• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 7 بهمن 1397
کد مطلب : 46037
+
-

سند مالکیت به نام کی‌روش

تیتر یک
سند مالکیت به نام کی‌روش

آنالیز بازی‌های جام ملت‌های آسیا نشان می‌دهد در جمع 4تیم مرحله نیمه‌نهایی تیم‌ملی ایران چه از جهت مالکیت توپ، چه از نظر خلق موقعیت شوتزنی و چه در سلب موقعیت شوتزنی از حریفان، برترین تیم بوده است.
 ایران به همراه قطر بیشترین گل زده و کمترین گل خورده را تا این مقطع داشته‌اند اما ایران با بیشترین میزان مالکیت توپ و بیشترین شوت‌ها به این آمار رسیده و برعکس قطری‌ها در جمع 4تیم نیمه‌نهایی کمترین مالکیت توپ و کمترین شوت به دروازه را داشته‌اند. در واقع قطری‌ها کاملا اقتصادی و دقیق شوت می‌زنند و با کمترین شوت بیشترین نتیجه را می‌گیرند.
   مالکیت توپ: ایران اول، قطر آخر
تیم ملی ایران در 5بازی خودش به‌طور میانگین 59درصد از زمان بازی را صاحب توپ بوده است. میزان مالکیت توپ در جمع 4تیم مرحله نیمه‌نهایی به این شرح بوده است:
 ایران (59 درصد)
  امارات (57.4 درصد)
  ژاپن (53.6 درصد)
  قطر (51.2 درصد)
بیشترین میزان مالکیت توپ ایران در همان اولین بازی مقابل یمن اتفاق افتاد که تیم کی‌روش 71 به 29 مالکیت توپ را در اختیار داشت. کمترین میزان مالکیت توپ هم در بازی با عراق برای ما اتفاق افتاد. این تنها مسابقه‌ای بود که حریف بیشتر از ایران صاحب توپ بود و درصد مالکیت توپ 54-46 به سود عراق رقم خورد. عجیب‌ترین آمارهای مالکیت توپ در جمع 4تیم صعودکننده متعلق به قطر و ژاپن است که هر دوی آنها در مصاف با عربستان توپ و میدان را در اختیار حریف گذاشتند اما پیروز شدند. ژاپن در مقابل عربستان فقط 24درصد مالکیت توپ داشت و قطر هم فقط با 29درصد مالکیت توپ توانست عربستان را شکست دهد. شاگردان فلیکس سانچز در مقابل کره‌جنوبی نیز 40 به 60 مالکیت توپ را به حریف سپرده بودند.
   شوت: ایران بیشترین، ژاپن دقیق‌ترین، قطر موفق‌ترین
اما در زمینه تعداد شوت به دروازه حریف نیز ایرانی‌ها برتری قابل ملاحظه‌ای نسبت به 3تیم دیگر مرحله نیمه‌نهایی داشته‌اند. بازیکنان ایران در مجموع 5بازی 80بار خودشان را در موقعیت شوتزنی قرار داده‌اند، یعنی به‌طور میانگین 16شوت در هر بازی. این آمار برای تیم‌های دیگر به این شرح است:
  ایران (16 شوت)
  امارات (14.6 شوت)
  ژاپن (12.4 شوت)
  قطر (11.2 شوت)
از 16شوت ایرانی‌ها 5.4شوت در چارچوب دروازه قرار گرفته که در این بخش آمار دیگر تیم‌ها نیز کاملا به این عدد نزدیک است. تیم موریاسو طی 5بازی 27شوت داخل چارچوب داشته که دقیقا مساوی با ایران و میانگین 5.4شوت در هر بازی است. قطر هم با 23شوت در چارچوب میانگین 4.6 را به جا گذاشته است. تیم زاکه‌رونی کمترین تعداد شوت در چارچوب را داشته که در کل 5بازی 16شوت و در هر بازی 3.2شوت در چارچوب را شامل شده است. این آمارها نشان می‌دهد دقت شوتزنیِ ژاپنی‌ها از 3تیم دیگر بالاتر بوده است. دقیقا 43.5درصد از شوت‌های ژاپن داخل چارچوب دروازه بوده و این درصد در بین 4تیم نیمه‌نهایی به شکل زیر است:
  ژاپن (43.5 درصد)
  قطر (41.1 درصد)
  ایران (33.7 درصد)
  امارات (21.9 درصد)
این البته درصد شوت‌های در چارچوب نسبت به کل شوت‌هاست. اما بیشترین نرخ تبدیل شوت به گل متعلق به قطر است که 29درصد از شوت‌هایش را به گل تبدیل کرده است.
   دفاع: ایران و قطر بهترین
اما از شمارش شوت‌هایی که حریفان به دروازه این 4تیم زده‌اند هم می‌توان به نتایج جالبی رسید. ایران طی 5بازی فقط 27بار به حریفانش فرصت شوتزنی داده و در این زمینه نیز بهترین آمار را در میان 4تیم دارد. به رده‌بندی 4تیم در این زمینه دقت کنید:
  ایران (27 شوت)
  قطر (45 شوت)
  امارات (49 شوت)
  ژاپن (52 شوت)
اما نکته جالبی در مورد قطر و ژاپن وجود دارد. این دو تیم اگرچه خیلی بیشتر از ایران به حریفان خود فرصت شوتزنی داده‌اند اما تعداد بسیار کمی از این شوت‌ها داخل چارچوب قرار گرفته است. این نکته بیش از آنکه به بی‌دقتی شوتزنان حریف مربوط باشد به فرم دفاعی قطر و ژاپن برمی‌گردد که مهاجمان حریف را به خوبی تحت فشار قرار می‌دهند و اجازه شوتزنی با تسلط بالا و یا از مناطق خطرناک‌تر را به حریفان نمی‌دهند. این نکته بیشتر در مورد خط دفاعی قطر صادق است که کمترین میزان شوت در چارچوب را متحمل شده است. یعنی حتی کمتر از ایران. ایران 27بار متحمل شوت‌های حریفان شده که 8تا از این شوت‌ها در چارچوب دروازه بیرانوند بوده‌اند. اما قطر با اینکه 45بار فرصت شوتزنی به حریفانش داده فقط 7شوت به چارچوبش رسیده که یک شوت کمتر از ایران بوده است. ژاپن 12شوت در چارچوب دریافت کرده و امارات هم 16شوت. یعنی یک شوت بیشتر از مجموع شوت‌های در چارچوب ایران و قطر! 

از گروهی تا نیمه‌نهایی
پس از تیم‌های ایران و ژاپن که با برتری مقابل چین و ویتنام به نیمه‌نهایی رسیدند، امارات و قطر هم از سد استرالیا و کره‌جنوبی گذشتند تا تکلیف 4‌تیم برتر جام‌ملت‌های آسیا مشخص شود. بد نیست بدانید از جمع 4‌ تیم حاضر در نیمه‌نهایی این دوره، 3‌تیم در دور گذشته جام با یکدیگر همگروه بوده‌اند! تیم‌های ایران، امارات و قطر به همراه بحرین، 4‌تیم حاضر در گروه C جام‌ملت‌های 2015 استرالیا بودند که در این میان شاگردان کی‌روش با 3‌پیروزی شیرین به‌عنوان تیم اول به دور حذفی رسیدند و با شکست مقابل عراق از دور رقابت‌ها کنار رفتند. پس از ایران، این اماراتی‌ها بودند که با 6‌امتیاز، روی پله دوم گروه ایستادند و در نخستین دور حذفی به ژاپن خوردند. مهم‌تر اینکه اماراتی‌ها با پیروزی مقابل ژاپن در ضربات پنالتی، جواز حضور در نیمه‌نهایی را کسب کردند و در نهایت جام را با رتبه سومی به پایان رساندند. قطر دیگر تیم حاضر در نیمه‌نهایی امسال، 4‌سال پیش نه‌تنها به ایران و امارات باخت بلکه مقابل بحرین هم تن به شکست داد و جام را با چهارمی در گروه ترک کرد. قطری‌ها که امسال بدون گل خورده به نیمه‌نهایی رسیده‌اند، دوره پیش 7‌گل در 3‌بازی خوردند و تنها 2‌گل وارد دروازه حریفانشان کردند. این در حالی است که امسال قطر با 12‌گل زده به نیمه‌نهایی رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید