• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 بهمن 1397
کد مطلب : 45439
+
-

تعیین افق 1403تهران با 93ماده برنامه سوم

* بررسی و تصویب لایحه برنامه پنج‌ساله در شورای شهر تهران دیروز به پایان رسید

حامد فوقانی _ خبرنگار

شورای پنجم شهر تهران دیروز بررسی لایحه برنامه پنج‌ساله سوم توسعه پایتخت را به پایان رساند. این لایحه در ابتدا در 95ماده و سپس با تکمیل به 100ماده رسید و در نهایت اعضای شورا با حذف 7ماده، برنامه 93ماده‌ای را تصویب کردند. به گزارش همشهری، بررسی لایحه برنامه سوم توسعه از یکشنبه هفته گذشته در صحن پارلمان شهر آغاز شده بود که سرانجام پس از یک‌هفته کار پرفشار و بعضا در جلسات دونوبته صبح و عصر کار به پایان رسید تا مسیر اداره شهر تهران تا افق 1403 مشخص شود. با این حساب از هفته آینده طبق روال گذشته دستورات جلسات عادی در شورای شهر تهران مطرح می‌شود. البته محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در انتهای جلسه دیروز تأکید کرد که کمیسیون‌ها و کمیته‌ها مواردی را که مربوط به آخر سال است هرچه زودتر به هیأت رئیسه ارائه دهند چرا که فرصت چندانی برای بررسی و تصویب بودجه سال 98وجود ندارد. او لوایح مربوط به تعیین میزان افزایش عوارض نوسازی و تعیین نرخ کرایه‌های وسایل حمل‌ونقل عمومی را ازجمله موضوعاتی دانست که باید هرچه زودتر و پیش از آنکه زمان بررسی بودجه برسد، تعیین تکلیف شوند.

ماده‌ای درباره ایمنی و مدیریت بحران
در آخرین روز بررسی برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهرداری تهران، اعضای شورای شهر، احکام بخش ایمنی و مدیریت بحران را به‌طور کامل بررسی و تصویب کردند. در یکی از مواد مهم یعنی ماده 93، شهرداری موظف است به‌منظور پیشگیری از وقوع حوادث و افزایش ایمنی تردد شهروندان در فضاهای عمومی شهر تهران شامل بوستان‌ها، فضای سبز حاشیه معابر، بزرگراه‌ها و میادین و فضای پیاده‌روها اقدامات لازم را انجام دهد. استفاده از ظرفیت وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان برای تدوین و اجرای ضوابط الزام‌آور برای سازندگان ساختمانی به نصب درجه‌بندی ایمنی داربست و تاورکرین‌های ساختمانی در معرض دید شهروندان و ایجاد سازوکار اعلام هشدار خطر اضطراری جهت تردد شهروندان در اطراف کارگاه‌های ساختمانی و عمرانی نیز جزو دیگری از این ماده است.

برنامه، پایش می‌شود
رئیس شورای شهر تهران پس از پایان جلسه در جمع خبرنگاران توضیحاتی را درباره برنامه سوم ارائه داد. محسن هاشمی گفت: « برنامه سوم توسعه شهر تهران اهداف و استراتژی‌هایی را برعهده دارد و امیدواریم شهرداری تهران نیز بتواند تا اردیبهشت‌ماه برنامه عملیاتی برنامه توسعه شهر تهران را به شورای شهر ارائه دهد. امروز (یکشنبه) برنامه توسعه سوم شهر تهران به هیأت تطبیق فرمانداری تهران ارسال می‌شود و اگر مواردی باشد برای اصلاح مجددا به شورای شهر تهران بازمی‌گردد.» او با بیان اینکه متأسفانه در ایران برنامه‌ها 100درصد اجرایی نمی‌شود، افزود: «پایش‌ها نشان می‌دهد که عمدتا به‌دلیل موانع مالی کمتر از50درصد برنامه‌ها تصویب می‌شود. با پایش و پیگیری‌های صورت گرفته برنامه‌ها را دنبال می‌کنیم تا به‌صورت دقیق اجرایی شود و تلاش خواهیم کرد که مشکلات مالی در برنامه پنج‌ساله سوم شهر تهران را حل کنیم.»

طرح سؤال خداکرمی برای دانش‌آموزان
دانش‌آموزان منتخب شهرداران مدارس منطقه 12در قالب اجرای «طرح شهر در دست بچه‌ها» میهمان یکصدو هجدهمین جلسه شورای شهر تهران بودند.
حضور دانش‌آموزان به مناسب هفته هوای پاک (29دی تا 5بهمن ماه) صورت گرفت و در این میان ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورا با حضور در جمع دانش‌آموزان توضیحاتی در ارتباط با جلسات شورا ارائه داد. او نسبت به چگونگی داشتن هوای پاک و کمک از دانش‌آموزان برای انجام این طرح، آمادگی شورای شهر را برای دریافت هرگونه پیشنهاد و طرح در این زمینه اعلام داشت و افزود: « دانش‌آموزان می‌توانند به طرح سؤال در اینستاگرام خود بپردازند. خداکرمی همچنین برای جلب افزایش مشارکت شهرداران مدارس حاضر در جلسه سؤالاتی را برای تحقیق علمی دانش‌آموزان مطرح کرد؛ ازجمله اینکه:1- ‌ام‌پی‌تی‌تو چیست؟ 2- بین وسایل نقلیه کدام آلاینده‌تر است و چرا؟ 3- بهترین وسیله حمل‌ونقل و با کمترین آلایندگی چیست و چرا؟ 4- آیا شوفاژها می‌توانند آلاینده باشند؟ 5- برای داشتن هوای بهتر چه‌کار باید کرد؟ 6- برای مصرف پایین آب و برق چه باید کرد؟ طبق اعلام روابط عمومی شورای شهر تهران به بهترین جواب جایزه‌ای تعلق می‌گیرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید