• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45481
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/43J0
+
-

اشکالاتی که باید دید

جلال چراغپور کارشناس

اگر شما غرض‌ورزی را کنار بگذارید و به چشم فنی نگاه کنید یکسری مسائل را نمی‌توانید نبینید. اگر مسائل حاشیه‌ای و رفتاری افراد پیرامونی تیم ملی ازجمله سرمربی تیم ملی را کنار بگذارید، وقتی اشکالات فنی را هم بگویید کسی ناراحت نمی‌شود.
بازی تیم ملی مقابل عمان یک‌بار دیگر برتری چشمگیر تیم ملی کنونی را نشان داد. من معتقدم در مرحله حذفی چین هم آن توان را ندارد  که مقابل تیم ملی مقاومت کند. بعد ازآن  به مرحله نیمه‌نهایی می‌رسیم که آنجا تیم‌ها قدر می‌شوند. بازی با عمان در کنار نکات فنی خوبی که داشت نکات منفی هم داشت و حالا که بردیم باید به آنها اشاره کرد تا کادر فنی هم آنها را دیده و تدابیر لازم را بیندیشند.
عملکرد خط دفاع، ما را به فکر انداخته و نگران می‌کند! اما دلایل این مسئله چیست؟ اول تغییرات پیوسته‌ای که در این خط انجام می‌شود؛ یعنی الان ما در این پست از 8نفر استفاده کردیم اما در تیم‌های بزرگ دنیا 8تغییر را در دفاع انجام نمی‌دهند. 2نفر در دفاع راست تقریبا یکی در میان بازی می‌کنند، 2نفر هم در دفاع چپ! در دفاع وسط هم حسینی، پورعلی‌گنجی، کنعانی‌زادگان و منتظری همین شرایط را دارند. این عدم‌ثبات باعث شد که در دقیقه یک پنالتی به حریف بدهیم (حالا جای تمجید دارد که دروازه‌بان پنالتی را مهار کرد).
اما در تحلیل فنی، عدم‌هماهنگی در خط دفاع ما را نگران می‌کند. حتی این موضوع باعث شد در دقایقی که حریف روی بازی مسلط بود، کادرفنی روزبه چشمی را به خط دفاعی اضافه کند و کی‌روش از طریق مارکار به او می‌گفت و با دست نشان می‌داد که جلوی خط دفاع و بین حسینی و پورعلی‌گنجی بماند؛ یعنی دقیقا جایی که حفره‌ای ایجاد شده بود.مورد دوم، شرایط تیم ملی از دقیقه 66 به بعد است. از این دقیقه در بازی با عراق و هم در بازی با عمان به‌طور علنی تیم از سبک بازی خود به‌خصوص برای فشار آوردن روی حریف تغییر ماهیت می‌دهد. من نمی‌دانم این تغییر را کادرفنی می‌بیند و آیا این دستور است که فشار خود را کم کنند؟  من فکر می‌کنم دلیلش افت بدنی باشد.نکته دیگری که برای من سؤال‌برانگیز است اینکه چرا ما در یک پست (بازیکنی که پشت مهاجم بازی می‌کرد) 3تعویض داشتیم؛ اول دژاگه، بعد قدوس، بعد باز هم تغییر دادیم و شجاعی به آن پست آمد. حتی شجاعی یک توپ خطرناک را از دست داد که منجر به ضد‌حمله حریف شد. بازهم تأکید دارم قدرت تیم ملی فراتر از چین است. مقابل این تیم مشکلی نخواهیم داشت تا در نیمه‌نهایی به تیم‌هایی برسیم که با طرح‌های کوچک برنامه برای حمله دارند. تیم ما با پاس‌های کشیده آسیب‌پذیر نیست، آنجایی قدرت ما آشکار می‌شود که مقابل طرح‌های کوتاه و پاس‌های کوتاه حریفان در حملات ایستادگی کنیم. حالا بازی با ژاپن برای ما سنگین خواهد بود، حتی مقابل عربستان با پاس‌های کوتاه و فرارهای کوتاه مواجه خواهیم شد. من احساس می‌کنم کی‌روش به فکر این است که از روزبه چشمی میان مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی بازی بگیرد البته یک مقدار جلوتر از آنها خواهد بود؛ یعنی با سیستم 5-4-1بازی خواهیم کرد؛ یعنی در مرکز دفاع  از 3 بازیکن استفاده کند چرا که نشان دادیم  در دفاع وسط مشکل داریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید