• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 3 بهمن 1397
کد مطلب : 45682
+
-

تعیین تکلیف فاز 4 سیمان درود

قرار شده است بانک‌های رفاه کارگران و بانک صنعت و معدن به عنوان بانک عامل، تسهیلات لازم را به پروژه تزریق کنند

صنعت
تعیین تکلیف فاز 4 سیمان درود

فاطمه حافظی|  دورود - خبرنگار:


کارخانه سیمان دورود به‌عنوان قدیمی‌ترین صنعت مادر در لرستان شناخته می‌شود؛ صنعتی که در سالیان گذشته تصمیم گرفته شد برای احیای آن فاز 4 این مجموعه احداث شود. احداث این فاز با مشکلاتی همراه بوده اما مسئولان استانی از تعین تکلیف این پروژه تا 2 ماه آینده خبر می‌دهند. مهم‌ترین دلیل تعریف فاز 4 برای این کارخانه، فرسودگی این مجموعه است. 

فرسودگی و قدیمی بودن تجهیزات کارخانه 60 ساله سیمان درود و همچنین برخی مشکلات زیست‌محیطی موجب شد که حدود 10 سال قبل طرح راه‌اندازی فاز 4 این کارخانه در هیات دولت نهم مصوب شود؛ مصوبه‌ای که پس از 10 سال هنوز اجرایی نشده است.

ساخت فاز 4 کارخانه سیمان دورود یکی از مصوبات سفر دوم هیات دولت نهم به استان در سال 87 است. در آن زمان مقرر شد وزارت رفاه و تامین اجتماعی 1300 میلیارد ریال  برای راه‌اندازی فاز 4 سیمان دورود اختصاص دهد.

در سال 89 در سفر سوم دولت دهم  نیز مجوز احداث واحد سیمان جایگزین شرکت سیمان دورود با ظرفیت یک میلیون تن در سال خارج از شهر دورود با تامین منابع ارزی مورد نیاز از محل منابع صندوق توسعه ملی صادر شد. قرار شد شرکت سرمایه گذاری شستا طرح فاز 4 کارخانه سیمان دورود را در مدت 3 سال اجرایی کند و واحد تولیدی قبلی به دلیل مشکلاتی از جمله کهنگی و به‌روز نبودن تجهیزات و موارد دیگرتعطیل شود اما این مصوبه نیز اجرایی نشد .

طرح مذکور همچنین  دارای مصوبه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان  در تیرماه سال 91 از محل منابع صندوق توسعه ملی به میزان 1555 میلیارد ریال و 50 میلیون یورو است که این مصوبه از طریق سامانه بهین یاب به دفتر سرمایه گذاری وزارت صنعت ارسال و متعاقباً توسط وزارتخانه به بانک عامل معرفی شد اما تمام این اقدامات نتوانست موجب پیشرفت اجرای این پروژه مهم برای استان شود.


ضرورت اجرای طرح

رئیس دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری لرستان می‌گوید: جانمایی نامناسب کارخانه سیمان درود در مرکز شهر، آلایندگی زیست محیطی فراوان و هزینه تولید بالای کارخانه سیمان فعلی به دلیل مستهلک شدن ماشین آلات و تجهیزات منجر به تصمیم برای جابه‌جایی و احداث طرح جدید موسوم به فاز 4 سیمان دورود شد.

«محمدحسین جناب» می‌افزاید: با توجه به فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات کارخانه فعلی سیمان دورود و آلودگی‌هایی که ایجاد می‌کند دیگر کارکرد آن صرفه ای ندارد. بنابراین اجرای فاز 4 کارخانه سیمان دورود نیازی است که باید رفع شود و تولیدات این فاز می تواند قابلیت صادرات پیدا کند.
وی ادامه می‌دهد: مراسم کلنگ زنی طرح فاز 4 سیمان دورود (جایگزین طرح فعلی) در خرداد ماه سال 93 در سفر رئیس‌جمهوری به استان و توسط وزیر کار وقت با هدف تولید سیمان خاکستری با ظرفیت 7/1 میلیون تن در سال انجام شد. 

جناب ادامه می‌دهد: همچنین قرار شد بانک رفاه کارگران به عنوان مسئول سندیکایی تسهیلات احداث این کارخانه برای به تسریع و تسهیل تشکیل پرونده و ارسال به مرکز، اقدامات لازم را انجام دهد. بر این اساس 150 میلیارد تومان سهم بانک رفاه، 50 میلیارد تومان سهم بانک توسعه تعاون و 24 میلیون یورو تسهیلات ارزی توسط بانک صنعت و معدن تعیین شد.

وی با بیان اینکه موضوع اصلی برای ساخت فاز 4 کارخانه سیمان درود تامین تسهیلات است، می‌گوید: این کار را هلدینگ فارس - خوزستان وابسته به شستا انجام می‌دهد و با توجه به پیگیری‌ها و جلسات برگزار شده، قرار شد بانک رفاه کارگران و بانک صنعت و معدن به عنوان بانک‌های عامل تسهیلات لازم را به پروژه تزریق کنند؛ به این صورت که بانک رفاه کارگران 35 میلیارد تومان و بانک صنعت و معدن 36 میلیون یورو تسهیلات پرداخت کنند.

رئیس دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری لرستان اظهار می کند: با این تفاسیر احتمالا بتوانیم تا پایان سال مشکلات مالی را تعیین تکلیف کرده و پروژه وارد فاز اجرایی شود.


80 میلیون سهام در فاز 4

رئیس اداره طرح و برنامه‌‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان می‌گوید: این فاز 80 میلیون سهام دارد که شرکت سیمان فارس و خوزستان 54 درصد، صندوق بازنشستگی و پس‌انداز کارکنان بانک‌ها 6 درصد، شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین 5 درصد، شرکت توربو کمپرسور نفت 4 درصد، شرکت بیمه تعاون تعاونی 2 درصد، شرکت معین سر افراز آرمان یک درصد و سایر سهامداران معادل 28 درصد آن را دارا هستند. 

 «علی شیخ‌مرادی» در این مورد می‌گوید: در اجرا کردن طرح فاز 4 کارخانه سیمان دورود برخی مسائل و مشکلات وجود دارد که مهم‌‌ترین آنها حمایت نکردن سرمایه‌گذار اصلی است. شرکت سیمان فارس خوزستان وابسته به شستا قرار بود که در اجرای طرح مشارکت و بانک‌ها نیز سهم خود را پرداخت کنند تا طرح اجرایی شود. حالا نه شرکت‌ها به صورت 100 درصدی حمایت می‌کنند و نه بانک‌ها تسهیلات را ارائه می‌دهند. بانک توسعه تعاون هم عملا رقمی پرداخت نکرده است ونمی‌کند.وی یادآور می‌شود: مورد دیگر به تغییر کاربری زمین مربوط است که همین موضوع نیز تاخیر و توقفات زیادی را به پروژه تحمیل کرده است که باید مشکلات مرتبط با آن برطرف شود. 
***
به نظر می رسد احداث فاز 4 کارخانه سیمان دورود در وضعیت  فعلی، توسعه اقتصادی شهرستان را به دنبال دارد بنابراین متولیان این بخش باید نسبت به رفع مشکلات پیش روی اهتمام ورزند تا این کارخانه قدیمی هرچند با نامی دیگر به فعالیت خود ادامه دهد و اشتغال موجود در آن حفظ شود. 


دریافت تسهیلات با نام دیگر مجتمع‌های سیمان 

رئیس اداره طرح و برنامه‌‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان می‌گوید: شرکت سیمان دورود سهامدار شرکت لوله الیاک بهراد است و این شرکت بدهی‌های زیادی دارد؛ به همین دلیل ذی‌نفع یعنی شرکت سیمان دورود نمی‌تواند تسهیلات بانکی دریافت کند. 

«علی شیخ‌مرادی» افزود: همین موضوع موجب شده است شرکت سیمان فارس خوزستان که مجتمع‌های زیادی دارد سعی کند با نام یکی از مجتمع‌های زیرشاخه خود تسهیلات لازم را برای اجرای فاز 4 کارخانه سیمان دورود را دریافت و کار را شروع کند. 

شیخ‌مرادی عنوان می‌کند: البته این دریافت تسهیلات با نام دیگر مجتمع‌ها باعث می‌شود که این طرح با نام فاز 4 کارخانه سیمان دورود نبوده و با نام یکی از همان مجتمع‌ها اجرایی شود. البته در پیشبرد و اجرای طرح نام پروژه مهم نیست بلکه اجرا و شروع به کار پروژه،  اشتغال‌زایی و درآمد اقتصادی آن برای استان مهم و ملاک است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :