• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 8 بهمن 1397
کد مطلب : 46175
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/XlZA
+
-

جنگجوتر ازهر سامورایی

جنگجوتر ازهر سامورایی

تیمی که کارلوس کی‌روش برای فوتبال ایران ساخته، رفته‌رفته به یک تیم شکست‌ناپذیر در قاره آسیا تبدیل شده است. درباره این روند درخشان البته یک ایراد همیشگی وجود داشته و آن، بازی نکردن با بخشی از قدرت‌های قاره بوده است. تیم کی‌روش در این 8سال هرگز با استرالیا و عربستان روبه‌رو نشده و تنها یک‌بار در مقابل ژاپن به میدان رفته و در یک دیدار دوستانه در ورزشگاه آزادی با این تیم به تساوی دست پیدا کرده است. مسابقه امروز اما یکی از حساس‌ترین جدال‌های تاریخ تیم ملی خواهد بود و بعد از این بازی، دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که تیم کی‌روش در بزنگاه‌های بزرگ با سامورایی‌ها روبه‌رو نشده است. این صدمین بازی مرد پرتغالی، روی نیمکت تیم ملی ایران به شمار می‌رود. نبردی سرنوشت‌ساز که تیم برنده‌اش را به فینال آسیا خواهد رساند و تیم بازنده‌اش را حتی بدون برگزاری دیدار رده‌بندی به خانه خواهد فرستاد. بدون تردید، این بی‌رحم‌ترین بخش از جام ملت‌های 2019آسیا محسوب می‌شود.
از تابستان 1390تا امروز، تیم کارلوس کی‌روش در 60مسابقه برابر رقبای مختلف به پیروزی دست پیدا کرده است. ارزشمندترین  پیروزی این مربی، شاید   دیدار با مراکش در جام‌جهانی باشد. رقابتی که تیم ملی را پس از 20سال، صاحب یک پیروزی در مهم‌ترین تورنمنت دنیای فوتبال کرد. با وجود این به‌نظر می‌رسد برنده شدن در نیمه‌نهایی و فینال آسیا، حتی از شکست دادن مراکش نیز به‌مراتب ارزشمندتر باشد. تیم ملی با کارلوس 27بار نیز به نتیجه مساوی با رقبا دست پیدا کرده است. تساوی با پرتغال نیز در میان همین بازی‌ها دیده می‌شود. در این هشت سال، تیم ملی با سرمربی پرتغالی‌اش تنها 12بار طعم شکست را چشیده است. در بین این 12شکست، دو باخت خفیف و غرورآمیز در مقابل آرژانتین و اسپانیا نیز قرار دارد. کی‌روش در 62درصد بازی‌ها با ایران به پیروزی دست پیدا کرده و با این آمار فوق‌العاده، به استقبال نبرد حساس و تاریخی امروز با سامورایی‌ها می‌رود. او در این دوره زمانی بیشتر از هر رقیب دیگری با ازبکستان روبه‌رو شده است. کارلوس در 7نبرد با ازبک‌ها 6پیروزی و یک شکست در کارنامه دارد. فراموش‌نشدنی‌ترین شکست برای این مربی شاید به دوره قبلی جام ملت‌ها و نبرد با عراق برگردد. برای تکرار نشدن چنین خاطره‌ای، او باید امروز از سد ژاپنی‌ها بگذرد و تیمش را به فینال آسیا برساند.ژاپن با 5پیروزی متوالی، خودش را به نیمه نهایی جام ملت‌ها رسانده است. با وجود این آنها در همه بازی‌ها با یک اختلاف به برتری رسیده‌اند و در هیچ شرایطی نتوانسته‌اند حریف‌شان را با دو گل اختلاف شکست بدهند. این تیم بعد از پیروزی دشوار روبه‌روی ترکمنستان، عمان را به کمک دو اشتباه فاحش داور شکست داد و در آخرین بازی مرحله گروهی درحالی‌که با نفرات ذخیره بازی می‌کرد، ازبکستان را با نتیجه 2-1کنار زد. آنها عربستان و ویتنام را با نتیجه مشابه یک بر صفر بردند تا در جمع 4تیم نهایی قرار بگیرند. تیم ملی ایران اما در 5بازی گذشته، 12گل به ثمر رسانده و هیچ گلی دریافت نکرده است. برخلاف ژاپن که با تغییر نسل راهی جام ملت‌ها شده و با مهره‌هایی مثل هوندا، کاگاوا و اوکازاکی وداع کرده‌اند، فوتبال ایران تقریبا با همه داشته‌هایش به این تورنمنت قدم گذاشته است. شاید تنها در خط دفاعی تجربه ژاپنی‌ها بیشتر از ستاره‌های تیم ملی باشد چرا که در سایر خطوط، ایران تیم پرمهره‌تری به‌نظر می‌رسد. از نخستین روز برگزاری جام، همواره این تصور وجود داشته که ژاپنی‌ها انرژی‌شان را برای مراحل پایانی ذخیره می‌کنند. در مسابقه امروز بالاخره عیار واقعی این تیم مشخص خواهد شد.
صدمین بازی روی نیمکت تیم ملی، یک تجربه خاص برای کارلوس کی‌روش خواهد بود.  شکست در برابر ژاپن، می‌تواند صدمین مسابقه مرد پرتغالی را با یک خاطره تلخ گره بزند و پایان نامطلوبی برای او در تیم ملی بسازد اما کنار زدن این رقیب، تعداد بازی‌های او با تیم ملی را به شکل فوق‌العاده باشکوهی 3رقمی خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد فوتبال ایران در این دوره از جام ملت‌ها بیشتر از هر زمان دیگری به موفقیت نزدیک است. شاید کارلوس کی‌روش در مصاحبه‌ها از پوشاندن کت قهرمانی به تن شاگردانش طفره می‌رود اما خود او بهتر از هر کسی می‌داند که این کت، تنها برازنده پسران تیم ملی ایران است. کی‌روش برای عبور از این گذرگاه سخت، باید سامورایی‌تر از سامورایی‌ها باشد. با همان انگیزه، اشتیاق و روحیه جنگجویانه‌ای که همیشه در این مربی تماشا کرده‌ایم. با همان میل تمام نشدنی به بردن و جاودانگی.

این خبر را به اشتراک بگذارید