• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45483
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/6NjQ
+
-

رازهای مگوی کارلوس کی‌روش

محمد زارعی 

حرف‌های سرمربی تیم ملی در حاشیه بازی‌های جام‌ملت‌ها تا چند روز فضای فوتبال ایران را ملتهب کرد؛ نقل قولی که البته بر سر درستی آن خیلی مجادله شد. حملات علیه سرمربی تیم ملی حتی در رسانه ملی هم شدید بود. اینکه کی‌روش با طرح مسئله مشکلات مالی کادرش که با تعبیر «سفره‌های خالی مردم» دست به‌دست شد، به ایرانی‌ها‌ توهین کرده است. در حاشیه این مجادله‌ها اما برخی این مسئله را مطرح کردند که تعابیر تند است چرا‌که در سابقه کی‌روش در کشورمان کمک‌های بی‌سر‌و‌صدا به مؤسسه‌های خیریه هم به چشم می‌خورد. یکی از این مؤسسه‌ها «بهشت امام رضا» است. یوسف اصلانی، مدیر مؤسسه بهشت امام رضا که به نگهداری کودکان یتیم، معلول و سالمندان رها شده اختصاص دارد، با اشاره به انتقادات روزهای اخیر از کارلوس کی‌روش به اتهام توهین به ایرانی‌ها، گفت: «واقعا این حرف‌ها در مورد کی‌روش دروغ است. او واقعا مرد بزرگی است. کمک‌های چندصدمیلیونی کی‌روش به مؤسسه بهشت امام رضا عین واقعیت است. دو سه بار آقای کی‌روش بدون اینکه رسانه‌ای متوجه شود، به بهشت امام رضا آمد و کمک‌های خوبی به مؤسسه کرد. ما حتی در صفحه شخصی‌مان راجع به کمک‌های کی‌روش، صحبت‌هایی که در گذشته در برنامه خندوانه انجام دادیم را بازنشر کردیم که در فضای مجازی همه جا پرشد. واقعا اگر این حرف‌ها را نگویم، آن دنیا باید پاسخ بدهم. کی‌روش چندبار در جاهای بحرانی که در زمین و آسمان بودیم، به داد ما رسید وقتی از او خواستیم این موضوع رسانه‌ای نشود، با کمال میل قبول کرد.»
مدیر مؤسسه بهشت امام رضا درباره انتقاد برخی ‌چهره‌های سرشناس مانند جواد خیابانی از کی‌روش، گفت: «آقای کی‌روش چه توهینی کرده؟ به کی ‌توهین کرده؟ هر موقع به مؤسسه ما آمد با عزت و احترام آمده و در کنار بچه‌های یتیم و معلول بوده است. در جاهای مختلف هم می‌دیدیم با کمال احترام به مردم احترام می‌گذاشت. حالا مثلا گفته مردم گرفتارند، باید این جو علیه او درست شود؟ وسط مسابقات جام ملت‌ها وقت انتقاد است؟ تیم ملی دارد در امارات می‌جنگد، بعد که تیم قهرمان شد، کی‌روش را بکشید کنار و به او بگویید این حرفت اشتباه بود.»
او شایعه سرپرستی کی‌روش بر 146کودک مؤسسه بهشت امام رضا را رد کرد و گفت: «کی‌روش سرپرستی کودکی را برعهده ندارد بلکه هرازگاهی به مؤسسه کمک‌های خوب مالی می‌کند. در بازی‌‌های مقدماتی دور قبل 3بازی آخر مانده بود تا درصورت موفقیت به جام جهانی صعود کند، یکی از 3 مؤسسه ما هم به‌دلیل بی‌پولی نیمه‌کاره مانده بود و ما هم مستأجر بودیم. یک روز تلفن من زنگ خورد، گفتند آقای کی‌روش می‌خواهد من را ببیند. من هم فکر کردم دوستانم دارند شوخی می‌کنند، گفتم من با رئال و بارسلونا قرارداد بستم. قطع کردم ولی دوباره تماس گرفتند و گفتند آقا مگر من با شما شوخی دارم واقعا آقای کی‌روش می‌خواهد شما را ببیند. در آن ملاقات کی‌روش گفت که ما 3 بازی مهم داریم تا به جام جهانی صعود کنیم. شما و بچه‌های یتیم مؤسسه بیایید به ما کمک کنید. من گفتم ما چه کمکی می‌توانیم به شما کنیم، او در جواب گفت برایمان دعا کنید، انرژی بدهید، این بچه‌ها انرژی دارند و دعایشان می‌گیرد. فقط قرارشد این موضوع رسانه‌ای نشود و تصویر بچه‌ها ‌در رسانه‌ها منعکس نشود.» 
رئیس مؤسسه بهشت امام رضا افزود: «وقتی به کی‌روش گفتم چه کار باید کنیم، گفت یک روز هماهنگ می‌کنیم تیم ملی را به یکی از مؤسسه‌های خود ببرید. بدون اینکه بچه‌های مؤسسه و بازیکنان تیم ملی بدانند این اتفاق افتاد. وقتی ملی‌پوشان سوار اتوبوس شدند تا به یکی از مؤسسه‌های ما در جنوب شهر بیایند، در راه وقتی داشتیم از مناطق جنوب تهران ‌عبور می‌کردیم، کی‌روش این مناطق را به بازیکنان تیم ملی نشان می‌داد و می‌گفت شما نماینده این مردم هستید و ‌با پول بیت‌المال آنها برای شما هتل و امکانات خوب تهیه می‌شود. باید به‌خاطر این مردم‌ حتما به جام جهانی صعود کنید. بعد هم سر‌زده وارد مؤسسه بهشت امام رضا شدیم، بازیکنان ملی‌پوش با دیدن بچه‌های یتیم و معلول شوکه شدند. بچه‌های مؤسسه هم از ملی‌پوشان به‌خاطر بازی ضعیف مقابل لبنان در آن مقطع انتقاد کردند. بچه‌های کوچک مؤسسه به ملی‌پوشان تأکید می‌کردند چرا اینقدر ضعیف بودید و مسائلی از این دست که خود من شوکه شدم. یکی دو نفر به کی‌روش می‌گفتند چرا رحمتی را اخراج کردی؟ کی‌روش هم مات مانده بود و به تک تک سؤالات بچه‌ها جواب می‌دادند. حتی من دیدم چند نفر از بچه‌های تیم ملی در گوشه‌ای گریه‌شان گرفت. در همین حین کی‌روش به بازیکنان تأکید می‌کرد ببینید برای کی دارید می‌جنگید. با پول همین بچه‌ها برای شما امکانات فراهم می‌شود. بعدهم کی‌روش تأکید کرد چند وقت همراه تیم ملی باشیم. در این بین یک بازی دوستانه هم بین بچه‌های مؤسسه و تیم ملی در زمین نزدیک مؤسسه برگزار شد.»
او تأکید کرد: «کی‌روش در همان جا گفت ما پاداش برد مقابل قطر را به مؤسسه بهشت امام رضا می‌دهیم و بچه‌های تیم ملی هم گفتند ما هم می‌دهیم. وقتی هم در قطر بودند، کی‌روش زنگ زد و گفت از بچه‌های مؤسسه ویدئو بگیرم و برایش بفرستم. بازهم تأکید کردم رسانه‌ای نشود می‌فرستم و این کار را انجام دادم. بچه‌ها هر کدام پیامی داشتند، یکی می‌گفت نکونام گل بزن، یکی به آندو می‌گفت گل بزن. مدیر رسانه‌ای وقت تیم ملی گفت وقتی ملی‌پوشان آماده می‌شدند تا به زمین مسابقه بروند، کی‌روش این فیلم‌ها را به ملی‌پوشان نشان داد و انگار وقتی بچه‌های رزمنده در جنگ به عملیات می‌رفتند، بازیکنان تیم ملی با آن حس و حال وارد زمین شدند و بازی را هم بردند. کی‌روش بعداز آن بازی 460میلیون تومان به مؤسسه کمک کرد، ولی برخی ملی‌پوشان باوجود اینکه قول داده بودند، به حرف‌شان عمل نکردند. خود کی‌روش و چند بازیکن دیگر به وعده خود عمل کردند. چندبار دیگر کمک‌های کلان کی‌روش ادامه داشت. یک‌بار بالای 40میلیون پول دادند برای مؤسسه چند تا کامپیوتر خریدیم. الان هم هر‌ازگاهی زنگ می‌زند، کمک می‌کند و گاهی هم می‌گوید برای من دعا کنید. خیلی جاها پیش آدم‌هایی که توان مالی دارند برای مؤسسه ما تبلیغ کرد اما هیچ‌کدام از اینها رسانه‌ای نشده است».
اصلانی با اشاره به برگزاری مراسم خداحافظی جواد نکونام در مؤسسه بهشت امام رضا، گفت: «در این مراسم خیلی از چهره‌های سرشناس فوتبالی و غیرفوتبالی بودند، خیلی هم رسانه‌ای شد و چهره بچه‌ها پخش شد. چقدر برای ما ضرر داشت. خودم حرص خوردم حتی من توبیخ هم شدم ولی کی‌روش کمک می‌کرد، بدون اینکه ماجرا را رسانه‌ای کند. حالا جای تعجب است که چرا به کی‌روش توهین می‌کنید. اسناد کمک‌های کی‌روش به مؤسسه امام رضا وجود دارد. او حتی برای مراسم افتتاحیه مؤسسه نیامد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید