• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 4 بهمن 1397
کد مطلب : 45824
+
-

مجادله یک میلیارد تومانی معروف با همشهریانش

مجادله یک میلیارد تومانی معروف با همشهریانش

مصطفی شوقی 

سعید معروف- بازیکن باسابقه تیم ملی والیبال ایران- که این روزها در ایتالیا به سر می‌برد در منازعه‌ای حقوقی با همشهری‌هایش در باشگاه شهرداری ارومیه قرار دارد و گرچه یک پرونده را برده اما باید به‌زودی برای حضور در دادگاه به‌عنوان متهم حاضر شود. داستان از این قرار است که سعید معروف زمانی که در باشگاه زادگاهش یعنی شهرداری ارومیه بازی می‌کرد،(فصل 94-93)  قراردادی یک میلیارد و 600میلیون تومانی با این تیم منعقد می‌کند. براساس مفاد قرارداد، چکی با همین مبلغ به او داده می‌شود اما باشگاه به جای پرداخت همه مبلغ چک، یک‌میلیارد تومان به‌حساب او واریز می‌کند.این در حالی است که باشگاه چک اصلی را از سعید معروف نمی‌گیرد و آن را باطل نمی‌کند یا چک جدیدی به مبلغ 600میلیون تومان به او به‌عنوان مبلغ مابقی قرارداد نمی‌دهد. 
 یکی از نزدیکانی که با سعید معروف در تیم شهرداری ارومیه هم تیمی بوده در گفت و گو با  همشهری ورزشی آغاز دعوا را چنین روایت می کند:«پس از پایان لیگ، باشگاه به تلفن‌های سعید معروف برای پرداخت مابقی مبلغ قراردادش پاسخ نمی‌دهد». پس از آن سعید معروف که دلخور از پاسخ ندادن مدیران باشگاه است، چک یک میلیارد و 600میلیونی را به فرد دیگری اهل بندر ریگ در استان بوشهر، برای معامله ماشین می‌دهد. اینجاست که ماجرای رفت‌وآمد مسئولان باشگاه به دادگاه شروع می‌شود. فردی که گویا ماشینی به سعید معروف فروخته بوده، به‌دلیل پاس نشدن چک یک‌میلیارد و 600میلیونی، از باشگاه شهرداری ارومیه شکایت می‌کند و برهمین اساس پرونده‌ای در دادگاه بندر ریگ تشکیل می‌شود. در نهایت پس از رفت‌وآمدهای بسیار باشگاه شهرداری ارومیه در این دادگاه و دادگاه دیگری در شهر بوشهر محکوم می‌شود و علاوه بر یک‌میلیاردی که به‌حساب سعید معروف ریخته بوده، یک میلیارد و 600 میلیون تومان دیگر نیز پرداخت می‌کند.
باشگاه والیبال شهرداری ارومیه این روزها در شرایط خوبی نیست و از همان ابتدای فصل با مشکلات بسیار زیاد مالی و حتی قانونی برای حضور در لیگ برتر والیبال مواجه بود تا حدی که سخن از انحلال و عدم‌تیمداری این باشگاه در ورزش حرفه‌ای می‌رفت. 
در پیگیری‌های همشهری ورزشی مدیران کنونی باشگاه شهرداری ارومیه، گرچه برخی از نکات پرونده را بیان می‌کنند اما حاضر نیستند، نامی از آنها به میان آورده شود و این مسئله را متوجه مدیریت گذشته باشگاه می‌دانند. البته در شرایط کنونی اداره حقوقی شهرداری ارومیه موضوع را پیگیری می‌کند و وکلای این مجموعه در چندین دادگاه حضور یافته و از باشگاه دفاع کرده‌اند. با این حال احد یوسفی- مدیرعامل وقت باشگاه شهرداری ارومیه- که چک یک‌میلیارد و 600میلیونی را به سعید معروف داده با اشاره به سیر چندساله‌ای که پرونده در دادگاه‌های جنوب کشور طی کرده است به همشهری ورزشی می‌گوید:«آقای سعید معروف می‌داند که یک میلیارد از باشگاه گرفته است و ما نیز مستندات خود را به دادگاه داده‌ایم. البته ایشان از ما شکایت نکرده بود و آقایی به‌نام «ابراهیم» از بندر ریگ عنوان کرده‌اند که این چک را از سعید معروف برای معامله ماشین گرفته‌اند. در دادگاهی که در بندر ریگ برگزار شد ما محکوم شدیم، اعتراض خود را به بوشهر بردیم و در آنجا نیز با بیان اینکه این چک در نهایت وصول نشده است، ما محکوم به پرداخت کل مبلغ شدیم. یعنی با یک میلیاردی که به‌حساب معروف واریز شده ما 2 میلیارد و 600میلیون تومان در نهایت پرداخت کرده‌ایم».
یوسفی در پاسخ به سؤال همشهری ورزشی درباره اینکه چرا باشگاه در زمانی که یک‌میلیارد تومان را به‌حساب معروف واریز کرده بود، چک اصلی را از او نگرفته یا معادل مابقی مبلغ قرارداد به او چک نداده، می‌گوید:«از نظر قانونی مقصریم. باید این کار را می‌کردیم. قبول دارم که اهمال کاری صورت گرفته است. اما سعید معروف بازیکن مشهور والیبال و همشهری ارومیه‌ای ماست. یک فضای رفاقت و دوستی میان ما حاکم بود».
مدیرعامل سابق باشگاه شهرداری ارومیه در عین حال می‌گوید که تلاش‌های زیادی صورت گرفت که این ماجرا به دادگاه نرود و به‌صورت مسالمت‌آمیز مسئله حل شود؛«واسطه‌هایی زیادی را فرستادیم؛ از دوستان و همشهری‌ها و کسانی که به موضوع نزدیک بودند، آقای ضیایی چه زمانی که نایب‌رئیس فدراسیون بودند و چه زمانی که رئیس فدراسیون شدند در این زمینه تلاش کردند اما به هر حال نمی‌دانم سعید معروف دنبال چه بود، با اینکه سال‌هاست با او بوده‌ایم، بدون اغراق می‌گویم، سعید معروف را نشناختیم، نمی‌دانم دنبال چیست. مدیران متعددی در چند سال اخیر به شهرداری ارومیه آمده‌اند و رفته‌اند اما داستان این شکایت پابرجاست و به مرحله‌ای رسیده که حالا باشگاه شهرداری ارومیه مدعی سعید معروف شده و خواهان رد مال توسط این ستاره والیبال ایران شده است. وکلای حقوقی شهرداری ارومیه با این استدالال که سعید معروف یک میلیارد تومان اضافه بر قرارداد از باشگاه شهرداری ارومیه گرفته است، خواهان بازپرداخت این پول و همچنین غرامت هزینه‌های جاری در این پرونده شده‌اند. یوسفی- مدیرعامل سابق باشگاه شهرداری- که هنوز از نزدیک درگیر این ماجراست به همشهری ورزشی می‌گوید:«پرونده حقوقی شکایت ما از سعید معروف در جریان است. به هر حال ما از او به‌دلیل تصرف غیرقانونی اضافه مبلغی که گرفته شکایت کرده‌ایم. دادگاه هم مستندات ما را ازجمله قرارداد قانونی میان باشگاه شهرداری ارومیه با سعید معروف از فدراسیون خواسته که این کار نیز صورت گرفته است. امیدوارم بتوانیم اضافه پول و غرامت هزینه‌ها و خسارت‌ها را از او بگیریم». 
جدا از پرونده حقوقی و کیفری که باشگاه ارومیه علیه سعید معروف به جریان انداخته است، یوسفی، می‌گوید، موضوع را در کمیته انضباطی فدراسیون والیبال هم پیگیری کرده‌اند : «فدراسیون از روز اول در جریان ماجرا بود. در اواخر ریاست آقای داورزنی موضوع را پیگیری کردیم و آقای ضیایی هم وارد ماجرا شد و حتی چه زمانی که نایب‌رئیس بودند و چه زمانی که رئیس شدند، سعی کردند به‌نحوی به این ماجرا پایان دهند که البته در نهایت آقای ضیایی به ما گفتند که بروید در محاکم حقوقی کار را دنبال کنید».
 به گفته یوسفی- مدیرعامل سابق باشگاه شهرداری ارومیه- این پرونده حقوقی است و ممکن است مدت‌ها طول بکشد. با این حال در نهایت ممکن است تبعات حقوقی این مسئله سعید معروف را گرفتار کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید