نقش مترو در کاهش آلودگی هوای پایتخت
تهران روزانه شاهد 19میلیون سفر شهری است و آلودگی هوا و ترافیک فزاینده و لجامگسیخته مدتهاست که جزو دغدغههای اصلی شهروندان و مدیریت شهری پایتخت بهشمار میآید. کارشناسان معتقدند توسعه حملونقل عمومی بهویژه مترو تنها راهکار برونرفت از این بحران است؛ ناوگانی که براساس آمار از ابتدای بهرهبرداری تاکنون از انتشار 2هزار و 461هزار تن گازهای آلاینده به هوای تهران جلوگیری کرده است.
به گزارش همشهری، فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران در اینباره گفت: هماکنون روزانه حدود 2.5 میلیون سفر با متروی تهران و حومه انجام میشود که این میزان باید براساس چشمانداز حملونقل و ترافیک شهر تهران تا سال ۱۴۰۴ به رقم 7 میلیون سفر در روز برسد.
او خاطرنشان کرد: آمارها نشان میدهد که استفاده از متروی تهران و حومه تنها در 6 ماه نخست سال 97 باعث شده است تا در مصرف 195میلیون لیتر بنزین و 19میلیون لیتر گازوئیل صرفهجویی شود و این میزان صرفهجویی در مجموع سفرهایی که از ابتدای بهرهبرداری از متروی تهران و حومه تا پایان آذرماه سال 1397 در این ناوگان انجام شده است، به رقم 4 هزار و 968 میلیون لیتر در مصرف بنزین و 497 میلیون لیتر در مصرف گازوئیل میرسد. به گفته نوبخت، انجام سفرهای شهری با متروی تهران و حومه در 9 ماه نخست سال 1397 باعث شده تا 810 هزار تن گاز Co2 وارد هوای تهران نشود، ضمن آنکه سفرهای انجام شده با متروی تهران و حومه در این مدت مانع از انتشار 113هزار تن گازهایCo NOX، So2، PM10و HC شده است. وی در این خصوص افزود: شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه برای افزایش ظرفیت ناوگان در خطوط موجود به تجهیزات و بهخصوص به واگنهای بیشتری نیاز دارد که مستلزم تامین بودجه از سوی نهادهای ذیربط است اما این شرکت از آبانماه 1396 سعی کرده تا با بهرهوری حداکثری از ظرفیت و امکانات موجود بازهم در جهت ارتقای سطح خدمات به مردم گام بردارد. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه ادامه داد: از آبانماه 1396، حداقل فاصله حرکت قطارها در خطوط 1، 2 و 4 متروی تهران از 5دقیقه به 4دقیقه کاهش یافت؛ ضمن آنکه این زمان در خط 3 از 18دقیقه به 9دقیقه و سپس در دیماه 97 از 9دقیقه به 5/7 دقیقه رسید. در خط 5 هم بهمنظور رفاه بیشتر حال مسافران، در آذرماه 1396 تعداد واگنهای قطارهای خط 5 مترو از ۸ واگن به ۹ واگن افزایش یافت؛ ضمنآنکه مسافران این خط در سال 1397 هم شاهد افزایش قطارهای تندرو از ایستگاه کرج به ایستگاه تهران بودند.