• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 4 بهمن 1397
کد مطلب : 45828
+
-

یورش به طلسم 15 ساله

تیتر یک
یورش به طلسم 15 ساله

 حمیدرضا علیپور
تیم ملی ایران بعد از پیروزی برابر عمان، امشب در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌ملت‌ها به مصاف چین می‌رود. حدس‌زدن ترکیب امشب تیم ‌ملی با توجه به تغییرات فراوانی که کی‌روش در بازی‌های قبلی ایجاد کرده، کار سختی به‌نظر می‌رسد. طی 4بازی گذشته کی‌روش تیم خود را با 4ترکیب مختلف به میدان فرستاد تا به نوعی مشت خود را برابر حریفان قدرتمند آینده بسته نگه دارد و در عین حال استراحت کافی را به بازیکنانش داده و فشاری را که فشردگی بازی‌ها بر بازیکنان وارد می‌کند، تا حد امکان کاهش دهد. طی 4بازی گذشته به‌جز 2دروازه‌بان ذخیره، تمامی بازیکنان ایران حداقل برای دقایقی به میدان رفته‌اند، 17بازیکن لااقل یک‌بار در ترکیب 11نفره ابتدایی بوده‌اند و بازیکنانی که در هر 4بازی در ترکیب اصلی قرار گرفته‌اند، فقط 4نفر هستند. بیرانوند، امید ابراهیمی، وحید امیری و سردار 4بازیکنی هستند که در تمامی بازی‌ها در جمع 11بازیکن آغازکننده قرار داشته‌اند. از این جمع وحید امیری در بازی امشب دواخطاره و محروم است و انتخاب جانشین او برای این بازی شاید مهم‌ترین علامت‌سؤالی است که کی‌روش برای تقابل با چین پیش‌رو دارد.

   ستاره‌های جام‌جهانی در سایه
به جز کریم انصاری‌فرد، مسعود شجاعی، احمد نوراللهی و پژمان منتظری، سایر نفرات تیم‌ملی حداقل یک‌بار در ترکیب ابتدایی ایران در جام‌ملت‌ها به زمین رفته‌اند. کریم انصاری‌فرد که در جام‌جهانی در ترکیب تیم ملی درخشید و توانست گل تساوی برابر پرتغال را بزند و مسعود شجاعی به‌عنوان کاپیتان اول تیم ملی هنوز به‌طور جدی از سوی کی‌روش در جام‌ملت‌ها مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. شاید سرمربی تیم ملی که عادت ندارد مشت خود را به‌راحتی برای رقبایش باز کند، در بازی‌های آینده از این 2 بازیکن به‌عنوان سورپرایز خود برابر چین و یا ژاپن بهره ببرد. شاید هم فرم بدنی این 2بازیکن آنقدرها راضی‌کننده نبوده که سرمربی پرتغالی به‌عنوان نفرات اصلی و مؤثر تیمش روی آنها حساب کند. درست مثل احسان حاج‌صفی که در 2بازی اول مقابل یمن و ویتنام در ترکیب قرار گرفت اما در مقابل 2 حریف قوی‌تر یعنی عراق و عمان، جایش را به میلاد محمدی داد. گویا کی‌روش از فرم آمادگی حاج‌صفی هم چندان راضی نیست و از جمع کاپیتان‌هایش در این تورنمنت فقط روی اشکان دژاگه حساب ویژه‌ای باز کرده است.

   روزبه یا سامان، به جای وحید
پیش‌بینی کارشناسان این است که هرچه به پایان رقابت‌ها نزدیک‌تر می‌شویم، تغییرات کی‌روش در ترکیب ابتدایی به حداقل می‌رسد. براساس این گمانه‌زنی‌ها ترکیب بازی امشب کمترین تغییرات را نسبت به بازی با عمان خواهد داشت. بیرانوند، پورعلی‌گنجی، امید ابراهیمی، اشکان دژاگه، سردار و طارمی 6 بازیکن بی‌جانشین تیم‌ملی هستند که فاصله زیادی با گزینه‌های بعدی‌شان دارند. به این جمع حالا باید علیرضا جهانبخش را هم اضافه کرد که بعد از نمایش متوسط مقابل عراق، با درخشش مقابل عمان نشان داد مصدومیت را کاملا فراموش کرده و می‌توان روی او حساب باز کرد. بعد از این 7نفر به مجید حسینی، میلاد محمدی و رامین رضاییان می‌رسیم که هر کدام در پست خودشان رقبایی جدی و نزدیک دارند و با قاطعیت کمتری می‌توان درباره فیکس‌بودن‌شان صحبت کرد. اما احتمالا کی‌روش به ترکیب برنده بازی با عمان دست نخواهد زد و این 3نفر هم شانس بیشتری نسبت به کنعانی‌زادگان، حاج‌صفی و غفوری دارند. تنها علامت سؤالی که باقی می‌ماند، انتخاب جانشین وحید امیری است که با دریافت اخطار دوم، مصاف با چین را از دست داده است. سامان قدوس و روزبه چشمی جدی‌ترین گزینه‌ها برای جانشینی امیری هستند. اگر قرار بر هجوم همه‌جانبه به دروازه چین باشد، سامان بهترین گزینه خواهد بود و اگر کی‌روش روش محتاطانه‌تری برای رویارویی با این حریف انتخاب کند، آن‌وقت روزبه چشمی در کنار امید ابراهیمی قرار می‌گیرد تا کمربند میانی ایران محکم‌تر و دفاعی‌تر باشد. البته از احتمال حضور حاج‌صفی در خط میانی هم نباید گذشت. احسان پیش از این هم بارها در خط میانی به‌کار گرفته شده و بازی‌های خوبی هم انجام داده است. به‌خصوص در جام‌ملت‌های قبلی که با گلزنی او در بازی با بحرین نیز همراه بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید