• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 6 بهمن 1397
کد مطلب : 46001
+
-

یکه‌تازی «شوتی»ها در جاده‌های بوشهر

خودروهای قاچاق‌بر که به «شوتی» معروف هستند، امنیت جاده‌های استان بوشهر را تهدید می‌کنند

راه
یکه‌تازی «شوتی»ها در جاده‌های بوشهر

علیرضا برازجانی|  بوشهر - خبرنگار:



جولان خودروهای قاچاق‌بر که به شوتی‌ معروف شده‌اند در جاده‌های استان بوشهر همچنان ادامه دارد. پدیده‌ای که در سال‌های اخیر با افزایش اقدامات سختگیرانه پلیس در مبارزه با آنها و توقیفشان همراه بوده است، اما این کار هم توفیق چندانی نداشته است. هجوم تعداد زیادی از افرادی که به دلیل شرایط اقتصادی، شغل خود را از دست داده‌اند تا با کف دست گرفتن جانشان در پناه حمل کالاهای قاچاق از بنادر استان بوشهر به نقاط دیگر کشور به نان و نوایی برسند، باعث شده روز به روز بر تعداد خودروهای حمل کالای قاچاق افزوده شود. 

 کارشناسان معتقدند فعالیت حدود ۲هزار شناور سفاری که بخش عمده‌ای از کالاهای خود را تحت پوشش عرف‌های ناصحیح رایج در معابر رسمی وارد ۸ بندر ساحلی استان می‌کنند و ۳۰ درصد آنها در بازارهای داخل استان مصرف و بقیه به خارج از استان انتقال داده می‌شود، باعث شده فعالیت خودروهای شوتی در این چرخه ادامه پیدا کند. طبق برآورد‌هایی که پلیس در استان بوشهر داشته حدود ۸ هزار دستگاه خودرو سواری پژو و سمند در این چرخه فعالیت دارند که ۶۰ درصد آنها بومی استان و بقیه مربوط به استان‌های همجوار است. به باور کارشناسان ساماندهی اساسی خودروهای شوتی نیاز به عزم و اراده جمعی همه دستگاه‌های مرتبط دارد.


تخته گاز تا پای مرگ!

برای رانندگان شوتی که درمانده از همه‌جا و به امید کسب درآمدی هرچند اندک برای گذران زندگی مجبورند در ساعات پایانی شب و با سرعت سرسام‌آور راهی جاده‌های بین‌شهری شوند هدف، رسیدن به مقصد و تخلیه بار قاچاق در کمترین زمان ممکن است. به گزارش همشهری، مسافتی که معمولا در 4 یا 5 ساعت باید طی شود با سرعتی بین 170 تا 200 کیلومتر در ساعت و در زمانی کمتر از 2 ساعت به پایان می‌رسد. رانندگان شوتی به دلیل سرعت زیاد همواره ترس از گیر افتادن در دام گشتی‌های پلیس را دارند. فرقی نمی‌کند روبه‌روی آنها عابر پیاده یا خودرو باشد، سرعت بالا یا به قیمت جان خودشان یا از بین رفتن دیگران منجر 
می‌شود. 

مرگ «هادی کرمی» جوان سی و چندساله که در مسیر بازگشت از محل کار به منزل با یکی از این شوتی‌ها برخورد کرد و به طرز دلخراشی جانش را از دست داد، آخرین پرده از این تراژدی خونین است که چند روز پیش رخ داده است. نمایشی هرروزه که پایانی برای آن نمی‌توان پیش‌بینی کرد و هیولای مرگ سوار بر این ارابه‌ها همچنان می‌تازد. 


قاچاق کالا از جاده‌های خلوت

یکی از ساکنان روستاهای بخش بوشکان در گفت‌و‌گو با همشهری می‌گوید: خودروهایی که با سرعت زیاد و به صورت کاروانی کالاهای قاچاق را از اسکله‌های بنادر استان از محدوده بوشهر به دیگر نقاط کشور حمل می‌کنند، بیشتر از مسیرهای غیرترانزیتی و خلوت عبور می‌کنند تا بتوانند دور از چشم پلیس و گشت‌های انتظامی بار خود را به مقصد برسانند. 
«حسین احمدی» اضافه می‌کند: آنان در این جاده‌های خلوت هر طور که بخواهند رانندگی می‌کنند و به قوانین و مقررات توجهی ندارند. در این سال‌ها، حوادث و سوانح رانندگی بی‌شماری رخ داده است و خانواده‌های زیادی در غم از دست دادن عزیزانشان داغدار شده‌اند. 

وی ادامه می‌دهد: در چند سال اخیر جاده اهرم به فراشبند که بخشی از آن از روستاهای بخش بوشکان دشتستان می‌گذرد، به دلیل نبود ایست بازرسی، کوهستانی بودن و دوری از نظارت‌های سختگیرانه پلیس به یکی از مسیرهای مورد علاقه شوتی‌ها تبدیل شده است. مردم بخش بوشکان و ارم، زخم‌های زیادی از پدیده شوم شوتی‌ها خورده‌اند. آنها عزادار عزیزانی‌اند که جانشان را زیر چرخ‌های شوتی‌ها از دست داده‌اند. دی ماه 95 بر اثر تصادف خودروهای شوتی با یک خودرو آتش‌سوزی رخ داد و 5 سرنشین خودروی مقابل که همگی اعضای یک خانواده بودند در آتش سوختند. 


نا امنی در جاده‌های ساحلی

در همین حال امام‌جمعه دلوار با بیان این که پدیده اتومبیل‌های شوتی چند‌سالی است در استان بوشهر به صورت فزاینده‌ای رشد کرده و همین عامل ضمن ناامن کردن راه‌های استان باعث بی‌نظمی در جاده‌ها شده است، می‌گوید: رانندگان این خودروها چند سالی است با سرعت بالاتر از 120 کیلومتر در ساعت جاده‌های استان را به تسخیر خود درآورده‌اند و در موارد بسیاری عامل جان‌باختن انسان‌های بی‌گناه و تصادف‌های شدید می‌شوند.

حجت الاسلام«علی زاهددوست» با تاکید بر ضرورت کنترل و برخورد با ماشین‌های شوتی در جاده ساحلی اضافه می‌کند: متاسفانه مدتی است وجود چنین خودروهایی در جاده پرخطر ساحلی افزایش یافته و همین باعث بروز اتفاقات، حوادث و تصادفات شده است. این خودروها با سرعت بسیار بالا و بدون پایبندی به قانون و مقررات حرکت می‌کنند وحادثه‌آفرین می‌شوند، بنابراین ضرورت دارد با ایجاد شرایط لازم، زمینه کنترل آنها فراهم شود. البته منظور از کنترل، قلع و قمع و تعقیب و برخورد نیست بلکه باید در قوانین حمل کالای ملوانی از گمرک به بازار شرایط و ضوابطی وجود داشته باشد تا اساسا ماشین‌های شوتی دیگر وجود نداشته باشند.


بازی با جان مردم

زاهددوست ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد اگر محدودیت‌های غیرلازم در موضوع حمل و جابجایی کالای ملوانی برداشته شود، یک جوان بیکار مجبور به روی آوردن به این شغل پرخطر نمی‌شود تا هم جان خود و هم جان دیگران را به خطر بیندازد. امام‌جمعه دلوار تاکید می‌کند: بالاخره یک نهاد و مجموعه‌ای باید بیاید و پاسخگوی این وضع باشد که چرا چنین شرایطی رقم خورده و چرا کسی جلوی این شرایط را نمی‌گیرد. من واقعا نمی‌دانم چرا یک کالا و بار ملوانی وقتی از گمرک ترخیص و خارج می‌شود نیروی انتظامی همان بار و کالا را تحت عنوان قاچاق و بار غیر مجاز ضبط می‌کند.

اگر قاچاق است چرا توسط گمرک ترخیص می‌شود و اگر قاچاق نیست و ترخیص می‌شود چرا نیروی انتظامی اینگونه عمل می‌کند؟پیگیری خبرنگار همشهری برای پاسخگویی فرماندهی انتظامی استان بوشهر در مورد مبارزه با پدیده خودروهای قاچاق تا لحظه تنظیم و انتشار گزارش به نتیجه نرسید. با این حال همشهری آماده است تا نظر  دیگر مسئولان را در این زمینه منتشر کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید