• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46197
+
-

3 لایحه محیط زیستی در شورا بررسی شد

با تصویب یک فوریت لایحه تعیین نرخ عوارض طرح ترافیک هفته آینده نرخ‌های جدید تعیین خواهد شد

شورا
3 لایحه محیط زیستی در شورا بررسی شد


مجید جباری/ خبر‌نگار
 با رأی اعضای شورای شهر تهران لایحه تعیین نرخ عوارض طرح ترافیک سال98شهر تهران یک فوریتی بررسی می‌شود.

نخستین دستور یکصدو نوزدهمین جلسه شورای شهر تهران به بررسی یک فوریت لایحه مرتبط با تعیین نرخ عوارض محدوده طرح ترافیک در سال98 اختصاص داشت که در حضور پیروز حناچی، شهردار تهران پس از بررسی فوریت آن به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در مخالفت با بررسی یک فوریتی این لایحه گفت: باید برای بررسی این لایحه گزارش عملکرد مصوبه پیشین به شورا آورده شود. همچنین باید زیرساخت‌های لازم برای اجرای مصوبه تامین شده و در نهایت نباید شهرداری در دقایق آخر چنین موضوعی را به شورا ارائه کند. باید فرصت کافی برای بررسی آن وجود داشته باشد.

سید حسن رسولی در موافقت با تصویب این فوریت به مصوبه شورا اشاره کرد و گفت: ما حداکثر باید تا 15بهمن‌ماه تمامی عناوین عوارض شهرداری را که بخش اصلی منابع شهرداری را تشکیل می‌دهند تعیین تکلیف کنیم و هم‌اکنون 8روز بیشتر از این فرصت باقی نمانده است.

وی همچنین تأکید کرد: موضوع طرح ترافیک علاوه بر موضوع بودجه تأثیرات اجتماعی و ترافیکی را در سطح شهر دارد. با وجود این، این موضوعات به محتوابازمی‌گردد و من خواهش می‌کنم که با توجه به زمان کم باقیمانده اعضای شورا به یک فوریت این لایحه رأی موافق دهند. در نهایت فوریت این لایحه با 10رأی موافق و 6رأی مخالف به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

سخنگوی شورای شهر تهران در پایان جلسه در توضیح این لایحه با بیان اینکه احتمال دارد عوارض ورود به طرح ترافیک برای سال 98افزایش یابد، گفت: این موضوع در جلسه بعدی شورای شهر تهران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

علی اعطا با بیان اینکه در ابتدای جلسه لایحه‌ای دو فوریتی از سوی شهرداری تهران مبنی بر اعطای تخفیف جهت بدهکاران عوارض تردد در محدوده‌های تردد ممنوع شهر تهران درصورت تسویه بدهی تا پایان اسفند 97مطرح شد، اظهار کرد: در ادامه اعضای شورای شهر تهران با توجه به مباحث مطرح شده به یک فوریت این لایحه رأی دادند و این لایحه به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شد تا هفته آینده در صحن مورد بررسی قرار بگیرد.

او با اشاره به پیشنهاد مطرح شده از سوی شهرداری تهران درخصوص افزایش احتمالی عوارض محدوده مرکزی شهر گفت: پیشنهاد شهرداری تهران افزایش 20درصدی برای ورود به محدوده طرح ترافیک است که در همین زمینه در هفته آتی تصمیم‌گیری نهایی خواهد شد.

تهیه باربرگ برای تردد کامیون‌ها در شهر
دیگر دستور جلسه شورای شهر تهران یک‌فوریت لایحه تعیین عوارض تردد وسایل نقلیه باری در محدوده کامیون ممنوع شهر تهران در سال‌98 بود که مورد بررسی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. محسن پور‌سیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران که برای این لایحه در صحن شورا حاضر شده بود، در تشریح موضوع عنوان کرد که این لایحه به این دلیل تنظیم شده ‌که اگر وسیله نقلیه باری خواست باری را در سطح شهر حمل کند، به تهیه باربرگ اقدام کند. اکنون 2‌ماه است که مصوبه شورای شهر در مورد بارنامه ابلاغ شده اما رانندگان اقدام جدی برای دریافت آن نکرده‌اند و روزانه فقط هزار کامیون بارنامه می‌گیرند. بنابراین پیشنهاد ما این است اگر کسی بارنامه یا بار‌برگ نگرفت، برای تردد عوارض پرداخت کند و اگر کسی باربرگ بگیرد، عوارض به او تعلق نمی‌گیرد. پس از سخنان معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، یک فوریت لایحه عوارض تردد شبانه وسایل نقلیه باری در محدوده کامیون ممنوع در سال‌98 با 17رأی موافق و بدون مخالف تصویب شد.

کاهش نرخ بهای خدمات پسماند غیرمسکونی
«چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند» دیگر دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران بود. بر این اساس، سازمان مدیریت پسماند در جهت حفظ و بهبود محیط‌زیست شهری به پیگیری و سنجش هزینه‌های محیط‌زیستی موظف شده است. سید آرش حسینی، سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری در ارائه گزارش 2کمیسیون مشترک سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری و برنامه‌وبودجه درباره این لایحه گفت: هیأت دولت مصوبه‌ای دارد که براساس آن، انجام خدمات مدیریت پسماند باید بر مبنای اخذ بهای خدمات پسماند باشد. در قانون مدیریت پسماند هم بر این مسئله تأکید شده است. بهای خدمات مدیریت پسماند در 2سال گذشته ثابت مانده و شهرداری در تامین هزینه‌های ارائه خدمات مشکل دارد. پس از سخنان حسینی در نهایت، کلیات این لایحه با ۱۸رأی موافق و بدون مخالف به تصویب شورا رسید. تصویب کلیات لایحه اخذ عوارض تامین پارکینگ‌های تعهدی دیگر دستور جلسه شورای شهر تهران بود که دیروز در صحن شورای شهر بررسی شد و در نهایت، کلیات آن رأی آورد.

سخنگوی شورای شهر با اشاره به لایحه چگونگی محاسبه و اخذ خدمات مدیریت پسماند گفت: بنا بر اعتراضی در سال گذشته این بحث مطرح بود که عوارض پسماند برای برخی از واحدها تا سه برابر زیادشده است. بعضی از آیتم‌هایی که در این محاسبه دخیل بود عامل افزایش ناگهانی عوارض بوده که هم‌اکنون این موضوع در مصوبه جدید اصلاح شده است.

وی گفت: براساس مصوبه جدید برای واحدهای مسکونی بر مبنای مناطق بین 41هزار و 100تا 154هزار و100تومان عوارض پسماند در طول یک سال دریافت می‌شود.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه لایحه بودجه شهرداری تهران نیز با تأخیر به شورا ارسال خواهد شد، گفت: تأکید شهردار تهران بر این بوده که بودجه عملیاتی نوشته شود؛ با توجه به اینکه بودجه سال 98برش یکساله از برنامه 5ساله شهرداری تهران است. امیداوریم طی 2هفته آینده لایحه بودجه به شورای شهر تهران ارسال و بررسی آن آغاز شود.




با پیگیری‌های به‌عمل آمده، 3200 میلیارد تومان سهم مالیات ارزش افزوده که قرار بود از بودجه شهرداری‌ها کم شود، به بودجه شهرداری‌ها بازگشت.
مرتضی الویری، رئیس شورای‌عالی استان‌ها در یکصد و نوزدهمین جلسه شورا با اعلام این خبر گفت: در لایحه دولت مقرر شده بود که 3200 میلیارد تومان از بودجه شهرداری‌ها که مربوط به مالیات ارزش افزوده می‌شود کم شود و این امر در رای‌گیری اولیه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود. البته شورای نگهبان با این امر مخالفت می‌کند و مقرر می‌شود این موضوع مجددا در مجلس شورای اسلامی رای‌گیری شود. پیگیری‌هایی که از سوی شورای‌عالی استان‌ها و شورای شهر تهران صورت گرفت، سبب شد دیروز در رای‌گیری نمایندگان، این میزان اعتبار به بودجه شهرداری بازگردد.




محسن ‌هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در ابتدای یکصدو‌نوزدهمین جلسه پارلمان شهری پایتخت، کمبود نقدینگی، شرایط خاص اقتصادی کشور و نبود اولویت‌بندی و هدایت راهبردی فعالیت‌ها در مدیریت شهری را ازجمله چالش‌های مدیریت شهری در شرایط امروز عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد که با اجرای درست برنامه سوم توسعه شهر تهران بتوانیم این چالش‌ها را پشت سر بگذاریم. او با اشاره به فرایند تدوین برنامه و بودجه متناظر با برنامه عملیاتی سوم توسعه شهر ادامه داد: هفته گذشته و با جلسات فشرده شورا، فرایند تصویب احکام برنامه عملیاتی توسعه سوم شهر تهران به اتمام رسید بنابراین از همه دست‌اندرکاران تدوین برنامه به‌ویژه معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران، کمیسیون‌های تخصصی و اعضای محترم شورای شهر تهران قدردانی می‌کنم. اجرای برنامه عملیاتی توسعه سوم شهر تهران از سال آینده و در شرایطی خاص آغاز می‌شود که مدیریت شهری تهران با 3 چالش جدی روبه‌روست که ماموریت اصلی برنامه سوم، کاهش و مدیریت این چالش‌هاست.  هاشمی رفسنجانی از اصحاب رسانه و همچنین مدیران و کارشناسان مدیریت شهری در شهرداری تهران و شورای شهر خواست که روند تعامل و گفت‌وگوی سازنده را در جهت حل معضلات و موانع توسعه شهر تقویت کنند و از ادبیات و مطالبی که ممکن است موجب انحراف اذهان عمومی یا ایجاد نگرانی نسبت به اقدامات راهبردی و اصلاحی در مدیریت شهری می‌شود، بپرهیزند.  رئیس شورای شهر تهران، فرایند تدوین برنامه و بودجه متناظر با برنامه عملیاتی سوم را فرصت مناسبی در جهت استفاده از خرد جمعی و تعامل میان بدنه مدیریت شهری، منتقدان و کارشناسان این حوزه در رسانه‌ها و افکار عمومی دانست.




زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر در نطق پیش از دستور خود گفت: فقط 30 ساختمان از 22 هزار ساختمان ناایمنی که در شهر شناسایی شده، ایمن‌سازی‌ شده است. حادثه پلاسکو، قامت قهرمانان آتش‌نشان و چندین نفر از شهروندان عزیزمان را شکست و غمی جانکاه قلب ایرانیان را به درد آورد. حادثه آتش‌سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو محصول هم‌افزایی عوامل گوناگونی بوده است. قطعا توجه و حذف یک یا چند مورد از آنها می‌توانست سرنوشت جانباختگان، مالباختگان و سازه تاریخی پلاسکو را تغییر دهد. در شرایطی که در تهران مراکز جمعیتی نظیر پلاسکو کم نیستند، انتظار می‌رفت پس از سپری شدن 2 سال از حادثه تلخ پلاسکو و به‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری، ریاست‌جمهوری و تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌های متعدد در دولت، مجلس، شورای شهر تهران و سایر نهادها و سازمان‌های مرتبط نسبت به رفع خلأ‌های قانونی، تدوین ضوابط، شفاف کردن مسئولیت‌ها و وظایف دستگاه‌های اجرایی، اصلاح رویه‌ها و چگونگی مقابله با اینگونه حوادث و ارتقای ایمنی اماکن و ساختمان‌ها اقدام می‌شد اما درواقع چنین نشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید