• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46027
+
-

دست‌گرمی MMA در تفلیس

ورزش MMA با تصمیم وزارت ورزش و جوانان در ایران ممنوع شده است. این ممنوعیت با انتشار تصاویری از کتک خوردن دختربچه‌ای در قفس مسابقات ارمنستان رخ داد. با گذشت 2سال از آن ماجرا تیمی 7نفره با هدایت امیر علی‌اکبری و علیرضا استکی برای شرکت در مسابقات MMA راهی کشور گرجستان شد و در نهایت با 6 برد توانستند به ایران بازگردند.
   MMA کماکان در ایران ممنوع است 
 حدودا 2سال پیش تیمی تحت نام ایران در مسابقات MMA ارمنستان حاضر شد که در یکی از این مبارزات دختر کم سن و سال ایرانی (باسابقه ورزشی کاراته) در مقابل یک مبارز حرفه‌ای MMA از ارمنستان قرار گرفت. مبارز ایرانی چاره‌ای جز شکست در مقابل حریف حرفه‌ای خود نداشت چرا که MMA ترکیبی از چند ورزش است و مهارت در یک رشته برای پیروزی کفایت نمی‌کند. برای اینکه در MMA موفق باشید باید به رشته‌های بوکس، جوجیتسو، ووشو، موتای و کشتی تسلط داشته باشید که نفرات اعزامی ایران هیچ‌کدام چنین توانایی نداشتند. آن زمان شائبه سودجویی برخی از افراد از شرکت در این مسابقات مطرح شد به این صورت که ورزشکار فقط یک قربانی بود و در صورت برد یا باخت پول به جیب برگزار‌کنندگان و سرپرست تیم می‌رفت. تمام این اتفاقات سبب شد تا وزارت ورزش MMA در ایران را ممنوع کند؛ تصمیمی بحث‌برانگیز که همان موقع انتقادات بسیاری را به همراه داشت ولی تغییری در این تصمیم حاصل نشد.
   استکی: درست نیست بگوییم بچه‌های ما قهرمان جهان شدند 
 MMA به‌شدت در حال پیشرفت است و تا امروز توانسته مخاطبان بسیاری را به‌خود جذب کند. به‌طوری‌که مبارزه حبیب نورماگمدوف و مک گرگور در لیگ UFC میلیون‌ها بیننده را پای تلویزیون میخکوب کرده بود و فردای آن بسیاری از روزنامه‌ها تیتر یک خودشان را به این مبارزه تاریخی اختصاص دادند. در ایران MMA به‌صورت زیرزمینی تحت نام IFC انجام می‌شود و هم‌اکنون ورزشکاران بسیاری به این ورزش مشغول هستند؛ مسئله‌ای که وزارت ورزش دیر یا زود باید چاره‌ای برای آن بیندیشد‌. همچنین امیر علی‌اکبری، مشهورترین مبارز ایرانی است که کارش را از کمپ آکا تایلند شروع کرد و پس از آن در لیگ رایزین ژاپن به مبارزه پرداخت. علی‌اکبری پس از مبارزات خوبی که در لیگ ژاپن داشت به پیشنهاد روس‌ها پاسخ مثبت داد و به لیگ ACB پیوست. علی‌اکبری مدت‌هاست زیرنظر علیرضا استکی(بوکسور سابق تیم ملی) تمرین می‌کند به‌طوری که در مسابقه آخر خود با بهره‌گیری از فنون بوکس توانست رقیبش را شکست دهد. 
امیر علی‌اکبری و علیرضا استکی زمانی را به آموزش جوانان مستعد اختصاص داده‌اند و چندی پیش با 7 نفر راهی کشور گرجستان شدند تا در این مسابقات شاگردانش را محک بزنند. علیرضا استکی درباره تیمی اعزامی به مسابقات گرجستان گفت:«2سال است با این بچه‌ها از صفر داریم کار می‌کنیم و لازم بود یک محک بخورند. در این مسابقات با 7 ورزشکار شرکت کردیم که 6 ورزشکارمان موفق شدند حریفانش را شکست دهند و یک ورزشکارمان هم در مقابل حریفش ناک اوت شد». استکی درباره سطح این رقابت‌ها گفت:«اینطور نیست که بگویم بچه‌های ما قهرمان جهان شدند و توانستند کمربند قهرمانی را به‌دست آورند. این مسابقات به واسطه حضور من و امیرعلی اکبری تو چشم آمد و مانورهایی تبلیغاتی روی آن انجام شد. به هر حال نیاز بود که ورزشکارهای ما در یک رقابت برون‌مرزی محک بخورند تا ببینیم برای آینده چه برنامه‌ای را باید داشته باشیم. از حالا به بعد هم تمرکزمان روی مبارزه امیر علی‌اکبری است که باید 25اسفند‌ماه در مقابل حریف آمریکایی قرار بگیرد». 

این خبر را به اشتراک بگذارید