• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 3 بهمن 1397
کد مطلب : 45726
+
-

تدوین ضوابط عام و خاص نما برای محلات شهر

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از ابلاغ بخشنامه‌ای خبر داد که براساس آن هیچ سازمان و نهادی بدون پروانه اجازه ساخت‌وساز نخواهد داشت

معماری
تدوین ضوابط عام و خاص نما برای محلات شهر

مجید جباری/خبر‌نگار

تهیه و تدوین ضوابط عام نما و ضوابط خاص نما برای همه مناطق پایتخت و شناسایی ساختمان‌های ناایمن پایتخت و تأکید بر صدور پروانه ساخت برای همه ساخت و سازهای تهران از مباحث مهمی بود که معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران دیروز در نشست خبری خود با موضوع «همایش نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی» مطرح کرد.
عبدالرضا گلپایگانی بااشاره به تشکیل کمیته‌های پایش و اجرای نماهای ساختمانی که اخیرا در شورای شهر تصویب شده است، از تهیه و تدوین ضوابط عام نما و ضوابط خاص نما برای مناطق شهر تهران خبر داد و گفت: ضوابط عام نما نهایی شده و در مراحل پایانی است و مراحل خاص نما برای مناطق یک، ۱۳ و ۱۹ تهیه شده است و به‌زودی برای همه مناطق تهران تهیه و تدوین خواهد شد؛ چرا‌که سیما و نمای ساختمان جزو‌لاینفک ساختمان محسوب می‌شود اما به‌دلیل آشفتگی‌هایی که در سیما و منظر بناهای شهر وجود دارد، لازم است این موضوع با جدیت بیشتری مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد.
گلپایگانی در ادامه درباره نمای شیشه‌ای ساختمان‌های تهران گفت: نماهای ساختمانی باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که حس ناامنی را در بین شهروندان ایجاد نکنند اما متأسفانه اکنون این موارد آنطور که باید رعایت نمی‌شود. استفاده از نماهای شیشه‌ای در بعضی از معابر مانند کنار بزرگراه‌ها که ممکن است به‌دلیل تابش نور خورشید خیرگی ایجاد کند، مشمول ضوابط خاص می‌شود. در مجموع نماهای شیشه‌ای دارای محدودیت‌هایی هستند و براساس مصوبه شورای‌عالی شهرسازی حداکثر سطحی که می‌توان به نمای شیشه‌ای اختصاص داد۶۰درصد است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران همچنین با تأکید بر اینکه هیچ نهادی بدون پروانه اجازه ساخت‌وساز ندارد، گفت: پیش از این مصوبه‌ای وجود داشت که براساس آن مراکز آموزشی و دولتی نیازی به دریافت پروانه کار نداشتند. اکنون اما بخشنامه‌ای به همه مناطق ابلاغ کرده‌ایم که براساس آن هیچ سازمان و نهادی بدون پروانه اجازه ساخت‌وساز نخواهد داشت.
گلپایگانی با تأکید بر اینکه ماده 100این امکان را به شهرداری می‌دهد که از ساخت‌وساز ساختمان‌هایی که پروانه ندارند جلوگیری کند، تأکید کرد: این موضوع در دوره‌های قبل جدی گرفته نمی‌شد اما اکنون تلاش ما این است که همه از یک قانون پیروی کنند؛ زیرا قرار نیست قوانین فقط برای طبقه فرودست اعمال شود و کسانی که قدرت دارند خود را جدا بدانند.

ساماندهی ضوابط موجود
در ادامه این نشست، سیدحمید موسوی، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران هم با اشاره به کمیته‌هایی که اخیراً در حوزه نما در شورای شهر تهران مصوب شده است، گفت: هدف نخست ما ساماندهی وضعیت موجود است و قصد نداریم ضوابط جدیدی به فرایند‌های موجود اضافه کنیم؛ زیرا اکنون کمیته‌های نما در حال فعالیت هستند اما بیشتر سلیقه در آنها حاکم است. همچنین موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که اکنون وضعیت کمیته‌ها در سیستم ثبت نیست و این موضوع می‌تواند زمینه فساد را ایجاد ‌کند؛ از این‌رو در تلاش هستیم این موارد و زمینه‌های فساد را برطرف کنیم. ضمن اینکه با بارگذاری نماهای تأیید شده در سامانه، طراحان ما می‌توانند یک الگوی بصری داشته باشند و سلیقه کمیته‌های نما را تشخیص داده و در هماهنگی با آنها نماهای جدید ایجاد کنند. بنابراین هدف دیگر ما از اصلاحات کمیته نما هماهنگی با نماهای کناری است که این اقدامات در مجموع، به بحث شفاف‌سازی کمک می‌کند.
عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرداری تهران در این نشست خبری به نکات مهم دیگری هم اشاره کرد که در زیر می‌خوانید:
  «همایش نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی» از نهم تا یازدهم بهمن‌ در بوستان گفت‌وگو برگزار می‌شود.
   شهروندان هر جا درباره ایمنی ساختمانی احساس خطر کردند با سامانه 137تماس بگیرند.
  ساختمان‌های ناایمن بالای 8طبقه پایتخت شناسایی شده و به مالکان آنها جهت ایمن‌سازی‌ هشدار داده‌ایم.
   فرهنگ، هویت و شرایط اقلیمی در هر منطقه، ملاک عمل برای نمای ساخت‌وساز خواهد بود.
   کمیته‌های جدید نماهای ساختمانی برای جلوگیری از امضاهای طلایی تشکیل شده است.
   ساختمان‌های شاخص پایتخت هم باید ضوابط ساخت‌وساز را به‌طورکامل رعایت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید