التهاب بازار لاستیک فروکش کرد
کاهش تولید و افزایش نرخ ارز از مهمترین عوامل گرانی لاستیک در چند ماه گذشته عنوان شد
زهرا اشرفزاده| البرز- خبرنگار:
در ماههای اخیر قیمت بیشتر کالاها روند رو به افزایشی داشته است. در این میان زمزمههای گرانی لاستیک و کمبود آن نیز تقریبا به معضلی در بازار خودرو تبدیل شد. کمبود لاستیک، شکلگیری بازار سیاه، بیثباتی قیمتها و جولان دلالان از جمله معضلات شکلگرفته در بازار بود که رانندهها بهویژه رانندهگان ماشین سنگین اولین قشری بودند که ضرر زیادی از این کمبود متحمل شدند. در این بین دولت با توزیع لاستیک با نرخ مصوب سعی کرد تعادل را در بازار ایجاد کند. هرچند توزیع لاستیک هم با مشکلاتی مواجه است، اما با این اقدام کمی از التهاب بازار کاسته شد.
سودجویان به دنبال تحریک بازار
یکی از رانندگان تاکسی با بیان اینکه در ماههای اخیر مشکل گرانی لاستیک گریبان این صنف را هم گرفته بود، میگوید: در تمامی صنفها افرادی به عنوان سودجو یا قاچاقچی وجود دارند که بازار را همیشه به چالش میکشند. با مراجعه به برخی لاستیکفروشیهای شهر شاهد بودیم که برخی فروشندهها از فروش لاستیک امتناع میکردند و میگفتند موجودی نداریم، چراکه منتظر افزایش قیمتها بودند.
«مجتبی روشنی» میافزاید: البته با توزیع لاستیک مشکل تا حدی برطرف شد، اما قیمتها به حالت سابق برنگشت. مسئولان باید به این فکر کنند که یک راننده تاکسی با درآمد اندک و بخور و نمیر، چطور لاستیک را با این قیمت بالا تهیه کند. این در حالی است که لاستیک تنها یکی از دهها هزینه تحمیلی یک راننده تاکسی است.
گلایه کامیونداران
یکی از رانندگان کامیون در رابطه با اینکه گرانی لاستیک از دلایل نارضایتی این صنف در ماههای اخیر بود، میگوید: یکی از مطالبات رانندههای کامیون، کنترل قیمت لاستیک دولتی بود. قیمت یک جفت لاستیک کامیون در بازار تا 4 میلیون تومان هم رسیده بود و این برای کامیونداران با توجه به اینکه لاستیک یکی از پرمصرفترین اقلام کامیون است، مشکلساز شد.
«محمد ناصری» اضافه میکند: چرا برخی مسئولان اجازه میدهند عدهای سودجو لاستیکها را انبار کرده و به رانندگان ظلم کنند؟ به نظر من وضعیت بازار لاستیک بحرانی نیست و از ابتدا نیز بحرانی نبود و افرادی با به وجود آوردن این جو در پی کسب سود هستند.
دلایل گرانی لاستیک
یکی از فروشندگان لاستیک کاهش تولید لاستیک و افزایش نرخ ارز را عامل گرانیهای اخیر دانسته و میگوید: گرانی تایر و کمبود آن 2 عامل اساسی دارد که یکی نوسانات دلار و دیگری افت میزان تولید کارخانههای تایرسازی داخلی است و البته احتکار را هم باید به این موارد اضافه کرد.
«رحیم کاظمنیا» میافزاید: گرانی لاستیک به گردن فروشندگان نیست. ما هم در این مدت مجبور بودیم لاستیک را با قیمت بالا بخریم و به فروش برسانیم. علاوه بر این کارخانهها هم دیگر حاضر به فروش نبودند. در حقیقت کارخانهها با کمفروشی بازار را ملتهب کردند.
وی ادامه میدهد: اکنون هم سیستم توزیع با مشکل مواجه است. با وجود اینکه اعلام شده لاستیک دولتی توزیع میشود، اما خیلی از کسبه به این لاستیکها دسترسی ندارند، تنها خواسته ما اکنون این است که لاستیک با نرخ مصوب را بین خردهفروشها و کسبه هم توزیع کنند، چراکه در این مدت بازار ما بهشدت راکد است.کاظمنیا اضافه میکند: البته این وضعیت برای برخی سود کلانی داشت، افرادی که لاستیک با قیمت پایین خریدند و یکشبه به سود کلانی رسیدند.
توزیع نامناسب لاستیک با نرخ دولتی
رئیس اتحادیه لاستیکفروشان کرج در رابطه با دلایل گرانی لاستیک در ماههای اخیر میگوید: حدود نیمی از لاستیک مورد نیاز کشور وارداتی است، به همین دلیل رشد قیمت ارز تاثیر بسزایی در این افزایش قیمتها داشت. از طرفی تولیدکنندگان داخلی هم تولیدات خود راکاهش دادند که قطعا آنها نیز دلایلی برای موضوع داشتهاند. از همین رو قیمت لاستیک به یکباره افزایش بیسابقهای پیدا کرد.
«تورج خاکی فیروز» با اشاره به وضعیت کنونی بازار این صنف میافزاید: اکنون وضعیت بازار نسبت به گذشته بهتر شده است، اما مشکل لاستیکفروشان این است که تایرهایی با تعرفه دولتی و نرخ مصوب بین آنها توزیع
نمیشود.
وی ادامه میدهد: تولیدکنندگان و واردکنندگان بهجای اینکه لاستیک را بین کسبه توزیع کنند به افراد خاصی میدهند، درصورتی که کسبه مالیات میدهند و هزینههای بسیاری متحمل میشوند، اما سودش را دیگران
میبرند.خاکی فیروز با تاکید بر اینکه توزیع نامناسب و نوسان قیمتها مهمترین مشکل این صنف است، میگوید: اکنون شرایط به گونهای است که برخی واحدهای صنفی کاملا فعال و برخی دیگر غیرفعالند. بسیاری از آنها لاستیک با قیمت بالا خریدهاند و با ضرر فروختهاند و در نهایت هم این ضررها باعث شده پروانه کسب خود را ابطالکنند.
اهمیت ویژه نیازسنجی بازار
رئیس اتحادیه لاستیکفروشان کرج در رابطه با دلایل گرانی لاستیک و مشکلات این بازار میگوید: یکی از مشکلات ما با تولیدکنندگان این است که مجبوریم جنس را از آنان سبدی بخریم؛ یعنی هر چیزی که خودشان تحویل میدهند، در صورتی که این به ضرر ماست. برای مثال لاستیک مورد نیاز در البرز با شمال کشور تفاوت دارد و هر منطقه بر اساس نیازش اقدام به خرید میکند، اما در خرید سبدی مجبوریم بدون در نظر گرفتن این مسئله خرید کنیم.
«تورج خاکی فیروز» با بیان اینکه جلساتی با اداره صنعت و معدن داشتهایم، میگوید: اداره صنعت و معدن همکاری خوبی با اتحادیه داشته است، اما مشکل از جایی دیگری است و اکنون ما به دنبال این هستیم که واردکنندگان و تولیدکنندگان جنس را به خردهفروشها بدهند و بین آنها توزیع کنند، اما هنوز موفق به این کار نشدهایم.
خاکی فیروز ادامه میدهد: به تمام ارگانها و سازمانها در رابطه با مشکل توزیع نامهنگاری کردیم و امیدواریم این موضوع در اولویت نگاه مسئولان باشد تا مشکل مردم راحتتر حل شود.