• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46147
+
-

تدبیر مصلحت

مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیری درباره پالرمو را به 2 هفته بعد موکول کرد

مجمع
تدبیر مصلحت

جلسه دیروز مجمعی‌ها برای تعیین تکلیف لوایح پالرمو و CFT که متضمن پیوستن ایران به FATF هستند بازهم بی‌نتیجه ماند و قریب به50عضو این نشست به تصمیم‌گیری نهایی در جلسه آتی‌شان که قرار است دو هفته دیگر برگزار‌شود رأی دادند.
آنطور که از مصاحبه‌های اعضای مجمع چون احمد توکلی، محمد صدر و... با رسانه‌ها برآورد می‌شود، عزم مجمع رسیدن به تصمیمی براساس مصلحت نظام است و اخباری که در مورد رد لوایح در تریبون‌های نمازجمعه مطرح شده است واقعی نیستند.
همچنان که احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این‌باره به خبرگزاری‌ها خبر داد: به‌دلیل اینکه این موضوع نیازمند بررسی‌های بیشتری است، قرار شد تا رأی‌گیری درباره آن به جلسه آتی مجمع که 2 هفته دیگر برگزار می‌شود موکول شود. محمد صدر نیز در گفت‌وگو با جماران تأکید کرد: در روند بررسی‌های مجمع بحث مصلحت نظام است و در جلسه آتی براساس آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد. او همچنین خبر داده برخلاف سخنان دیروز آیت‌الله صدیقی خطیب موقت نمازجمعه تهران که اعلام کرده بود لایحه پالرمو از سوی 2 کمیسیون تخصصی- سیاسی و حقوقی- مجمع رد شده‌اند، تعداد موافقان پالرمو در مجمع بیشتر از مخالفانش است اما مجمع ترجیح داد برای بررسی بیشتر 2 هفته دیگر تصمیم‌گیری کند.

علت تعلل مجمع چیست؟
تعویق دو هفته‌ای مجمع برای تصمیم‌گیری در مورد لوایح مذکور در حالی از سوی اعضای مجمع مورد موافقت قرار گرفته است که شمارش معکوس برای پایان مهلت 120روزه FATF به ایران شنیده می‌شود و ایران تنها 20 روز برای تعیین تکلیف شرایطش در این تشکل بین‌المللی فرصت دارد، اما تعویق بررسی لوایح پالرمو و CFT- دو لایحه از لوایح چهارگانه دولت برای بستر‌سازی‌ پیوستن به FATF- خبر خوبی است که از درایت و استقلال مجمعی‌ها در شرایط دشوار کنونی کشور خبر می‌دهد.
رأی دیروز مجمع به تعویق ورود به این دو لایحه به این دلیل خبر خوبی محسوب می‌شود و گواهی بر استقلال مجمعی‌هاست که نشان از عدم‌تأثیر‌گذاری فشارهای سیاسی مخالفان روی اعضای مجمع دارد. در روزهای اخیر فشارهای سیاسی مخالفان به‌شدت اعضای مجمع و تصمیم‌گیری آنها را نشانه گرفته است؛ آنچنان که به گفته احمد توکلی، چهره شاخص جناح راست در مجمع روزانه 7تا 10پیامک برای اعضای مجمع در ضرورت رأی منفی به لوایح مذکور ارسال می‌شود. شیب حملات مخالفان پیوستن ایران به FATF به تصمیم‌گیران در حالی تصاعدی بالا می‌رود که به گفته علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، فضا برای تصویب این مهم کربلایی شده و عده‌ای فضا را به سمت حسینی و یزیدی شدن پیش برده‌اند. او همچنین در واکنش به ابراز مخالفت‌ها که قریب به یک سال موافقان را نشانه گرفته است در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت:«عجیب است، دولت، مجلس، سران سه قوه و شورای‌عالی امنیت ملی موافق لوایح پالرمو و CFT هستند و هیچ مقام ارشد نظامی نیز مخالفتی مطرح نکرده اما مخالفت برخی تریبون‌داران و رسانه ملی، پرصداتر از همه ارکان حاکمیت، تصمیمات مهم برای سرنوشت کشور را به سایه می‌برد.» البته پیش‌تر غلامرضا مصباحی مقدم، از چهرهای راستگرای مجمع به همشهری گفته بود که در موضوعاتی که فشار افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی تصمیم‌گیری مجمع را مورد نظر قرار می‌دهد عزم اعضای مجمع دوری از فضای شکل گرفته در رسانه‌هاست و تصمیم‌گیری براساس مصالح و منافع نظام و مردم در اولویت قرار می‌گیرد، چرا که بر این باورند فضای رسانه‌ای و فضای شبکه‌های اجتماعی از سوی جمع معدودی مدیریت می‌شود و آن را نمی‌شود به کل مردم تعمیم داد. به همین دلیل می‌توان امیدوار بود که تعویق تصمیم‌گیری مجمع درباره پالرمو و CFT هم به‌دلیل نادیده گرفتن موج‌سازی‌ مخالفان باشد و هم تدبیر جدی مجمعی‌ها برای داشتن فرصت لازم در مصلحت‌سنجی در این‌باره.

چرا رأی مجمع به تعویق، مدبرانه است؟
 از سوی دیگر رأی دیروز مجمعی‌ها را می‌توان مدبرانه نامید که آنها منتظر گام عملی و جدی اروپا در بحث SPV یا همان تعیین ساز و کار مالی ویژه با ایران هستند. تعیین دامنه این کانال مالی از سوی اروپا در نشان دادن میزان حمایت اروپایی‌ها از ایران در فضا‌سازی‌ آمریکا پس از خروج از برجام کلید زده شد و بسیار تعیین‌کننده خواهد بود. به‌ویژه اینکه نشریه آلمانی اشپیگل اخیرا گزارش داده است که کشورهای اروپایی هنوز بر سر سازوکار مالی ویژه با ایران به توافق نهایی نرسیده‌اند و بنایشان این است که جزئیات آن را فردا - دوشنبه - در نشست بروکسل تعیین کنند.
ابهام موجود در بحث SPV این است که این توافق همه ابعاد و کالاها را در بر می‌گیرد یا فقط HSPV یا کالاهایی که بعد انسانی و حیاتی دارند؟ البته در این ابهام دیپلمات‌های کشورمان به‌دنبال این هستند که این سازوکار محدوده فراگیرتری داشته باشد و آزادی عمل ایران در این سازوکار برای برداشت‌های مالی و نقل و انتقال پول محدود نباشد؛ این در حالی است که برخی مقامات آمریکایی و اروپایی معتقدند اگر این اختیار به ایران داده شود نگرانی‌هایی به‌وجود می‌آید و به‌نظر می‌رسد این اختلاف‌نظر همچنان به قوت خود باقی است و رفع نشده است.
به‌دنبال تعویق اعلام نظر اروپا در این‌باره و موکول شدن نظر آنها به نشست فردای بروکسل به‌نظر می‌رسد مجمعی‌ها منتظر مانده‌اند تا خروجی رایزنی اروپایی‌ها در مورد این سازوکار مالی با ایران را ببینند و بعد در بحث FATF گام عملی بردارند؛ به همین دلیل هم هست که نشست‌شان را که معمولا به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود تا 2 هفته آینده به تعویق انداخته‌اند. 


   جمع مصلحتی‌ها با میهمانان ویژه‌شان جمع بود

جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام همچون نشست هفته گذشته‌اش به موضوع بررسی لایحه پالرمو و با حضور اکثر اعضا برگزار شد. به جز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری همه آمده بودند؛ از برادران علی لاریجانی در صدر روسای قوای مقننه و قضاییه – البته آیت‌الله آملی لاریجانی 3 هفته‌ای است که همزمان به ریاست مجمع منصوب شده – تا آیت‌الله جنتی رئیس شورای نگهبان و دیگر اعضای مجمع چون محمدباقر قالیباف، محمدرضا عارف و....  نشست دیروز مهمانان هفته گذشته‌اش – محمدجواد ظریف، لعیا جنیدی و عباسعلی کدخدایی - را داشت و مضاف بر آنها از دولت، همتی رئیس بانک مرکزی هم آمده بود، گو اینکه دولت برای اقناع مجمع به ضرورت تصویب لوایح مذکور یار اضافه‌ای را فراخوانده بودند، آنطور که همتی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام نوشته علت حضورش ارائه گزارش‌های مبسوط و دقیقی در مورد شرایط بانکی کشور به حضار بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید