• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 6 بهمن 1397
کد مطلب : 46024
+
-

فروش غیرمجاز گاز مایع در گرگان

10 واحد فروش غیرمجاز گاز مایع در مرکز استان شناسایی شد

در شهر
فروش غیرمجاز گاز مایع در گرگان

فاطمه میرزایی|  گرگان-خبرنگار :


برخـی هم تـجارت کوچکی با کارت سوخت‌ها ایجاد کردند. تعداد زیادی از وانت‌بارهای مستهلک که سهم بیشتری داشتند، به همین منظور استفاده می‌شدند، اما بعد از تک‌نرخی شدن قیمت بنزین، دکان این کاسبی‌های غیرمجاز تخته شد، اما ماجرا به پایان نرسید، زیرا بعد از آن، فروشندگان غیرمجاز به سمت فروش گاز مایع رفتند.


بررسی زمان فروش غیرمجاز گاز مایع

تابستان سال 95 بود که رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان از اجرای طرحی با هدف ساماندهی و پایش توزیع گاز مایع در گلستان خبر داد.
در آن زمان «علی‌اصغر اصغری» بیان کرد: این طرح در طول سال با هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان، پلیس آگاهی، شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گلستان برای جلوگیری از فروش غیرقانونی گاز مایع به عنوان سوخت خودرو‌ها در گلستان اجرا می‌شود. 

با اجرای این طرح بازرسان هفته‌ای یک بار مراکز توزیع گاز مایع و نمایندگی‌های فروش سیلندر گاز مایع در شهرهای گلستان را مورد بازدید و بازرسی قرار خواهند داد و با واحدهای عرضه غیرمجاز گاز مایع و تجهیزات جانبی برخورد قانونی می‌کنند. وی در ادامه گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف می‌توانند موارد را از طریق شماره تلفن 124 به بازرسان این سازمان گزارش دهند.با وجود پایش دو ساله در این زمینه اما در حال حاضر شاهدیم که فروش غیرمجاز گاز مایع در گلستان، به‌ویژه در مرکز استان شدت گرفته است. 


شناسایی فروشندگان غیرمجاز

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان از شناسایی 10 واحد عرضه‌کننده غیرمجاز گاز مایع در گرگان به وسیله بازرسان این نهاد خبر داد.
 اصغری اظهار کرد: بر اساس گزارش‌ها و اخبار واصله مردمی مبنی بر توزیع غیرمجاز کپسول‌های گاز مایع، افزایش غیرمنطقی نرخ این کپسول‌ها و خطرات و حوادث احتمالی ناشی از آن در مناطق مسکونی و حاشیه شهرهای استان، بازرسی از این واحدها در دستور کار بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان قرار گرفت.


بررسی 30 واحد عرضه‌کننده گاز مایع 

این مسئول ادامه داد: عملکرد بیش از 30 واحد عرضه‌کننده گاز مایع در گرگان مورد بازدید و بررسی قرار گرفت که تخلف در زمینه گرانفروشی و عرضه خارج از شبکه 
10 واحد محرز شد. همچنین پرونده تخلفات این واحدها به ارزش 31 میلیون و 500 هزار ریال تشکیل و برای صدور رأی نهایی به اداره کل تعزیرات حکومتی استان ارسال شد.

وی با توجه به اهمیت بالای این موضوع در خصوص امنیت جانی شهروندان از تمامی مدیران شرکت‌های توزیع گاز مایع خواست تا با رعایت قوانین و مقررات صنفی و ایمنی، همچنین رعایت استانداردهای لازم امنیتی، در چهارچوب قانون عمل و از هرگونه اقدامات غیرقانونی و خارج از ضوابط قرارداد پرهیز کنند.اصغری یک بار دیگر شماره تلفن 124 را پل ارتباطی مردم و ستاد خبری این سازمان عنوان کرد و از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف احتمالی، آن را از طریق شماره تلفن 124 به بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان اطلاع دهند تا مورد رسیدگی قرار بگیرد.


عواقب اقتصاد ضعیف 

یک کارشناس اقتصادی معتقد است که نیازی نیست مساله فروش غیرمجاز با این سوال که چرا گاز مایع به صورت غیرمجاز فروخته می‌شود، بررسی شود. 
وی بیان کرد: سوخت و فروش غیرمجاز آن، موضوعی است که عموما در اقتصادهای ضعیف دیده می‌شود. همان‌طور که می‌دانیم مثلا سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی بود که نه فقط با مقوله فروش، بلکه با قاچاق عمده بنزین مواجه بود و دولت با اجرای طرح‌هایی توانست تا حدود زیادی آن را مهار کند. در استان هم این موضوع شایع است. 

«حسن مهدوی» ادامه داد: بخش زیادی از این فروش غیرمجاز در مناطق حاشیه‌نشین و بعضا در روستاهای دارای اقتصاد ضعیف اتفاق می‌افتد. یعنی جایگزین شغل و درآمد، فروش غیرمجاز سوخت شده است. نکته اساسی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که با وجود همتی که دولت در زمینه اشتغال‌زایی دارد، افراد حاشیه‌نشین، معمولا از گردونه آن جا می‌مانند.وی افزود: دلیل آن را در چند بخش می‌توان جست‌وجو کرد. نخست این‌که دولت تمرکز ویژه‌ای روی روستاها دارد و مناطق حاشیه‌نشین در بسیاری موارد جزو اقامتگاه‌های رسمی یا روستاهای دارای کد نیستند. از سوی دیگر دولت بر کارآفرینی تاکید دارد و طرح‌های خرد و حتی مشاغل خانگی را مورد حمایت قرار می‌دهد، اما این مناطق به دلیل توانمند نشدن، معمولا ایده‌هایی برای کارآفرینی ندارند و در انتظار شغل‌های دولتی آن هم شغل‌های درجه پایین‌تر باقی می‌مانند.

مهدوی اظهار کرد: تعداد زیادی از افراد، یا کارگران ساختمانی هستند یا کارگران فصلی کشاورزی که با کاهش رونق ساخت‌و‌ساز و همچنین کاهش طرح‌های عمرانی، معمولا بیکار هستند. بنابراین می‌توان گفت که بدون ایجاد شغل و امنیت اقتصادی نه تنها فروش غیرمجاز سوخت، بلکه گسترش کسب و کارهای غیرمجاز را هم شاهد خواهیم بود. 


جریمه‌ها باید سنگین شود 

یک وکیل دادگستری معتقد است که سختگیری در اجرای قانون می‌تواند تا حدود زیادی این معضل را برطرف کند. 
«سیما خدایی» گفت: فارس یکی از استان‌هایی بود که در مورد فروش غیرمجاز گاز مایع پرونده‌های بسیار زیادی داشت، اما جریمه‌های سنگین در مورد فروش و استفاده از گاز مایع، این تخلف را تا حدود زیادی کاهش داد؛ جریمه‌های 20 تا 30 میلیون تومانی گاه از قیمت خودروی مصرف‌کننده هم بیشتر بود.وی ادامه داد: این سختگیری باید در گلستان با جدیت ایجاد شود؛ چرا که به نفع شهروندان هم هست. راه گریزی از قانون نباید وجود داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید