• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 6 بهمن 1397
کد مطلب : 45921
+
-

مجمع زیر فشار مخالفان FATF

در حالی که امروز مجمع تشخیص مصلحت بررسی پالرمو را در دستور دارد؛‌ آتش مخالفان در حمله به FATF تندتر شده است

فرزانه آئینی/خبرنگار


 کمتر از 3هفته تا پایان مهلت FATF به ایران باقی مانده است و هرچه به روزهای پایانی این مهلت نزدیک‌تر می‌شویم، صف‌بندی و مرزبندی موافقان و مخالفان پیوستن به این کنوانسیون بین‌المللی عیان‌تر می‌شود.

 در یک سوی گود اکثریت مجلس، دولت و شورای‌عالی امنیت ملی موافقان پیوستن ایران به این سازمان بین دولتی هستند و در سوی دیگر کمتر از یک‌سوم بهارستان‌نشینان، اکثریت شورای نگهبان، خطیبان نمازجمعه و جریان فکری که در مسیر حصول برجام به دلواپسان شهره شدند در جرگه مخالفانند.جلسه امروز مجمع تشخیص مصحلت نظام برای بررسی پالرمو( یکی از لوایح مرتبط با   FATF  عنوان نشست فوق‌العاده را یدک می‌کشد و به‌احتمال قوی همه اعضا در آن حضور خواهند داشت و بازهم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهور و عباسعلی کدخدایی سخنگو و از حقوقدانان شورای نگهبان از مهمانان ویژه این نشست خواهند بود.

نشست امروز مجمعی‌ها با حضور سران قوا و به‌احتمال قوی حضور حسن روحانی که اخیرا جزو غایبان همیشگی مجمع بوده است، نشستی تأثیر‌گذار بر سرنوشت رابطه ایران با اروپا پس از برجام خواهد بود؛ نشستی که درصورت تأیید 2لایحه مذکور مویدی برای ادامه مسیر تفاهم ایران با غرب منهای آمریکا خواهد بود و در صورت رد آن به فاکتوری برای یارکشی ترامپ از میان اروپایی‌ها بدل می‌شود.

همین یارکشی میان ایران و آمریکا پس از برجام است که نشست امروز مجمعی‌ها را به‌شدت تحت‌الشعاع قرار داده، موافقان پیوستن ایران به FATF در صدر دلایل‌شان از «مقابله خودتحریمی» گرفته تا «سامان بخشیدن به روابط بین‌المللی بانکی» بر لزوم درنظر گرفتن آن تأکید می‌کنند و در مقابل مخالفان با برجسته کردن ناکامی برجام به‌دلیل بدعهدی آمریکا و انفعال اروپا پس از آن در سامان دادن به این توافقنامه بین‌المللی سعی در زیر سؤال بردن و بی‌اهمیت جلوه دادن توافق با اروپایی‌ها دارند و در کوتاه‌ترین عبارت چنین توافقاتی را «بی‌ثمر» می‌خوانند.

ابهامی که در مجمع در این‌باره وجود دارد چنان است که جمعی چون احمد توکلی، عضو اصولگرای مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که در جلسه قبلی مجمع محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه نتوانست مجمع را قانع کند، چراکه اگر اعضای مجمع قانع شده بودند مجمع جلسه فوق‌العاده نمی‌گذاشت.

دوقطبی خوب و بد FATF 

مصاف 2نگاه موافق و مخالف FATF در روزهای اخیر چنان جدی و عیان است که مرزبندی محسوسی را بین موافقان و مخالفان ایجاد کرده است. چنانچه به‌رغم انتقاد مخالفان پیوستن به FATF و در آستانه تصمیم‌گیری مجمعی‌ها، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دست به قلم شد و در نامه‌ای به رئیس‌جمهور قانون اصلاح قانون مبارزه با پولشویی -یکی دیگر  از لوایح چهارگانهFATF- را برای اجرا ابلاغ کرد. در کنار اقدام اخیر لاریجانی اما دیروز آیت‌الله صدیقی، خطیب موقت نمازجمعه تهران با طرح این سؤال که نمی‌دانم سر رها نکردن FATF چیست، بیان‌ کرد: «اینکه ما در این جریان جهانی که به تعبیر حضرت‌آقا در اتاق فکر قدرت‌های غارتگر تصویب شده است حضور یابیم و عده‌ای که با آنها هماهنگ هستند برای ما نسخه بپیچند، خلاف استقلال فرهنگی ماست.» او با اعتقاد به اینکه دشمن می‌خواهد در جنگ اقتصادی مجاری و مخارج ما را رصد کند تا ببیند ما از چه مجاری‌ای درآمد داریم و با چه کسانی ارتباط داریم و در دنیا چه کسانی با ما مراودات اقتصادی دارند تا ما را خلع سلاح کند و با قانونی که امضا می‌کنیم ما را متهم کند، گفت: امیدواریم رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که همیشه مواضع انقلابی را از خود نشان داده‌اند و سایر اعضای مجمع و با توجه به اینکه در 2کمیسیون مطرح شده و با اتفاق آرا رد شده است، تصمیم عاقلانه‌ای بگیرند. اشاره آیت‌الله صدیقی به تصمیم هفته گذشته مجمع برای ارجاع CFT و پالرمو به کمیسیون‌های سیاسی و حقوقی مجمع است. هرچند مجمع هنوز اعلام نظری در این‌باره نداشته اما گویا آیت‌الله صدیقی از تصمیم و رأی 2کمیسیون مطلع‌شده است. 



    ارزیابی نوبخت درباره FATF

به‌رغم سخنان خطیب نمازجمعه تهران، محمدباقر نوبخت، از چهره‌های نزدیک به رئیس‌جمهوری گفت: موضوع FATF مربوط به نظام است و ان‌شاء‌الله آرزو می‌کنیم همانند 2لایحه {اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح قانون مبارزه با تروریسم}، 2لایحه دیگر {یعنی پالرمو و CFT} نیز قانون شوند. او در پاسخ به این سؤال که «کدام ارکان حاکمیتی با دولت در موضوع قانون شدن لوایح چهارگانه موافق هستند؟» به خبرآنلاین اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی که لوایح را تصویب کرد. رئیس قوه قضاییه نیز همکاری لازم را دارند و شورای‌عالی امنیت ملی نیز موافق این مسئله است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید