• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 6 بهمن 1397
کد مطلب : 46022
+
-

سهم 40درصدی امور عمرانی در بودجه شیراز

بودجه سال ۹۷ شهرداری حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود

شهری
سهم 40درصدی امور عمرانی در بودجه شیراز

امیر عفاف|  شیراز- خبرنگار:

 لایحه بودجه 3 هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی سال 98 شهرداری شیراز روز دوشنبه یکم بهمن ماه در جلسه علنی شورای اسلامی این شهر توسط «حیدر اسکندرپور» شهردار شیراز تقدیم شورای این کلان‌شهر شد.

 این دومین لایحه بودجه‌ای است که وی در مقام شهردار به اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز ارائه می‌کند‌. شورای اسلامی شهر شیراز نیز یک ماه فرصت دارد لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری را در کمیسیون‌های تخصصی بررسی کند و در صحن علنی به تصویب برساند. 

به گفته شهردار، لایحه بودجه سال 98 نسبت به بودجه مصوب سال 97 کاهش 3 درصدی داشته است. بودجه سال 97 شهرداری نیز نسبت به بودجه 96 که 3 هزار و 383 میلیارد تومان بود، کاهش 4 درصدی داشت. رویکرد شورا و شهرداری در بودجه سال 97 توجه به پروژه‌های فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و تکمیل پروژه‌‌های ناتمام شهر بود.


کاهش 3 درصدی بودجه

شهردار شیراز با اشاره به این‌که رقم لایحه بودجه 98 نسبت به بودجه مصوب سال گذشته معادل ۳ درصد کاهش داشته است، گفت: بودجه سال ۹۷ شهرداری در حدود ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود.
اسکندرپور با بیان این‌که بودجه سال 97 شهرداری بر مبنای برنامه ۵ ساله دوم به شورای اسلامی شهر تقدیم و تصویب شد، می‌افزاید: بودجه سال ۹۸ نخستین بودجه بر مبنای برنامه ۵ ساله سوم و دیدگاه‌های مجموعه مدیریت شهری مبتنی بر انسان‌محوری است.وی کاهش رقم بودجه را ناشی از بودجه انقباضی دولت در سال ۹۸ و افزایش قیمت ارز دانست و اضافه کرد: افزایش هزینه‌های جاری ناشی از افزایش سهم حقوق و دستمزدها نیز در کاهش بودجه 97 اثرگذار بوده است.اسکندرپور با تاکید بر این‌که بودجه شهرداری پیش‌بینی از وضعیت درآمدی این نهاد در سال ۹۸ است، ادامه داد: تحقق این بودجه در گرو تحقق درآمدهای مجموعه مدیریت شهری است.


سهم 70 درصدی امور عمرانی

شهردار شیراز با اشاره به این‌که ۷۰ درصد از بودجه پیشنهادی سال ۹۸ به امور عمرانی اختصاص یافته و ۳۰ درصد از آن سهم امور جاری است، گفت: در بودجه سال ۹۷ امور عمرانی سهم ۷۶ درصدی داشت و ۲۴ درصد از آن به امور جاری اختصاص یافته بود.

اسکندرپور با اشاره به این‌که ۹۷ درصد از بودجه عمرانی سال ۹۷ به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به عنوان سرمایه‌های شهر و شهروندان تخصیص یافته بود، افزود: با توجه به رویکرد انسان محوری در مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۹۸ پروژه‌های انسان‌محور و شاخصی در شهر عملیاتی و آغاز خواهد شد.وی بر اهمیت توسعه حمل‌و‌نقل عمومی تاکید کرد و گفت: در راستای تاکید و نگاه مجموعه مدیریت شهری به توسعه حمل‌و‌نقل عمومی، ۴۰‌درصد از سهم عمرانی بودجه ۹۸ به حمل‌و‌نقل عمومی و بهبود عبور و مرور شهری اختصاص یافته
 است.

اسکندرپور که اعتقاد دارد برنامه مطالعه جامع حمل‌و‌نقل عمومی کلانشهر شیراز با وجود قرارداد با دانشگاه شیراز، زمان‌بر و طولانی شده است، ادامه داد: با برگزاری جلسات متعدد مقرر شد دانشگاه شیراز این برنامه را با جدیت بیشتری دنبال کند. وی افزود: باتوجه به ضرورت‌‌های حمل‌و‌نقل عمومی باید بحث قرارداد سیستم یکپارچه شهرداری با دانشگاه صنعتی شیراز منعقد شود.

اسکندرپور با یادآوری این‌که برنامه اداره شیراز در سال آینده به بودجه سال 98 وابسته است، اضافه کرد: نقدهای سازنده و کارشناسی شده صاحبنظران می‌تواند نقش پررنگی در اداره بهتر شهر داشته باشد.
وی در پایان شهروندان را مورد خطاب قرار داد و با ابراز امیدواری نسبت به اداره هرچه بهتر شیراز گفت: با افتخار اعلام می‌کنم که شهردار شیراز هستم و تلاش دارم با هماهنگی و همکاری اعضای شورای اسلامی شهر، مجموعه مدیریت شهری و سایر دستگاه‌ها بتوانیم روزهای خوبی را برای شیراز رقم بزنیم.


مکث

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به این‌که شهرداری در انجام تکالیف بودجه 97 موفق نبوده است، می‌گوید: شورای پنجم باید بر بودجه سال 97 شهرداری نظارت بیشتری می‌کرد و این موضوع در بودجه 98 با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

«سید عبدالرزاق موسوی» که به گفته خود در همین فاصله کوتاه نگاهی به لایحه بودجه سال آینده شهرداری شیراز انداخته است، می‌افزاید: محورهای اساسی و مورد نظر که بر انسان‌محوری دلالت دارد و منجر به ارائه خدمات باکیفیت می‌شود در لایحه بودجه 98 لحاظ شده است.

وی با تاکید بر این‌که بودجه 98 باید در چهارچوب برنامه 5 ساله باشد، اضافه می‌کند: مشارکت شهروندان در اجرای برنامه‌های شهرداری نقش فراوانی دارد تا بتوانیم در شرایط اقتصادی موجود حداکثر استفاده را از منابع موجود ببریم و هزینه‌ها را کاهش دهیم.

موسوی توجه به حمل‌و‌نقل عمومی را از ویژگی‌های لایحه بودجه 98 شهرداری می‌داند و ادامه می‌دهد: در حوزه مسائل فرهنگی با محوریت انسان نیز توجه بیشتری شده است.وی با یادآوری این‌که پس از تدوین و تصویب بودجه، مرحله اجرا از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است، می‌گوید: اگر نظارت شورا در مرحله اجرا ضعیف باشد، تمام تلاش‌ها به هدر می‌رود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید