• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45655
+
-

تأخیر در راه‌اندازی اسکله

از بندر دیلم در شمال تا عسلویه در جنوب بوشهر، هر شهر و روستای ساحلی اسکله دارد، اما بردخون از این امکان محروم است

شیلات
تأخیر در راه‌اندازی اسکله

علیرضا برازجانی |   بوشهر - خبرنگار:

انتظار چندین ساله مردم و صیادان بردخون برای بهره‌برداری از اسکله صیادی با گذشت چند سال از آغاز این پروژه همچنان ادامه دارد. 

عملیات اجرایی این اسکله که از مصوبات سفر دولت دهم به استان بوشهر بود از سال95 با برآورد هزینه اولیه 200میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت نفت و شیلات شروع شد. ساخت این اسکله یکی از مطالبات مهم و چندین ساله اهالی بردخون است که زندگی بیشتر آنها از طریق رفتن به دریا و صید ماهی و میگو می‌گذرد. در طرح اولیه این اسکله، 50 متر پهلوگیر اسکله، مسیر دسترسی به طول 140 متر و مساحت اسکله شناور برای پهلوگیری قایق‌های صیادی 750 متر‌ مربع در نظر گرفته شده است. افزون بر این، پسکرانه اسکله دارای یک هکتار مساحت است که تاسیسات پشتیبانی اسکله، ساختمان اداری و سرویس‌های بهداشتی، سایبان برای تخلیه صید و انبار نگهداری تجهیزات را شامل می‌شود.

صیادان و ماهیگیران بردخون و مالکان قایق‌های صیادی که در منطقه خورخان مستقر هستند در فصول تابستان و زمستان برای رفتن به دریا و همچنین موقع تخلیه محصول صید شده خود، با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. از سوی دیگر نداشتن اسکله مناسب موجب می‌شود در زمان وزش بادهای موسمی و فصلی، به شناورهای متوقف شده در ساحل خسارت وارد شود. این در حالی است که با گذشت 3سال از زمان آغاز این پروژه، وعده‌های چندباره مسئولان استانی برای تکمیل و بهره‌برداری از آن محقق نشده است.


مصیبت‌های ماهیگیران

پیرمرد ماهیگیر لب ساحل تور خود را برای رفتن به دریا آماده می‌کند و با آوای شروه، دوبیتی‌هایی از مفتون با خود زمزمه می‌کند. او که سابقه نیمقرن صید و صیادی دارد به همشهری می‌گوید: اسکله که نباشد هر روز مجبوریم مسیری طولانی را در آب دریا شنا کنیم و خیس و لرزان به قایق سوار شویم. بعد از چند ساعت هم که از صید برمی‌گردیم مجبوریم در شلوغی و بی‌نظمی قایق‌هایی که در ساحل مهار شده‌اند سبدهای ماهی را بر روی دوش خود بگذاریم و دوباره همین مسافت را تا ساحل شنا کنیم.
«قادر مسعودی‌نژاد» می‌افزاید: برای تحویل ماهی به یزافان و جمع‌کردن وسایل و آماده کردن آن برای فردا هم ناچاریم مدت زمان زیادی در ساحل بمانیم و وقتی که به خانه می‌رسیم جز تنی بیمار و سرماخورده چیزی برایمان باقی نمی‌ماند.

این صیاد باتجربه می‌گوید: مدت‌هاست از بیماری روماتیسم رنج میبرم و بسیاری از همکاران ما مشکل تنفسی و آسم پیدا کرده‌اند. وی ادامه می‌دهد: ما مجبوریم حتی سوخت قایق‌هایمان را هم خودمان روی دوش بگذاریم و تا قایق‌هایمان حمل کنیم که بسیار سخت و خطرناک است. در حالی که اگر اسکله داشتیم می‌توانستیم از جایگاه سوختی که در اسکله مستقر است راحت و بدون مشکلی سوختگیری کنیم ولی الان مجبوریم سوخت را از چند جایگاه شهری و از فاصله بسیار زیاد تا ساحل بیاوریم و از آنجا در گالن‌هایی کوچک بریزیم و تا قایق روی دوشمان حمل کنیم.


آرزوی تاریخی مردم بردخون 

امام جمعه بردخون با انتقاد از کندی روند ساخت اسکله بردخون می‌گوید: روند اجرای پروژه اسکله برخلاف وعده‌های مسئولان به‌گونه‌ای است که نمی‌توان انتظار داشت فاز اول آن در دهه فجر آماده افتتاح شود. متولیان امر به تعهد و امضای خود وفادار نیستند و این آرزوی دیرینه مردم بردخون همچنان در انتظار تحقق است.

حجت‌الاسلام «سیدحسین رکنی‌حسینی» می‌افزاید: از مدیران اجرایی به‌ویژه نماینده مجلس، فرماندار، استاندار و شیلات استان می‌خواهیم درد مردم را درک کنند. صیادان در بدترین شرایط به دریا می‌روند و این در حالی است که از بندر دیلم در شمال تا عسلویه در جنوب استان، هر شهر و روستای ساحلی دارای اسکله است اما بردخون از این امکان محروم است. 
وی ادامه می‌دهد: برخی از مسئولان به‌جای این‌که سری به دریا و صیادان بزنند، از یک روستا بازدید می‌کنند که هدف از آن هم مشخص نیست و دستاورد سفر آنان و بازدید از گلخانه‌های روستایی هم معلوم نشده است. امام جمعه بردخون تصریح می‌کند: مسئولان درد مردم را درک کنند زیرا مردم از سفرهای نمایشی و تشریفاتی مسئولان خسته شده‌اند.


اعتبار برای احداث اسکله کم است

رئیس اداره فنی و مهندسی شیلات استان بوشهر با بیان این‌که کمبود اعتبار موجب تاخیر در روند تکمیل و بهره‌برداری از اسکله خورخان بردخون شده است، به همشهری گفت: این اسکله که عملیات اجرایی آن از بهمن سال ۹۴ و در زمان دولت دهم شروع شد در حال حاضر بیش از ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد. اعتبار اولیه برآورد شده این پروژه ۱۶میلیارد تومان است و از محل اعتبارات ملی شیلات و وزارت نفت تامین خواهد شد. از زمان شروع به‌کار پروژه مبلغ ۵میلیارد و ۱۵۰میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است‌.

«ابراهیم بشارده» اضافه کرد: طی بازدید اخیر که از کارگاه عمرانی در محل احداث این اسکله صورت گرفت مشخص شد که پیمانکار به کار خود ادامه می‌دهد ولی شرکت حشمت‌رود بابت انجام تعهداتش ۳میلیارد تومان مطالبه معوق دارد که هنوز پرداخت نشده است. با این حال همچنان فعال است و کار متوقف نشده است. با توافقی که با پیمانکار کردیم انتظار داریم در فاز اول آن پل دسترسی و عرشه پهلوگیری اسکله تا دهه فجر به مرحله افتتاح برسد.بشارده ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و بودجه در موعد مقرر تزریق شود با تکمیل عرشه و نصب اسکله شناور و تجهیزات پشتیبانی در پسکرانه، این طرح در سال ۹۸ بهره‌برداری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید