• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46125
+
-

شفافیت تنها انتشار فهرست نیست

به بهانه انتشار گزارش عملکرد مالی بنیاد سینمایی فارابی

شفافیت تنها انتشار فهرست نیست

روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی روز گذشته گزارشی از عملکرد مالی 9ماهه سال 97بنیاد متبوعش را در راستای سیاست شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات منتشر کرده است.
همشهری گزارش می دهد این گزارش بر مبنای عملکرد مالی  سرفصل‌های حمایت از تحقیق و نگارش فیلمنامه، کمک به خرید حقوق مولفان برای نگارش فیلمنامه‌های اقتباسی، حمایت از تولید و ساخت آثار سینمایی در قالب تسهیلات، حمایت از تولید فیلم، مشارکت در تولید آثار سینمایی، کمک به تأمین منابع اطلاعاتی و مطالعاتی سینمای حرفه‌ای به‌منظور روز‌آمد‌سازی دانش سینماگران، حمایت از آماده‌سازی فنی آثار سینمایی در حوزه لابراتواری و استودیویی، حمایت از نگارش فیلمنامه و تولید و ساخت آثار سینمایی کودک و نوجوان، حمایت از تبلیغات، بازاریابی و اکران آثار سینمایی کودک و نوجوان، حمایت از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان، حمایت از حضور فرهنگی و تجاری، بازاریابی و اکران آثار سینمایی در منطقه و جهان و کمک به راه‌اندازی مرکز فناوری‌های نوین سینمایی و طرح‌های دانش‌بنیان در حوزه سینما تنظیم شده است. فهرست بلند‌بالای این سرفصل‌ها البته همچنان ملغمه‌ای است از امور مختلفی که فارابی در تمام سال‌های تأسیسش تا‌کنون به آن ورود کرده و حتی با تغییر سیاست‌های کلان سازمان سینمایی همچنان بر آن مدار استوار مانده است. انتشار مبالغی تحت عنوان کمک‌هزینه جهت امور لابراتواری برای فیلم‌های قدیمی یا تخصیص مبالغ مختلف برای انجام امور مطالعاتی و پژوهشی و امور بی‌توضیح و گنگی نظیر حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان از این جمله هستند.
کمتر کسی است که نداند فیلمخانه ملی ایران و آن لابراتوار مجهزش اصلح‌ترین مرکز برای انجام امور لابراتواری هستند و چه بهتر که این هزینه‌ها به‌طور مستقیم میان فیلمسازان و فیلمخانه گردش یابد یا مدرسه ملی سینما که با عملکرد خوب یا بدش قاعدتا بار امور علمی سازمان سینمایی را بر عهده دارد بهتر است ردیف بودجه‌های پژوهشی و علمی را در اختیار داشته باشد و آن را به صرف برساند.
فارغ از اینها اما اعداد عجیب دیگری است که در فهرست بلندبالای شفافیت مالی فارابی به چشم می‌خورد؛ مثلا مبلغ 880میلیون تومانی حق‌الزحمه دست‌اندرکاران پرتعداد برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان رقم بسیار عجیبی است.
در بخش دیگری از این گزارش مالی مبالغی تحت عنوان مشارکت در پروژه‌های سینمایی به چشم می‌خورد که با یک نگاه ساده می‌توان دریافت چندتایی از این پروژه‌ها بیشتر در حد حرف باقی مانده‌اند. در این فهرست یکی، دو اثر هم در ژانر ابداعی «داعشی» کمک هزینه دریافت کرده‌اند. فیلم‌هایی که جلوی نام موضوع و ژانرشان نوشته شده: تکفیری/ داعشی
نکته آخر اینکه شاید شفافیت نه‌تنها انتشار صرف فهرست‌های بلندبالا و میلیونی از انواع و اقسام کمک‌ها و دستمزدها بلکه انتشار توضیحات درباره چرایی تخصیص این مبالغ باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید