
طرحی برای خشونتزدایی همهجانبه از مدارس در دست تدوین است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: این معاونت بهدنبال طراحی مدلی برای «خشونتزدایی همهجانبه در مدارس» است. نمیتوان در این مسیر تنها روی دانشآموزان یا معلمان تمرکز کرد.
به گزارش مهر، با توجه به افزایش بازتاب تنبیههایی که این روزها در مدارس صورت میگیرد، در فضای مجازی و از سوی دیگر افزایش میزان برخوردهای دور ازشأن با معلمان توسط اولیا و گاهی دانشآموزان، بار دیگر اهمیت تعلیم و تربیت و آسیبشناسی بحثهای روانی- اجتماعی در نهاد مدرسه و میان ذینفعان نظام تعلیم و تربیت که شامل دانشآموزان، معلمان و اولیا میشود، مشخص شده است.
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در اینباره در گفتوگو با مهر با اعلام این خبر که این معاونت بهدنبال طراحی مدلی برای «خشونتزدایی همه جانبه در مدارس» است، گفت: موضوعاتی که این روزها در فضای مجازی مطرح میشود و شامل تنبیه دانشآموزان یا برخورد با یک معلم توسط اولیاست، جنبههای متفاوتی دارد. ما هماکنون دنبال این هستیم که در شیوههای یادگیری مداخله کنیم و این حوزه را منعطف کنیم که در این مسیر گامهای مؤثری برداشته شده است. در ادامه باید بهدنبال یک نگاه همهجانبه در مدارس متمرکز بر مسائل و عناصر روانی، اجتماعی باشیم.
وی ادامه داد: مهارتهای اجتماعی و روانی خود یکی از عوامل اثرگذار بر یادگیری است و از همین رو برای ما توجه به آن اهمیت دارد. تصور من این است که باید یک نگاه همهجانبه روی بحث «خشونتزدایی از مدارس» داشته باشیم. نمیتوان در این مسیر تنها روی دانشآموزان یا معلمان تمرکز کرد. معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: وقتی از خشونت صحبت میکنیم هم از خشونت کلامی سخن میگوییم و هم از خشونت غیرکلامی. هر دو شکل این خشونت شیوههای متفاوتی دارد. خشونت همسالان نسبت به همسالان، خشونت معلم نسبت به دانشآموز و برعکس، خشونت معلمان نسبت به یکدیگر در فضای مدرسه، خشونت مدیر نسبت به کادر مدرسه، خشونت والدین نسبت به معلم و برعکس، همه شکلهایی از خشونتهای شناخته شده موجود است. ممکن است نسبت به نشانگرهای برخی از این مولفهها شناخت نداشته باشیم. وی اضافه کرد: اکثر خشونتهایی را که بعضا شاهد هستیم از نوع تنبیههای فیزیکی است اما آسیبرسانی خشونت کلامی بسیار بیشتر و البته پنهانتر است. وی درباره طرحی که این معاونت در بحث خشونتزدایی در مدارس دنبال میکند، بیان کرد: ما بهدنبال الگویی هستیم که توانمندسازی و آگاهیبخشی را در این بحث میان ذینفعان نظام آموزشی بالا ببریم. خشونتزدایی همهجانبه در مدارس به این معناست که باید بتوانیم آگاهی و آموزشهای لازم را به معلمان، مدیر، دانشآموزان و اولیا بدهیم و آنها را بر این مسائل حساس کنیم.
حکیمزاده اظهار کرد: باید به سمتی برویم که شاهد محیطهای انسانیتر و بهدنبالش شادتر در مدارس باشیم. تا این نگاه همهجانبه نباشد و تکبعدی این مسئله را ببینیم و مثلا تنها بر تنبیههای فیزیکی که البته واقعا بهندرت صورت میگیرد متمرکز شویم، ما نمیتوانیم محیط مدرسه را یک محیط امن روانی، اجتماعی کنیم و بهدنبال آن قطعا آسیبهای دیگری خواهیم داشت. نکته مهم این است که بسیاری از ترک تحصیلها یا افت تحصیلیها بهدلیل مواد آموزشی نیست، بلکه بهخاطر بیزاری از مدرسه و عدمتعلق به مدرسه صورت میگیرد. وی اضافه کرد: عوامل موجود در مدارس از حیث روانی اجتماعی انگیزه یادگیری را کاهش یا افزایش میدهد و اگر نگوییم بیشتر از روش تدریس دروس بر یادگیری اثرگذار است، کمتر از آن نیست. ما باید بتوانیم بهعنوان یک موضوع پراهمیت به مقطع ابتدایی توجه کنیم؛ چراکه نخستین تجربههای اجتماعی کودک از این سنین آغاز میشود.