• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45628
+
-

میهمان 2 ساعته اوین

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی روز گذشته احضار شد. محمد قوچانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ضمن تأیید این خبر، دلیل بازداشت وی را پرونده اظهارات سال قبل وی در اصفهان پیرامون شهدای مدافع حرم اعلام کرده است. 
شهردار پیشین تهران در ایام انتخابات سال‌۹۶ در ستاد انتخاباتی حسن روحانی در اصفهان، سخنانی درباره مدافعان حرم گفته بود. او با انتقاد از برخی سیاست‌های منطقه‌ای ایران گفته بود: این دولت با غیرت دینی می‌گوید که بگذارید ما از توان دیپلماسی برای حل مسائل منطقه استفاده کنیم. توان دیپلماسی بزرگان دیپلماسی که 6 تا ابرقدرت را جلوی خودش بنشاند و بزرگ‌ترین مسئله تحریم که شورای امنیت بوده را حل بکند، می‌تواند با توان دیپلماسی بیاید این مسائل را حل کند.»
اظهارات شهردار پیشین تهران با واکنش گسترده رسانه‌های اصولگرا مواجه شد که سخنان او را توهین به شهدای حرم تلقی می‌کردند. کرباسچی اما طی توضیحاتی درباره اظهاراتش گفت که «متأسفانه کانال‌های خبری و خبرگزاری‌های به‌اصطلاح اصولگرا از هیچ تلاشی برای تبلیغ علیه رقبا فروگذار نمی‌کنند. آنچه منتشر کرده‌اند قطعه‌ای گزینش‌شده از حدود یک ساعت صحبت است.»
مدتی پس از سخنرانی کرباسچی، رئیس دادگستری اصفهان به‌عنوان مدعی‌العموم علیه وی اعلام جرم کرد. اتهام او «توهین به شهدای مدافع حرم» بود. ۲۴ مردادماه سال‌جاری، احمد خسروی وفا، رئیس دادگستری اصفهان گفته بود: «حکم قطعی پرونده غلامحسین کرباسچی در دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان صادر و برای اجرا ابلاغ شده است. کرباسچی به جرم تبلیغ علیه نظام در دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان محاکمه شده و پس از آن به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.» حکم محکومیت کرباسچی در مرجع تجدیدنظر، قطعی شده و وی صبح روز گذشته گفته شد برای اجرای حکم احضار شده است. اما ساعاتی بعد علیزاده طباطبایی عضو حزب کارگزاران سازندگی در گفت وگو با فارس اظهار داشت که کرباسچی در تماس با وی اعلام کرده است بازداشت نبوده و جهت بازجویی و ارائه پاره ای از توضیحات و پرسش و پاسخ احضار شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید