مهر انجام شد. 59درصد شرکت مخابرات به ارزش کلی 8میلیارد دلار توسط کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین خریداری شد. برای نخستین‌بار در حاشیه مذاکرات هسته‌ای، نماینده ایران (سعید جلیلی) با نماینده آمریکا (ویلیام برنز) مذاکره کرد. این دیدار به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا 45دقیقه طول کشید. در پی اعلام ایران بر وجود دومین مرکز غنی‌سازی‌ در فوردو، کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار شد سوم آبان به تهران بیایند. محمد البرادعی- مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- هم برای سفری دو روزه  به تهران آمد. رهبر معظم انقلاب در احکامی سردار محمدرضا نقدی را به‌عنوان رئیس بسیج مستضعفین، سردار محمد حسین‌زاده‌حجازی را به‌عنوان معاون آماد و پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح، سردار حسین سلامی را به‌عنوان جانشین فرمانده کل سپاه و سردار امیرعلی حاجی‌زاده را به‌عنوان فرمانده نیروی هوافضای سپاه منصوب کردند. یک روز قبل‌تر حسین طائب از فرماندهی بسیج به سمت معاون اطلاعات کل سپاه منصوب شده بود. 19مهرماه مجلس بالاخره پس از کش و قوس فراوان کلیات لایحه هدفمندی یارانه‌ها را که به نقدی‌شدن یارانه‌ها معروف است تصویب کرد. بعد از تصویب جزئیات این طرح قرار شد 45هزار تومان به‌حساب هر ایرانی واریز شود. 26مهرماه یکی دیگر از اقدامات تروریستی گروهک جندالله منجر به شهادت 31نفر از هموطنانمان در استان سیستان و بلوچستان شد. در پنجمین نشست سران قبایل و طوایف در منطقه پیشین بلوچستان، یک عامل انتحاری خود را منفجر کرد. در این عملیات تروریستی سردار نورعلی شوشتری، فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه و سردار رجب محمدزاده، فرمانده سپاه استان سیستان و بلوچستان هم به شهادت رسیدند.

* آبان: سوم آبان بازرسان آژانس از سایت فوردو بازدید کردند. محمد البرادعی بعد از بازدید بازرسان از فوردو گفت که تاسیسات غنی‌سازی‌ ایران نگران‌کننده نیست. پیش‌نویس مذاکرات وین برای تحویل سوخت 20درصد به ایران تحویل شد و علی‌اصغر سلطانیه- نماینده ایران در آژانس- گفت که به‌زودی پاسخ خواهیم داد. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در راس یک هیأت 200نفره اقتصادی وارد تهران شد. رهبر معظم انقلاب در دیدار شماری از نخبگان علمی کشور بر راه‌اندازی کرسی‌های آزاد‌اندیشی تأکید کردند. 10آبان جزئیات لایحه یارانه نقدی تصویب و اختیار نحوه توزیع یارانه به دولت واگذار شد. با این حال اختلافاتی بین دولت و مجلس در نحوه اجرای این قانون شکل گرفت به‌نحوی که محمود احمدی‌نژاد تهدید به بازپس‌گیری لایحه یارانه‌ها کرد. او 12آبان به‌صورت سرزده به مجلس رفت و گفت که برای پرداخت یارانه به مردم اختیارات کامل می‌خواهد نه آن چیزی را که مجلس تصویب کرده است. احکام مجرمی 89نفر از دستگیرشدگان حوادث پس از انتخابات با اتهاماتی مثل اقدام ضد‌امنیت کشور، صادر شد. 

* آذر: دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای بین اعضای 1+5 در بروکسل برگزار شد. این مذاکرات بدون حضور نماینده ایران انجام شد. در پی چاپ تصویری در قالب یک آگهی توریستی در صفحه اول روزنامه همشهری این روزنامه به‌مدت یک روز توقیف شد. رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از بسیجیان اولویت اصلی کشور را مقابله با جنگ نرم دشمن دانستند. نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از صدور قطعنامه تازه شورای حکام درباره ایران، از کاهش سطح همکاری تهران با آژانس خبر داد. آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی- امام‌جمعه موقت قم- جمعه 6آذر آخرین نمازجمعه خود را اقامه و با تشکر از مقام‌معظم رهبری و مردم قم برای اقامه نمازجمعه عذرخواهی کرد و از امامت جمعه این شهر کنار کشید. علی لاریجانی- رئیس مجلس- که در سال 87 و در همایش 30 سال قانونگذاری، روسای جمهور و روسای ادوار مجلس را به بهارستان آورده و نمایش وحدت برگزار کرده بود، 10آذر 88 هم تلاش کرد چنین مراسمی برگزار کند اما نطق آغازین او حاشیه‌ای مهم‌تر از متن بود. او گفت: «از آقایان احمدی‌نژاد و هاشمی‌رفسنجانی دعوت کردیم اما تشریف نیاوردند. ان‌شاءالله خداوند امور را اصلاح کند». مراسم 16آذر و روز دانشجو با اغتشاشاتی همراه شد. سیمای جمهوری اسلامی تصاویری را پخش کرد که در آن گروهی از اغتشاشگران تصاویر امام را آتش می‌زنند. در پی هتک‌حرمت به ساحت بنیانگذار کبیر انقلاب، طلاب، علما و روحانیون با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کردند که شنبه 21آذر حوزه را تعطیل می‌کنند. آنها با برپایی تجمعی گسترده در مدرسه فیضیه اهانت به ساحت مقدس امام را محکوم کردند. رهبر معظم انقلاب بااشاره به قضایای بعد از انتخابات، به‌ویژه اقدام دشمنان ملت ایران در اهانت به امام راحل فرمودند: « متأسفانه عده‌ای قانون‌شکنی و ایجاد اغتشاش کردند و زمینه‌ای به‌وجود آوردند که دشمن مایوس و ناامید، ‌جان بگیرد و آن‌قدر جسارت پیدا کند که در مقابل چشم انبوه دانشجویان علاقه‌مند به امام، ‌انقلاب و نظام اسلامی به امام (ره) اهانت کند».  28آذر آیت‌الله حسینعلی منتظری درگذشت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید