• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45536
+
-

ریزنویس

سال84 پر از ایده‌های عجیبی بود که بدون نتیجه بایگانی شدند


محمدتقی حاجی‌موسی

قرار نبود این جوری بشه - تابستان سال84 هوا حسابی گرم بود و ملت مثل نهنگ آب مصرف می‌کردند. لذا مسئولان هشدار دادند که این چه وضعش است و مصرف آب در تهران و کشور رکورد زده و این سابقه نداشته و مردم کاری کنند و جلوی نشت کولرهای آبی را بگیرند تا همه‌‌چیز درست شود. این وسط اما کسی حواسش نبود که بخشی از این رکورد‌زدن‌ها به‌خاطر افزایش جمعیت هم هست و وقتی سال 84جمعیت کشور 70میلیون نفر را رد کرده طبیعی است که مصرف آب نسبت به 10سال پیش بیشتر باشد. بعد هم اینکه شما اگر میزان بازده کولرهای آبی را از روی جدولش می‌خواندید می‌فهمیدید که تقصیر مردم نیست و وقتی گزینه دیگری برای خنک شدن نباشد اوضاع همینطوری می‌شود.

مامان جون تحقیقاتش خوشمزه‌تره! - بودجه طرح‌های تحقیقاتی یکی از بهترین گزینه‌ها برای برداشتن از سر سفره انقلاب است و در این سال‌ها موارد بی‌شماری بوده که یک طرحی را شروع کرده‌اند و بودجه‌اش را تا ته‌دیگش خورده‌اند و بعدا فهمیده‌اند این طرح از اول توجیه نداشته وعخخخخخی! یکی از این موارد تولید بستنی ماهی در ایران است که تا قبل از سال84 فقط در ژاپن تولید داشته و شما اگر نگاهی به لیست غذاهای ژاپنی مثل «چشم ماهی تون» بیندازید متوجه ذائقه آنها خواهید شد. لکن دوستان شیلات با بودجه‌ 40هزار یورویی! دست به تحقیقات درباره این بستنی زدند و آخرش گفتند حالا ما هم می‌توانیم و بعد از ژاپن ما دوم هستیم. متأسفانه اما دوستان شیلات به فکر بازار، مصرف‌کننده و.. نبودند و طرح در اوج به پایان رسید.

برای آدم حواس نمیذارن که - سال84 ماجرای فروش سؤالات کنکور و دستگیری اعضای باندی که این کار را می‌کردند حسابی داغ بود و کلی حرف و حدیث پشت آن قرار داشت. در فروردین این سال اما روزنامه کیهان اعلام کرد که به گفته بازپرس، پرونده مربوطه به‌مدت 6ماه مفقود شده بوده و نمی‌دانستند کجاست؛ یعنی اول پرونده دست یک بازپرس در شعبه‌ای بوده و بعد به او گفته‌اند پرونده باید در دادسرای دیگری بررسی شود و توی نقل‌و‌انتقال پرونده گم شده. به همین سادگی! درایت و ذکاوت مسئولان امر اما باعث شد بعد از این مدت پرونده پیدا و ماجرا ختم به خیر شود.

بریم آرم! - خلاقیت مسئولان و مدیران کشور در بعضی مواقع انسان را حیرت‌زده می‌کند و باعث می‌شود آحاد ملت به عقل خود شک کنند که اینها دیگر کی هستند؟ نمونه‌اش دوستانی که طرح ساخت یک جزیره مصنوعی تفریحی در دریای خزر را داده بودند و حتی تصویر ماکت آن را هم در روزنامه‌ها چاپ کردند که شبیه به آرم جمهوری اسلامی بود! یعنی اگر شما می‌خواستید به این جزیره بروید باید می‌رفتید به آرم! غیر از این دوستان مسئول در پی راه‌اندازی خط پروازی دوبی- رشت هم بودند تا مسافران از نخل جمیرا تا آرم را به راحتی طی کنند و توی دردسر نیفتند که 50درصدش یعنی نخل جمیرا آماده بود ولی هنوز خبری از این طرح هوشمندانه نیست.

حالا ما یه چیزی گفتیم - احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل کارخانه سایپا در مرداد84 اعلام کرد که ارز بری هر دستگاه خودروی پراید تنها 100دلار است که قبلا 5هزار دلار بوده و 95درصد این خودرو کاملا در داخل تولید می‌شود. او گفت ما سالانه 350هزار دستگاه پراید تولید می‌کنیم و حتی اگر کشور تحریم اقتصادی بشود هم خللی در کارمان ایجاد نخواهد شد. چند سال بعد اما معلوم شد این حرف‌ها هم نبوده و قلعه‌بانی یک چیزی گفته که ما خوشحال شویم.

نه به ریاکاری - اینکه حرف و عمل و نیت انسان‌ها یکی باید باشد خیلی چیز خوبی است و باعث ریشه‌کنی ریاکاری در کشور خواهد شد؛ مثلا نباید این طوری باشد که در هفته سلامت، پزشکان از بیماران پول نگیرند ولی هفته بعدش سه‌برابر بگیرند. خوشبختانه پزشکان و مدیران بیمارستانی در شیراز اهل این تظاهر و ریاکاری نبودند و در هفته سلامت، بیماری را به‌دلیل فقر مالی از بیمارستان بیرون کردند؛ کاری که از نظر ما شایسته تقدیر است و نشان می‌دهد برای پزشکان و مدیران بیمارستانی روز و هفته فرقی نمی‌کند و حرفشان یکی است.

چی شد پس؟ - معاون اداره اماکن نیروی انتظامی در سال84 خیلی قاطع اعلام کرد که با شناسنامه‌دار شدن لباس‌ها، تولید لباس‌های زننده متوقف می‌شود که خب نه خبری از شناسنامه شد و نه اینکه آخرش کسی فهمید لباس زننده دقیقا چیست؟ مورد دیگر درباره نیروی انتظامی، صحبت‌های یکی از فرماندهان پلیس بین‌الملل است که گفته بود طبق تعریف واژه قاچاق، ما قاچاق زنان و دختران ایرانی را تکذیب می‌کنیم و چنین چیزی نیست و همه‌اش باد هواست. لکن بعدا معلوم شد که خیلی هم باد نبوده و تعریف ما دچار اشکال بوده که خب گذشته‌ها گذشته!

دکتر کارتن - معاون امور آسیب‌های اجتماعی شهرداری تهران در سال 84گفته بود 9درصد از کارتن‌خواب‌های کشور مدرک لیسانس و بالاتر دارند که نشان می‌دهد ما چقدر از لحاظ تحصیلی پیشرفت داشته‌ایم و حتی در میان کارتن‌خواب‌ها دکتر و مهندس داریم که این خبر بسیار خوبی است و الان احتمالا به phd و دارنده ISI ارتقا پیدا کرده. بعد همان سال گفتند به‌زودی در تهران هلی‌تاکسی یعنی هلی‌کوپتر تاکسی راه‌اندازی می‌شود که خیلی زود هم شد و خود ما هر روز با هلی‌تاکسی می‌آییم سر کار و خیلی هم به صرفه است و ممنون از این طرح زیبای مسئولین که نمی‌دانیم بودجه تحقیقاتی‌اش چقدر بوده! 




 

این خبر را به اشتراک بگذارید