• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 1 بهمن 1397
کد مطلب : 45426
+
-

پیروز حناچی: حدود ۲۵۷ ساختمان بلندمرتبه در تهران وجود دارد که باید نقشه‌برداری و ایمن‌سازی‌ شود

طرح‌های برگزیده «پلاسکو ‌نو»

شهر
طرح‌های برگزیده «پلاسکو ‌نو»

محمد سرابی _ خبر‌نگار

طرح‌های پیشنهاد شده برای ساختمانی که قرار است جای پلاسکو را بگیرد آنقدر گوناگون است که برگزیده شدن هرکدام از آنها می‌تواند فضای چهارراه استانبول را کاملا زیرورو کند. ساختمان قدیمی و دودزده پلاسکو با نمای پنجره‌های فلزی و صد‌ها تابلو و دستگاه خنک‌کننده که روی نمای آن نصب شده بود تا 2 سال دیگر با یک بنای جدید جایگزین می‌شود. این ساختمان جدید باید یادمانی برای شهدای آتش‌نشان و حادثه بزرگی که 2 سال قبل در این محل رخ داد نیز داشته باشد و البته با رعایت نکات ایمنی در ساخت و بهره‌برداری، حادثه مشابهی در آن رخ ندهد.
شهردار تهران در مراسم افتتاح نمایشگاه طرح‌های برگزیده «پلاسکو نو» و رونمایی از «دستورالعمل جدید ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی در ساختمان‌ها» که در محل باغ‌موزه قصر برگزار شد، گفت: اگر بتوانیم از این حادثه تلخ درس درستی بگیریم، حق مطلب را نسبت به عزیزان شهید به جا آورده‌ایم. حادثه پلاسکو نشان داد ما درخصوص ساختمان‌هایی که قبل از ابلاغ آیین‌نامه ملی ایمنی ساخته شدند آسیب‌پذیر هستیم. 

تمامی اقدامات ما در حوزه ایمنی ساختمان‌ها، مربوط به بعد از اجباری شدن مقررات ایمنی، یعنی بعد از تجربه زلزله رودبار و منجیل است. از این رو، داده‌های روشنی از کنترل اطلاعات و نقشه‌های ساختمان‌های پیش از این تاریخ نداریم؛ درحالی‌که براساس قانون شهرداری‌ها ما باید به آن رسیدگی کنیم.

آیین‌نامه‌ای که با حضور مسئولان شهری از آن رونمایی شد مربوط به ساختمان‌هایی است که قبل از آیین‌نامه ملی ایمنی ساخته ‌شده‌اند و شرایط ایمنی لازم را ندارند. حدود ۲۵۷ ساختمان بلندمرتبه (۱۲ طبقه و بالاتر) در تهران وجود دارد که باید کار شناسایی، نقشه‌برداری و آموزش ارتقای ایمنی آنها انجام شود.

 پیروز حناچی در این مراسم افزود: تجهیزات فعلی آتش‌نشانی نسبت به زمان قبل از حادثه پلاسکو قابل مقایسه نیست، چرا که حدود ۱۹۰ میلیارد تومان تجهیزات خریده‌ایم و از طریق پیگیری‌های معاونت خدمات شهری، ۲۱ دستگاه نردبان آتش‌نشانی تهیه کرده‌ایم. از این تعداد یک دستگاه نردبان ۶۴ متری و یک نردبان ۵۶ متری به‌صورت آنی تحویل داده شد و مابقی نیز تا آخر سال تحویل داده خواهند شد. او با بیان اینکه ارزش تجهیزاتی که تهیه شده تا پیش از موج‌ اخیر گرانی ارز، بیش از 190میلیارد تومان بود، عنوان کرد: در آینده 6 دستگاه نردبان ۳۲ متری، 4 دستگاه نردبان ۳۰ متری و 2 بالابر ۵۰ متری از گمرک ترخیص خواهند شد. همچنین تجهیزات انفرادی تا حدی تکمیل شده‌اند.

تامین تجهیزات آتش‌نشانان
لباس‌های آتش‌نشانان در داخل تولید نمی‌شود. این لباس‌ها در برابر حرارت‌ بسیار بالا مقاوم است و تولیدکنندگان آن نیز در جهان محدود هستند. اخیرا شورای شهر اعتباری را برای تأمین تجهیزات انفرادی تصویب کرد که به اندازه 2هزار دست لباس مخصوص آتش‌نشانی است.
شهردار تهران همچنین درباره بازدید اخیر از محل گودبرداری پلاسکو گفت: هفته گذشته زمانی که بوی بد در تهران منتشر شد؛ حادثه‌ای در محل باز شدن یک انباری چاه داشتیم که حین پروژه مهار خاک اتفاق افتاد. به همین‌خاطر بازدیدی از پلاسکو انجام شد اما ارتباط چندانی به طرح پلاسکو نو ندارد زیرا هنوز طرح نهایی و فاز اول آن تعیین نشده است.

او با اشاره به موارد حقوقی مربوط به ساختمان پلاسکو عنوان کرد: مقدمات حقوقی و مصوبات کمیسیون ماده ۵ حل شده و در شورای‌عالی شهر‌سازی به تصویب رسیده است، صرفاً مشکل پارکینگ داشتیم که با همکاری بنیاد حل شد. هم‌اکنون مشکل خاصی نداریم چرا که صورت‌ مسئله جدید مبتنی بر حقوق مالکان تنظیم شده است و خطوط اصلی‌مان در چارچوب ساختمان پلاسکو قبلی تنظیم شده و موافقت میراث‌فرهنگی نیز در کمیسیون‌ها کسب شده است.
شهردار تهران همچنین درباره برنامه روز هوای پاک در 29دی بیان کرد: روز هوای پاک یا سه‌شنبه‌های بدون خودرو الزاماً به‌معنای استفاده از دوچرخه نیست و شامل استفاده از مترو، اتوبوس و پیاده‌روی هم می‌شود. من دیروز مشکلی داشتم، به همین‌خاطر ترجیح دادم با موتور برقی ساخت داخل به محل کارم بروم.

   نقشه‌ای از ساختمان پلاسکو نبود

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران: در پلاسکو هیچ نقشه‌ای از ساختمان در دسترس نبود و آتش‌نشانان اصلاً نمی‌توانستند بفهمند که چطور باید به جنگ حریق بروند؛ درحالی‌که ساختمان‌های بلندمرتبه باید نقشه عملیاتی برای آتش‌نشانی داشته باشند.2سال پیش که حادثه تلخ پلاسکو اتفاق افتاد ضعفی که ساختمان‌های ما در برابر حریق دارند، کاملاً مشهود شد. در این مدت ۲۷۰ ساختمان مثل پلاسکو را شناسایی کردیم و برای آنها دستورالعمل ایمنی نوشتیم. ساختمان‌هایی مانند آلومینیوم و ساختمان‌های دهه ۴۰ و ۵۰ و حتی جدیدتر از نظر ایمنی به رسیدگی‌ و ایمن‌سازی‌ زیادی نیازمند هستند. برای 3هزار و 200ساختمان بالای ۸ طبقه نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم. یک شبکه مانیتورینگ طراحی کردیم که ساختمان‌های بلند بتوانند به آتش‌نشانی اتصال داشته باشند تا در لحظات ابتدایی موارد اورژانسی خود را اطلاع دهند؛ 3 هزار کارشناس سازمان نظام مهندسی و ۱۲۳ نفر از همکاران دفاتر خدمات الکترونیک را نیز برای کنترل نقشه‌ها و الزامات حریق آموزش داده‌ایم؛ دستور قضایی ضروری برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها را نیز گرفتیم؛ ضمن اینکه آیین‌نامه مفصلی در ۶ جلد برای همه ساختمان‌ها تعریف کرده‌ایم.

هنر، صلح و توسعه پایدار 

بازدید شهرداری تهران از باغ‌موزه قصر به نمایشگاه طرح‌های پلاسکو ختم نشد بلکه در انتهای این مراسم و به اصرار برگزار‌کنندگان، او به بازدید از نمایشگاه طراحی و عکس‌های نمایشگاه «هنر، صلح و توسعه پایدار» رفت که در بخشی از آن تصاویری با ترکیب پلاک خانه‌های خرمشهر و ساکنان سابق به نمایش درآمده بود. دیگر بخشی که حناچی از آن بازدید کرد، زورخانه باغ‌موزه و اجرای ورزش باستانی در گود زورخانه بود که در آن ورزشکاران به اجرای بخشی از تمرینات شنو، میل، چرخ و کباده پرداختند. 

شهردار تهران در آخرین مرحله از بازدید خود به استودیوی کوچک «رادیو قصر» در ورودی ساختمان اصلی باغ‌موزه رفت. حناچی در گفت‌وگو با این رادیوی محلی اظهار کرد: بعد از شروع مرمت مجموعه قصر تا امروز، این چهارمین باری است که به این باغ موزه می‌آیم. امروز در سالگرد حادثه تلخ پلاسکو هستیم و دیدیم بهترین محل برای نمایش آثار برتر طراحی ساختمان پلاسکو ‌نو همین‌جا به‌عنوان یک بنای خاطره‌ساز است. نگهداری ساختمان‌هایی که بخشی از تاریخ معاصر ما را در خود دارد باعث می‌شود که همیشه به‌دنبال درس آموختن از تاریخ باشیم و آن را به فراموشی نسپاریم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید