• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 2 بهمن 1397
کد مطلب : 45478
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1NDo
+
-

شاگردان تنبل

شاگردان تنبل

از نسل طلایی منچستریونایتد بازیکنان زیادی وارد عرصه مربیگری نشدند یا شدند و به موفقیتی نرسیدند. شاید سولشر نخستین مربی از این دسته باشد که در مربیگری بتواند سهم خودش را بگیرد. البته اگر فرگوسن و وین رونی که حامی اصلی او در تیم فعلی هستند اجازه بدهند این مربی نروژی در بلندمدت در اولدترافورد بماند. رونی و فرگوسن هر دو علنا از سرمربیگری پوچتینو در من‌یونایتد حمایت کرده‌اند. بقیه نسل‌های طلایی دهه90 و 2000 این باشگاه به مدارج بالا در عرصه مربیگری نرسیدند. آیا فرگوسن بلد نبود به شاگردان طلایی‌اش رموز مربیگری را یاد بدهد؟ این در حالی است که اسطوره‌های هم‌نسل آنها در سایر باشگاه‌ها اوضاع بهتری دارند. به‌طور مثال استیون جرارد ریسک بزرگی را پذیرفت و به لیگ غیررقابتی اسکاتلند رفت تا با رنجرز جلوی سلطه سلتیک با مربیگری برندن راجرز را بگیرد. لمپارد سرمربی داربی‌کاونتی است که برای صعود به لیگ برتر تلاش می‌کند. تیم او موفق شده در این فصل تیم منچستر با مورینیو را از دور رقابت‌های جام حذفی کنار بزند. تیری آنری و پاتریک ویرا در لیگ فرانسه تیم گرفته‌اند و هدایت تیم‌های نیس و موناکو را به‌عهده دارند. آنری پیش از آن به‌عنوان دستیار روبرتو مارتینس تیم ملی بلژیک را به نیمه‌نهایی جام‌جهانی ببرد. جان تری هم که به‌تازگی از فوتبال خداحافظی کرده، خیلی زود موفق شد شغلی برای خودش به‌عنوان کمک‌مربی دست‌وپا کند. او کمک دین اسمیت در استون‌ویلاست.
  ستاره‌های92 هم‌اکنون سهام باشگاه آماتور سالفوردسیتی را در اختیار دارند؛ افرادی مثل اسکولز، نیکی بات، گیگز، نویل و... نیکی بات سرمربی آکادمی منچستریونایتد است.
  پل اسکولز که با سابقه 11قهرمانی در لیگ برتر مدتی سرمربی تیم ذخیره‌های منچستریونایتد بود و حتی بعد از فرگوسن هم به این شغل ادامه داد، هنوز مربی بزرگی نیست. او بعد از گرفتن یکی دو پست دستیاری در تیم‌های کوچک قرار است به‌عنوان سرمربی تیم کوچک اولدهام فعالیت کند. خواهرزاده‌اش هم در همین تیم بازی می‌کند.
  اریک کانتونا رفت سمت سینما و بازیگری در فیلم‌های کوتاه و حتی بلند هنری را تجربه کرد. او گاهی درباره فوتبال اظهارنظر می‌کند اما هرگز به فکر بازگشت به این حرفه نیست.
  پیتر اشمایکل هم مربی‌بشو نیست. او که خاطراتش را در پسرش -کسپر- مرور می‌کند، قرار است به‌عنوان نخستین مدیر فنی ورزشی در من‌یونایتد کار خود را آغاز کند.
  رایان گیگز مدتی سرمربی موقت منچستریونایتد بود اما هر چه اصرار کرد تیم را به او ندادند و مربیان سرشناس‌تری به‌جای گیگز تازه‌کار هدایت منچستر پسا فرگوسن را در دست گرفتند. گیگز به‌واسطه اصالت ولزی‌اش موفق شده به سرمربیگری تیم ملی کشورش برسد اما او هنوز خودش را در این حرفه ثابت نکرده است.
  روی کین که دورانی طولانی کاپیتان من‌یونایتد و در واقع رهبر این تیم در زمین و رختکن بود و همه بازیکنان از او حساب می‌بردند، چندین سال است به عنوان نفر دوم و سوم نیمکت تیم‌های کوچک فعالیت دارد و مدتی در تیم‌های ساندرلند، ایپسویچ، تیم ملی ایرلند و استون‌ویلا دستیار بود اما هرگز نفر اول نشد.
  گری نویل بعد از درخشیدن در عرصه کارشناسی تلویزیونی توانست یکی دو شغل خوب برای خودش دست‌وپا کند اما دوران حضورش در والنسیا نشان داد که از او هم یک مربی درست‌ودرمان درنمی‌آید.
  برادرش، فیل نویل وقتی دید در فوتبال مردان جایی برایش وجود ندارد سرنوشت خود را در فوتبال زنان جست‌وجو کرد. او سرمربی تیم ملی بانوان انگلیس است.
  یاپ استام بعد از دستیاری در تیم‌های جوانان آژاکس به سرمربیگری تیم ردینگ در انگلیس و زووله در هلند رسید. تیم فعلی او در رده‌های آخر جدول دست‌وپا می‌زند و تنها 3 امتیاز با تیم آخر فاصله دارد.
  دیویدبکام پس از فوتبالش در صنعت مد و البته در حرفه «دوستی با ستارگان هالیوود» و فرزندآوری فعالیت داشت اما اخیرا امتیاز یک باشگاه حرفه‌ای فوتبال در آمریکا را خریداری کرده و قرار است از سال2020 با نام اف‌سی مایامی در لیگ فعالیت کند.
  فان‌نیستلروی، پنجمین گلزن تاریخ لیگ قهرمانان بعد از دستیاری در تیم ملی هلند هم‌اکنون سرمربی تیم جوانان آژاکس است.
  مارک هیوز را شاید نتوان در این گروه دسته‌بندی کرد. او در سال‌های ابتدایی ظهور بچه‌های فرگوسن در منچستر بازی می‌کرد. هیوز یک مربی تقریبا موفق است و سابقه هدایت تیم‌هایی نظیر منچسترسیتی، ساوتهمپتون، فولام، استوک و تیم ملی ولز را دارد

این خبر را به اشتراک بگذارید