• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 3 بهمن 1397
کد مطلب : 45675
+
-

راه‌اندازی بازارچه دائمی آبزیان در کرمانشاه

مدیرکل شیلات: کرمانشاه بین استان‌های غیرساحلی رتبه‌ برتر را در تولید ماهی دارد

شیلات
راه‌اندازی بازارچه دائمی آبزیان در کرمانشاه

مرضیه قاسمی|‌  کرمانشاه- خبرنگار:


مصرف انواع آبزی از موضوعات مهم در امور تغذیه و منابع غذایی است. در استان کرمانشاه اما مردم بیشتر عادت به مصرف گوشت کبابی و انواع فست‌فود دارند. به گفته مدیرکل شیلات استان، کرمانشاه بین استان‌های غیرساحلی رتبه‌ برتر را در تولید ماهی دارد، اما مردم میل چندانی به مصرف آبزیان ندارند. آبزیان به‌ویژه ماهی از مواد غذایی سالم هستند که باید میزان مصرف آنها بین خانواده‌ها به‌ویژه در کودکان افزایش یابد. پیشگیری از فشارخون، کاهش بیماری قلبی و عروقی، رشد مغز و سلامت سیستم عصبی بخشی از فواید مصرف آبزیان در تأمین سلامت انسان‌هاست. با وجود پروتئین بالا در آبزیان و ارزش غذایی آن جای خالی ماهی و آبزیان در سبد غذایی مردم کرمانشاه احساس می‌شود. برای افزایش سرانه مصرف ماهی بین مردم کرمانشاه مدیرکل اداره شیلات استان اقدامات مؤثری همچون احداث بازار دائمی آبزیان در مجاورت فروشگاه رفاه واقع در بلوار طاق‌بستان کرده که امید است با این اقدامات ارزنده در آینده شاهد افزایش سرانه مصرف ماهی بین مردم کرمانشاه باشیم. 


200 مترمربع رستوران دریایی 

یکی از سرمایه‌گذاران بازار دائمی آبزیان درباره جزئیات این بازار به همشهری می‌گوید: مساحت این مکان حدود 700 مترمربع است که حدود 200 مترمربع آن به رستوران دریایی اختصاص دارد و مابقی آن بازار ماهی کرمانشاه است.  «مهدی افشار» با توجه به ویژگی‌های این بازار ماهی ادامه می‌دهد: یکی از ویژگی‌های بازار آبزیان وجود یک سردخانه در آن است. همچنین 6 نوع ماهی زنده در این بازار داریم که در غرب کشور منحصر به فرد است. قزل‌آلا یکی از انواع ماهی‌های زنده ما است که سردابی به شمار می‌رود. هم از نوع لرستان داریم، هم پلنگان و هم ریجاب که عمده آن ریجاب و پلنگان است. ماهی کپور و آمور نیز از جمله این ماهیان است و چند مدل ماهی زنده گرمابی دیگر از انواع ماهیان این بازار هستند.

وی با اشاره به این‌که این بازار قبلاً 52 غرفه داشته است ولی الان دیگر به آن شکل غرفه‌ای نیست، بیان می‌کند: این بازار تقریباً به شکل یک مجموعه کامل است و سعی داریم ماهی کرمانشاه را در آن تأمین کنیم.

این مسئول میزان اعتبارات این بازار را حدود 500 میلیون تومان برمی‌شمارد و خاطرنشان می‌کند: تاکنون به همراه شریکم آقای «رسول حیدری» خودمان اعتبارات آن را پرداخت کرده‌ایم که نزدیک به 500 میلیون تومان شد و این رقم از این بیشتر هم می‌شود، چراکه بخش رستورانش هنوز افتتاح نشده است و تقریباً 70 درصدش تکمیل است.  وی با اشاره به فرایند تکمیل شدن این بازار اظهار می‌کند: نورپردازی، سقف، سرویس بهداشتی و تا حدودی آشپزخانه آن تکمیل شده است. 


ماهی تنوری 

افشار با بیان این‌که در حال تکمیل احداث یک تنور هستیم که مدل غذایی مردم را تغییر دهد، عنوان می‌کند: همه جا در ایران معمولاً ماهی را کباب یا سرخ می‌کنند، اما ما از تنور برای طبخ ماهی استفاده می‌کنیم. معمولاً کشورهای عربی این کار را انجام می‌دهند که چیزی شبیه به فر است. با این کار خواص ماهی نیز حفظ می‌شود.  وی درباره میزان استقبال مردم از این بازار هم می‌گوید: استقبال مردم هنوز چشمگیر نیست، چراکه ما این محل را تازه راه‌اندازی کرده‌ایم و مردم اطلاعات چندانی از آن ندارند، اما پیش‌بینی می‌کنیم استقبال مردم کرمانشاه از این بازار خوب باشد.  این سرمایه‌گذار اضافه می‌کند: این مکان قرار است در دهه فجر افتتاح شود. ما زیر نظر 2 اداره شیلات استان و سازمان میادین هستیم. سازمان میادین ملک را در اختیار ما قرار داده است اما تحت نظر سازمان شیلات هستیم‌‌. 
 

‌گامی در مسیر سلامت جامعه 

مدیرکل اداره شیلات استان نیز درباره احداث این بازار دائمی آبزیان در کرمانشاه به همشهری می‌گوید: این کار یک کار ترویجی است و با هدف توسعه پرورش ماهی و افزایش سرانه مصرف آن در کرمانشاه صورت گرفته است که اقدامی مهم و ماندگار است. علاوه بر این برای سلامت افراد جامعه مفید است.  

«سید فرزاد افضلی» می‌افزاید: این بازار در حال حاضر آماده است اما قرار است در ایام مبارک دهه فجر افتتاح شود. با این حال مردم می‌توانند از این بازار خرید کنند.  وی ادامه می‌دهد: قبلاً قرار بود این بازار به شکل غرفه‌ای باشد اما الان یک سالن یک تکه است؛ سالن خیلی بزرگی که ماهی سردابی، گرمابی و ماهی زنده و دریایی در آن به فروش می‌رود. با توجه به این‌که بازار ماهی در هر استانی فرهنگ مصرف ماهی را به دنبال دارد و موجب افزایش میانگین مصرف ماهی در آن شهر می‌شود، احداث این بازار کار خیلی ارزشمندی است و انواع گونه‌های ماهی را در آن قرار می‌دهیم. علاوه بر این، در نظر داریم یک رستوران طبخ ماهی هم در کنار این بازار راه‌اندازی شود. 


سرانه مصرف ماهی، 9 کیلوگرم  در سال

«سید فرزاد افضلی» مدیرکل اداره شیلات کرمانشاه درباره میزان سرانه مصرف ماهی در استان می‌گوید: با برگزاری کلاس‌های ترویجی و آموزشی و کارگاه‌ها و برپایی جشنواره‌های طبخ آبزیان در مرکز استان و شهرستان‌ها و با تلاش بخش‌های ذی‌ربط از سال 73 که میانگین مصرف سرانه ماهی در استان 250 گرم بود، توانستیم در سال 96 به سرانه 9 کیلوگرم برسیم. وجود فروشگاه‌های عرضه ماهی و بازار آبزیان و افزایش تولیدات آبزیان در استان خود گواه این مدعاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید