• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 بهمن 1397
کد مطلب : 45429
+
-

حمایت قطر از اجلاس اقتصادی بیروت

حمایت قطر از اجلاس اقتصادی بیروت


روز گذشته سرانجام اجلاس پرحاشیه توسعه اقتصادی و اجتماعی عربی در بیروت آغاز به‌کار کرد؛ اجلاسی که اگرچه به‌نظر می‌رسید در سایه عدم‌مشارکت بخش عمده رهبران جهان عرب موقعیت خود را از دست داده، اما در ساعات پایانی با اعلام آمادگی امیر قطر برای سفر به لبنان جان تازه‌ای گرفت.

پایگاه خبری صدای لبنان که نخستین رسانه منتشر‌کننده این خبر بود روز گذشته به نقل از منابع آگاه نوشت: شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی با بسته اقتصادی چشمگیری ازجمله تکفل بخش عمده هزینه‌های اجلاس، سرمایه‌گذاری یک میلیاردی در بانک مرکزی لبنان و همچنین قراردادهای تجاری دو جانبه با چندین وزارتخانه لبنان به این کشور سفر کرده است. عبدالباری عطوان، نویسنده مشهور فلسطینی نوشت: به‌نظر می‌رسد قطر برای رقابت با امارات و عربستان از طریق دروازه‌های لبنان وارد صحنه بازسازی سوریه خواهد شد.

با این حال، اجلاس اقتصادی بیروت صبح روز یکشنبه با سخنرانی میشل عون آغاز به‌کار کرد. او گفت: ما برای بررسی مسببان جنگ و عاملین حال و روز فعلی منطقه دور هم جمع نشده‌ایم، اکنون زمان بازسازی است. از سوی دیگر، احمد البوالغیظ، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در سخنرانی خود به انتقاد از عدم‌مشارکت لیبی در اجلاس بیروت پرداخته و گفت: چرا ما کشورهای عربی بعد از گذشت چندین دهه قادر به حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران‌های خود در گذشته نیستیم؟ اشاره ابوالغیظ به مخالفت گسترده حامیان جنبش امل لبنان با حضور هیئت اقتصادی لیبی در اجلاس بیروت بود؛ مخالفتی که ریشه آن به بحران  مفقود شدن امام موسی صدر در لیبی بر می‌گردد.

اگرچه مسئله بازسازی سوریه بیش از هر موضوع دیگری در حاشیه اجلاس بیروت مطرح بود اما بیانیه‌ای که توسط وزیر اقتصاد لبنان در نشست افتتاحیه این اجلاس قرائت شد نشان می‌دهد حمایت مالی از اونروا (آژانس امداد سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی)، بازسازی مناطق جنگ‌زده عراق و همچنین تامین زیرساخت‌های شبکه تجارت الکترونیک در جهان عرب در راس اولویت‌های این اجلاس بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید