• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 28 دی 1396
کد مطلب : 4567
+
-

کودکان فلسطینی، گروگان سیاسی‌کاری آمریکا

فلسطین
کودکان فلسطینی، گروگان سیاسی‌کاری آمریکا

 

سازمان‌های مردم‌نهاد بین‌المللی به‌شدت از آمریکا به‌خاطر قطع نیمی از کمک‌هایش به آژانس پناهندگان فلسطینی (UNRWA) در سازمان ملل انتقاد کرده‌اند. آمریکا، آن‌طور که پیش‌تر وعده داده بود، بیش از نیمی از کمک‌های برنامه‌ریزی‌شده‌اش برای این آژانس را کاهش داد و تنها 60میلیون دلار از 125میلیون دلار وعده داده شده را به این سازمان پرداخت کرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا حدود 2هفته پیش در چند توییت گفته بود: چه لزومی دارد دولت آمریکا، به افرادی که قدردان آن نیستند و نمی‌خواهند درباره صلح با اسرائیل گفت‌وگو کنند، پول پرداخت کند. دولت آمریکا گفته است که این کاهش پرداخت برای تحت فشار قراردادن رهبران فلسطینی نبوده است.

دلیل آن هر چه که باشد، با واکنش‌های بسیار تند سازمان‌های بین‌المللی مواجه شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، کنث راث، مدیر اجرایی سازمان دیده‌بان حقوق بشر در یک توییت گفت که آمریکا با این کار، «کودکان فلسطینی و نیازهای انسان‌دوستانه» را به‌خاطر مقاصد سیاسی گروگان گرفته است. جان انگلند، دبیر کل شورای پناهجویان نروژ هم از دولت آمریکا خواست از این تصمیم خود بازگردد؛ «این کار پیامدهای غیرقابل‌جبرانی برای پناهجویان آسیب‌پذیر فلسطینی در سراسر خاورمیانه خواهد داشت. قطع کمک به کودکان پناهجوی بی‌گناه به‌خاطر تفاوت دیدگاه سیاسی افراد بزرگسال، سیاسی‌کردن کمک‌های انسان‌دوستانه است.» وزارت خارجه ترکیه هم ضمن محکوم‌کردن این کار آمریکا اعلام کرده است که کمک‌هایش را به آژانس سازمان ملل برای فلسطینی‌ها افزایش خواهد داد. حسام زملت، رئیس هیأت سیاسی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در آمریکا هم در بیانیه‌ای گفته که کمک به کودکان فلسطینی نه یک لطف از سوی آمریکا که وظیفه جامعه بین‌الملل است.

پیش از آنکه آمریکا رسما کمک‌هایش را قطع کند، آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن انتقاد از آمریکا گفته بود که این کمک‌ها، در واقع کمک به سازمان ملل است و آژانس سازمان ملل برای فلسطین، به ثبات در منطقه کمک می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید