• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45619
+
-

21هزارنفر در محاصره برف

نیروهای امدادی لرستان در پی رانش زمین و محاصره روستاهای الیگودرز در برف به حالت آماده‌باش درآمده‌اند

لرستان
21هزارنفر در محاصره برف

فاطمه حافظی/خبرنگار

بارش برف در روزهای اخیر، باز هم در شهرستان الیگودرز استان لرستان مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است. نبود تجهیزات و امکانات کافی در این منطقه صعب‌العبور موجب شده است 21 هزار نفر از ساکنان 147 روستای الیگودرز در محاصره برف قرار گیرند. همچنین این بار با زمین‌لغزش در این محدوده، خطر طغیان سد هم وجود دارد و وضع این شهرستان بحرانی‌تر شده است.

تشکیل جلسه اضطراری
به گزارش همشهری، مدیر کل ستاد مدیریت بحران لرستان درباره بارش برف و زمین‌لغزش در این منطقه می‌گوید: در این حادثه راه ارتباطی ززوماهرو - الیگودرز  به طول 300 متر کاملا تخریب و ارتباط ۱۴۷ روستا با جمعیتی حدود ۲۱ هزار نفر با مرکز شهرستان قطع شد. بر اثر این حادثه شبکه انتقال برق، سایت پرورش ماهی مورزرین و راهدارخانه اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خسارت دیدند و همچنین ارتباط کابل فیبر نوری مربوط به شرکت مخابرات منطقه و همچنین کابل بکبون شرکت ارتباطات و زیرساخت قطع شد.
غلامرضا آقامیرزایی با اشاره به شدت تخریب این زمین‌لغزش می‌افزاید: در نتیجه رانش بیش از 3 میلیون متر مکعب آورده از کوه شکل گرفته است که بخش زیادی از آن به بستر رودخانه مورزرین (تامین کننده آب پروژه انتقال قمرود) منتقل و موجب شده است در هر ثانیه 6 متر مکعب آب پشت سد ذخیره شود.
وی با بیان اینکه جمع شدن آب پشت سد موجب آسیب دیدن تاسیسات بالادستی، ساختمان‌های مسکونی و تاسیسات پایین‌دستی سد می‌شود، اظهار می‌کند: اگر مسیر رودخانه به حالت اول برنگردد و سد طغیان کند، امکان غرق شدن سایت پرورش ماهی مورزرین، ساختمان راهداری و آسیب‌دیدن  چند روستا در پایین‌دست سد وجود دارد.
آقامیرزایی با اشاره به تصمیم‌های گرفته شده در جلسه اضطراری ادامه می‌دهد: قرار شد اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بهترین مسیر برای جایگزینی مسیر قبلی را تعیین و طی یک هفته مسیر فعلی الیگودرز به محل حادثه و همچنین سپیددشت به شول‌آباد را بازگشایی کند. شرکت توزیع برق و مخابرات هم باید برای تعمیر و برقراری مجدد شبکه انتقال برق و ارتباط فیبر نوری اقدامات لازم را طی مدت یک هفته انجام دهند.

حضور تیم‌های ارزیاب در منطقه
مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان درباره زمین‌لغزش در الیگودرز به همشهری می‌گوید: به دلیل بارش‌های زیاد برف و باران در الیگودرز در 45 کیلومتری شهرستان الیگودرز به شول‌آباد و محدوده مورزرین زمین‌لغزش اتفاق افتاده است. بخشی از جاده دسترسی به ززوماهرو از بین رفته و حجم زیادی از خاک منطقه به داخل رودخانه سرریز شده است. صارم رضایی می‌افزاید: حجم دبی آب رودخانه نیز 6 متر مکعب در ثانیه است و احتمال اینکه رودخانه سرریز یا دچار شکستگی شود، بسیار زیاد است. موضوع دیگر این است که در مسیر این رودخانه 7 مجتمع پرورش ماهی و 7 روستای دارای سکنه وجود دارد؛ هشدارهای لازم در این رابطه به همه ارگان‌ها و روستاییان داده شده و از وزارتخانه‌ها هم برای جابه‌جایی روستاها درخواست کمک کرده‌ایم.
رضایی اظهار می‌کند: عوامل امدادی در منطقه شول‌آباد از الیگودرز و شهرستان دورود همگی در حالت آماده‌باش کاملند و در هر زمان ممکن، کمک‌رسانی انجام می‌شود؛ اقلام امدادی و غذایی هم به‌اندازه مورد نیاز دپو شده است و در حال بررسی راه‌های ممکن برای رساندن این اقلام به روستاییان هستیم.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بیان می‌کند: تیم‌های ارزیابی از راهداری، آب منطقه‌ای، شیلات، راه و شهرسازی و پایگاه امداد و نجات در منطقه در حال بازرسی و ارزیابی‌های لازم برای پیدا کردن بهتر راهکار برای بازگشایی راه‌ها هستند.

تخلیه 2 روستا
رضایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تخلیه روستاها نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: به روستاهایی که در مسیر رودخانه قرار دارند، هشدارهای لازم برای تخلیه داده شده است.
وی با بیان اینکه تا لحظه تنظیم گزارش 2 روستا تخلیه شده است، می‌افزاید: تمهیدات لازم برای اسکان، توزیع اقلام و امدادرسانی اندیشیده شده است، اما برای انتقال روستاییان و اسکان آنها به منطقه‌ای دیگر منتظر دستور استاندار و ستاد بحران هستیم و تا دستوری به ما ابلاغ و اعلام نشود، کاری انجام نمی‌دهیم.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان به بسته بودن راه‌های ارتباطی در الیگودرز نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: مدت زمان لازم و بهترین روش برای بازگشایی راه‌ها به نظر کارشناسان راهداری بستگی دارد. استفاده از دینامیت یکی از راه‌هایی است که پیشنهاد می‌شود.
رضایی با بیان اینکه اداره آب منطقه‌ای باید تحمل راه‌های خاکی برای تخریب و انفجار را تایید کند، ادامه می‌دهد: در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای می‌توان از طریق شهرستان سپیددشت یا هلی‌کوپتر امدادرسانی را انجام داد.

هیچ روستایی زیر آب نمی‌رود
با وجود صحبت‌های مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، مدیرعامل شرکت آب لرستان به همشهری می‌گوید: کارشناسان این شرکت برای ارزیابی در منطقه حضور دارند و این تضمین وجود دارد که هیچ روستایی زیر آب نرود.
رضا میرزایی‌ می‌افزاید: تنها مشکل، وجود مجتمع‌های پرورش ماهی در پایین‌دست رودخانه است. 25 مجتمع پرورش ماهی وجود دارد و از این تعداد 7 مجتمع در معرض خطر است.
این نکته را نیز باید اضافه کرد که تصمیم‌ نهایی برای تعیین شکل امدادرسانی و نحوه بازگشایی مسیرها در شهرستان الیگودرز به دستور استاندار بر اساس نظر نهایی کارشناسان حاضر در منطقه بستگی دارد.
 امکانات محدود برای مقابله با برف
فرماندار الیگودرز هم در این باره می‌گوید: بر اثر ریزش کوه جاده الیگودرز به ززوماهرو مسدود شده و دسترسی به 140 روستای بخش ززوماهرو با الیگودرز نیز  قطع شده است.
حمید کشکولی با بیان اینکه راه ارتباطی این بخش با خرم‌آباد از طریق سپیددشت امکان‌پذیر است و مشکلی ندارد،‌ می‌افزاید: در این زمین‌لغزش به کسی آسیب نرسیده، اما جاده مسدود شده است. به استثنای این بخش، بقیه راه‌های روستایی شهرستان مشکلی ندارند.

کمبود امکانات در شرایط بحران
الیگودرز یکی از شهرستان‌های سردسیر لرستان در فصول سرما شاهد بارش باران و برف زیادی است. همچنین امکانات این شهرستان برای مقابله با برف‌های سنگین زمستانی آن بسیار محدود است و همین موضوع موجب شده هر سال جاده‌های ارتباطی این شهرستان در زمستان به مدت طولانی مسدود شود. معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان هم چند روز قبل درباره شدت بارش‌های برف در این منطقه و ضعف امکانات برای مقابله با این وضع به همشهری گفته بود: شرایط اقلیمی الیگودرز و همچنین صعب‌العبور بودن محورهای روستایی خطرآفرین است. حبیب جمشیدی با بیان اینکه هر سال با بارش برف در الیگودرز راه‌های ارتباطی این شهرستان و روستاهای آن مسدود می‌شود، اعلام کرده بود: بازگشایی برخی مسیرها تا اردیبهشت به زمان نیاز دارد. به گفته او، دستگاه برف‌خور جدیدی با قیمتی بیش از 150 میلیون تومان خریداری شده است و تا هفته آینده از مشهد به لرستان منتقل می‌شود. 
گفته‌های جمشیدی در حالی مطرح می‌شود که در شرایط فعلی بارش شدید برف و لغزش زمی، دستگاه برف‌خور قبلی این شهرستان از 2 سال پیش خراب است و به دلیل نبود قطعه‌های اصلی تعمیر نشده.


   استقرار نیروهای امدادی در الیگودرز

مدیریت ستاد بحران استانداری لرستان می‌گوید: مجموعه نیروهای امداد و‌ نجات و خدمات‌رسان استان در الیگودرز مستقرند و از محل ریزش کوه و سد خاکی و روستاها و مزارع پرورش ماهی بازرسی کرده‌اند. غلامرضا آقامیرزایی می‌افزاید: فاصله اولین روستا با سد 3 کیلومتر است . در صورتی که سد طغیان کند این آمادگی وجود دارد که روستاهایی که در مسیر قرار دارند، تخلیه شوند. همچنین کارگاه راهسازی الیگودرز به ززوماهر توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل استان عملیات راه‌شکافی جدید را شروع کرده است. وی تاکید می‌کند: در مجموع همه روستاها در حالت آماده‌باش کاملند و به شکلی کار را مدیریت می‌کنیم که اتفاقی رخ ندهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید