• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 3 بهمن 1397
کد مطلب : 45685
+
-

زخم ناسور بر تن تاریخ

معضل دیوارنویسی و چسباندن پوستر بر دیوارهای یزد حتی از برخی کلان‌شهرها بیشتر است

در شهر
زخم ناسور بر تن تاریخ

سارا گلابگیریان| یزد- خبرنگار:


سیما و منظر شهری اهمیت بسیاری در ارتقای روحیه نشاط و شادابی شهروندان دارد. شعار «شهر ما، خانه ما» از دوران بچگی به بسیاری از ما آموزش داده شده است و این نشان می‌دهد که نقش شهروندان در زیبایی شهر انکارناپذیر است. این موضوع به‌ویژه در خصوص دیوارنویسی و نصب پوستر بر در و دیوار یزد نمود می‌یابد. ای کاش شهر ما همیشه خانه ما بود.
معضل دیوار‌نویسی یکی از معضلات بزرگ یزد محسوب می‌شود، به طوری که دیوارهای شهر از دست صاحبان مشاغل و حرف در امان نیستند و بار تبلیغات را چه به شکل نوشتاری و چه به شکل پوستر تحمل می‌کنند.

دیوارنویسی معضل اصلی دیوارهای حاشیه شهر و چسباندن پوستر معضل اصلی دیوارهای مرکز شهر است. در و دیوارهای مرکز شهر پر است از پوسترهایی که نام و نشانی و شماره تماس برای اجاره سوئیت برای بیماران غیربومی و در ایام نوروز برای مسافران روی آن درج شده است.

بافت تاریخی و البته جهانی یزد هم از این وضعیت مستثنا نیست. دیوارهای کاهگلی هم به این تبلیغات غیرقانونی مبتلا هستند. امروز دیوار مرمت می‌شود و فردا نوشتاری روی آن حک می‌شود که همچون جراحتی عمیق، قلب بافت تاریخی را به درد می‌آورد.مالکان این خانه‌ها و حتی زمین‌های حصارکشی‌شده که در و دیوار املاکشان به محلی برای تبلیغات اصناف تبدیل شده است هم از این وضعیت گلایه دارند و از مسئولان شهرداری می‌خواهند جلو این افراد را بگیرند.

سازمان سیما و منظر شهری در دی ماه امسال طرحی را برای برخورد با تبلیغات غیرمجاز بر در و دیوار شهر آغاز کرد. بر اساس این طرح، شماره تماس درج‌شده در تبلیغات با هماهنگی با دادستان یزد قطع شد.برخورد با تبلیغات غیرمجاز یکی از خواسته‌های شهروندان یزدی بود. آنها عقیده دارند که با اجرای این طرح متخلفان این تخلف را تکرار نخواهند کرد. از این رو شهرداری باید این رویکرد را با جدیت دنبال کند.


اقدامات ضد فرهنگی

یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: یزد شهر جهانی است و نوشتن تبلیغات بر در و دیوار این شهر و چسباندن اعلامیه‌ها روی دیوارها زیبنده یک شهر جهانی نیست. این معضل باید از یزد حذف شود و لازمه آن همکاری همه دستگاه‌های مسئول است.«زهرا عفتی» ادامه می‌دهد: تماشای این صحنه از سوی گردشگران خارجی مایه تاسف است. آنها برای تماشای دیوارهای خشتی از آن سر دنیا به یزد سفر می‌کنند. آن وقت در یزد همین دیوارها را با نوشته‌های تبلیغاتی از بین می‌برند.

وی می‌افزاید: مالکانی که املاکشان به محل تبلیغات برخی از حرفه‌ها و مشاغل تبدیل شده است از پاک کردن و تکرار این تخلف به ستوه آمده‌اند و نمی‌دانند چطور باید جلو این کار را بگیرند.
عفتی با بیان این‌که مرکز شهر یزد پر از کاغذهایی است که به در و دیوار چسبانده شده می‌افزاید: مسئولان شهرداری می‌توانند با ایجاد بوردهایی در نقاط مختلف شهر، جلو نازیبا شدن شهر را بگیرند و برخورد جدی با کسانی که خارج از این بوردها تبلیغات می‌چسبانند داشته باشند. 


ضرورت رنگ‌آمیزی دیوارهای شهر

یکی دیگر از شهروندان یزدی دیوار‌نویسی‌ها را باعث نازیبا شدن شهر و در نتیجه آسیب رساندن به روح و روان شهروندان می‌داند.
«سید رضا میرحسینی» ادامه می‌دهد: در و دیوارهای شهر باید از نقاشی‌های زیبا و گل‌کاری‌هایی که سال گذشته در شهر شد پر شود، نه این‌که هر روز شاهد تبلیغات نازیبا با رنگ‌های تند و زشت روی دیوارهای شهر باشیم.وی خواستار نقاشی کردن دیوارهای شهر از سوی شهرداری برای جلوگیری از دیوارنویسی‌های تبلیغاتی می‌شود و می‌افزاید: قطعا زمانی که دیوارهای شهر خالی نباشد، این تخلف هم کمتر خواهد شد.


قطع تلفن‌های تبلیغاتی 

رئیس سازمان سیما و منظر شهری شهرداری یزد اعلام می‌کند: امسال در 2 نوبت برای شناسایی شماره‌های تماس درج‌شده روی تبلیغات و قطع آنها با هماهنگی دادستان اقدام شده است.
«محمد صفدرپور» می‌افزاید: هر گونه دیوارنویسی و نصب پوستر در شهر ممنوع است و فرد متخلف موظف به پاک‌سازی است و در غیر این صورت شهرداری بعد از پاک‌سازی، هزینه را از متخلف دریافت می‌کند.
وی می‌گوید: معضل دیوارنویسی و چسباندن پوستر بر دیوارهای یزد حتی از برخی کلان‌شهرها بیشتر است. این معضل در بلوارهای حاشیه شهر که دیوارهای رهاشده وجود دارد، به شکل دیوارنویسی و در مرکز شهر به شکل چسباندن پوستر مشاهده می‌شود.

رئیس سازمان سیما و منظر شهری شهرداری یزد اظهار می‌کند: بسیاری از متخلفان با قطع شدن تلفن‌هایشان با مراجعه به سازمان اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، در حالی که ناآگاهی آنها رفع مسئولیت نیست و برابر قانون جریمه خواهند شد.

وی ادامه می‌دهد: میزان جریمه بر اساس عوارض قانونی است که از سوی شورای شهر مصوب می‌شود.
صفدرپور می‌گوید: بخش قابل توجهی از پوسترهای نصب‌شده در مرکز شهر در بلوار آیت‌الله طالقانی در مجاورت مراکز درمانی و دارویی است و بخش قابل توجهی از دیوارنویسی‌ها نیز در بلوار استقلال، بلوار فضیلت، بلوار مدرس و خیرآباد قابل مشاهده است.

رئیس سازمان سیما و منظر شهری شهرداری یزد درباره نصب بوردهای اطلاع‌رسانی در شهر برای فراهم کردن محلی برای چسباندن پوسترهای تبلیغاتی می‌گوید: این تابلوها در برخی نقاط شهر از جمله ایستگاه‌های اتوبوس و ورودی مساجد نصب شده و قرار است افزایش یابد.

وی درباره نقاشی کردن دیوارهای شهر نیز می‌گوید: رنگ‌آمیزی دیوارهای شهر انجام گرفته، اما برخی از دیوار ورودی‌های شهر به‌رغم رنگ‌آمیزی دیوارنویسی شده است.
صفدرپور با بیان این‌که هنوز دیوارهایی در شهر وجود دارد که نیازمند رنگ‌آمیزی هستند می‌افزاید: رنگ‌آمیزی و نقاشی کردن یکی از راهکارها برای جلوگیری از دیوارنویسی‌های تبلیغاتی روی دیوارهای شهر است.


رنج دیوارهای بافت تاریخی

رئیس سازمان سیما و منظر شهری شهرداری یزد درباره معضلات بافت تاریخی می‌گوید: دیوارنویسی روی دیوارهای کاهگلی یکی از معضلات جدی بافت تاریخی یزد است.«محمد صفدرپور» می‌افزاید: شاید کمتر از 24 ساعت بعد از پاک‌سازی دوباره شاهد نوشتن تبلیغات روی دیوارهای کاهگلی هستیم که صدای مالکان و ساکنان را هم درآورده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید