• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45554
+
-

رمز ارز ملی را جدی بگیرید


رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: دنیای رمز ارزها و فناوری بلاک چین واقعیتی است که باید آن را جدی گرفت و برای آن مقررات‌گذاری کنیم.

به گزارش همشهری، علی دیواندری روز گذشته در نشستی با خبرنگاران اعلام کرد: اگر نگران آثار سوء و تهدیدهای رمز ارزها هستیم باید برای آن فکری کنیم، مقررات‌گذاری کرده و تصمیم شفاف بگیریم هرچند این امردر کشور هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است. اوافزود: بسیاری از کشورها امروز رمز ارزها را به رسمیت شناخته و برای آن مقررات‌گذاری کرده‌اند؛ ما نیز باید با این واقعیت کنار بیاییم و با پذیرفتن و مقررات گذاری، آثارسوء آن را کمتر کنیم. رئیس پژوهشکده پولی و بانکی درباره طراحی ارز دیجیتال در پژوهشکده پولی و بانکی گفت: نمی‌خواهیم به‌طور مستقل رمز ارز طراحی و اجرا کنیم؛ کاری که انجام شده زمانی عملیاتی می‌شود که بانک مرکزی علاقه‌مند به ایجاد رمز ارز ملی باشد. او تأکید کرد: در شرایط کنونی ایران رمز ارز را به رسمیت نمی‌شناسد و مجوز فعالیت به آن نمی‌دهد. دیواندری درباره اینکه آیا می‌توان با رمز ارز تحریم‌ها را دور زد، گفت: این انتظار واقعی نیست چون رمز ارز در دنیا فراگیر نشده است. اوتأکید کرد: هرچند رمز ارز دور از نظارت بانک‌های مرکزی است اما حجم عملیات ارزی ما به‌گونه‌ای نیست که تحریم‌ها را دور بزنیم. دیواندری درباره ضرورت اصلاح نظام کارمزد برای جلوگیری از افزایش هزینه پول در نظام بانکی گفت: کارمزد از موضوعاتی است که بالاخره باید تعیین تکلیف شود؛ زیرا اگر در این زمینه تصمیم خاکی نگیریم، سرمایه‌گذاری در توسعه بانکداری الکترونیک به صرفه نخواهد بود.وی افزود: با اینکه بانک مرکزی قصد تعدیل نرخ‌های کارمزدها را دارد، دستگاه‌های دیگر به‌دلیل آنکه نمی‌خواهند هزینه بالا برود، با آن مخالفند.وی اظهار داشت: یکی از اشکالات وارده به نظام بانکی کشور این است که کارمزد محور نیست و بیشتر از سود تسهیلات هزینه‌های خود را پوشش می‌دهد؛ این امر سبب شده تا نرخ سود تسهیلات در بانک‌ها بالا برود.

او گفت: هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با محوریت انقلاب بلاک چین روزهای ۹ و ۱۰ بهمن‌ماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود. وی ادامه داد: همراهی با بلاک چین در حوزه مالی، موضوع رمز ارزها که به‌تدریج در دنیا در حال رایج شدن است و اینکه آیا پول دیجیتال پول سنتی را تهدید می‌کند،از دیگر موضوعات مورد بررسی در این همایش است.

به گفته وی،بلاک چین و رمز ارزها چالش‌هایی را برای حوزه‌های متولی چه در داخل و چه در خارج ایجاد می‌کند که این موضوع باید بررسی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید