• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
پنج شنبه 4 بهمن 1397
کد مطلب : 45886
+
-

ناشران در فراق کاغذ می‌سوزند

یادداشت
ناشران در فراق کاغذ می‌سوزند

محمد عزیزی/نویسنده و ناشر

متاسفانه با وضعیت فعلی توزیع کالا در بازار و قیمت روزافزون آن، صنعت چاپ و نشر یکی از بدترین دوره‌های خود را سپری می‌کند. این بازار، آنچنان تشنه کالاست که با دستگیری سلطان کاغذ، احتمال توزیع کاغذهای این یک نفر که در انبارها مخفی کرده بود، فعالان نشر را دلگرم و امیدوار کرد. اما کاغذهای توزیع شده همچنان کمتر از نیاز بازار است.
چنین وضعی با توجه به اینکه تنها یکی از نیازهای صنعت چاپ و نشر است اوضاع نشر را آنچنان دشوار و پیچیده می‌کند که نمی‌توان از ناشران انتظار فعالیت مدام و مطلوب داشت. طبیعتا با چنین وضعی باید به حداقل‌ها رضایت داد و واقعا هم ناشران ما با حداقل امکانات کار می‌کنند و با وجود تلاش مداوم حاصل کار آنها هم در پایین‌ترین سطح است. 
بسیاری از آنها تمام تلاش خود را معطوف به ادامه حیات نشر کرده‌اند و بسیاری ناچارند تسلیم سختی‌ها و دشواری‌ها شوند و به جمع انتشاراتی‌های تعطیل بپیوندند.
نکته بعدی فاصله زمانی رو به کاهشی است که با برپایی نمایشگاه کتاب داریم. بسیاری از اهالی نشر و صاحبان آثار هنوز نتوانسته‌اند کاری را که در دست دارند به مراحل آخر تولید برسانند. با چنین وضعی در زمان برپایی نمایشگاه سالانه کتاب در اردیبهشت ماه سال آینده اوضاع غرفه‌ها چندان خوب نخواهد بود.
به هر روی با در نظر گرفتن همه این مشکلات درِ امیدواری به روی هیچ‌کس بسته نیست و فعالان چاپ و نشر کتاب، پدیدآورندگان و مخاطبان امیدوارند با در اولویت قرار گرفتن نیازهای فرهنگی و تدبیر مسئولان، مشکلات حوزه کتاب تا حد قابل تحملی کاهش یابد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید