• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 1 بهمن 1397
کد مطلب : 45350
+
-

گفت‌و گوی همشهری با رئیس اتاق اصناف تهران و اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی

سرنوشت نامعلوم 600 هزار گوشی‌موبایل

گفت‌وگو
سرنوشت نامعلوم 600 هزار گوشی‌موبایل

وعده‌های مسئولان برای ترخیص و عرضه گوشی تلفن همراه وارداتی دپوشده در گمرک هنوز محقق نشده اما در مقابل، فعالان بازار از رکود کسب و کار واحدهای صنفی و رشد چند برابری قیمت‌ها به‌دلیل کاهش شدید عرضه این کالا خبر می‌دهند. با ابراهیم درستی، رئیس اتاق اصناف تهران و اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی گفت‌وگو کرده‌ایم.


گوشی‌های تلفن همراه دپوشده در گمرک چه زمانی در بازار عرضه خواهد شد؟
با توجه به مذاکراتی که با دادستانی صورت گرفته، امیدواریم 131هزار دستگاه گوشی تلفن همراه که با پرونده قضایی در گمرک توقیف و دپوشده، ترخیص و این هفته یا حداکثر هفته آینده در بازار عرضه شود. همچنین پیش از این 600هزار گوشی تلفن همراه وارد شده به گمرک به دلایل مختلف دپوشده که در صورت عرضه می‌توان انتظار کاهش قیمت گوشی موبایل در بازار را داشت.

اما پیش از این برخی مسئولان از دپوی 720هزار گوشی تلفن همراه در گمرک خبر داده بودند، سرنوشت گوشی‌های موبایل باقی‌مانده چه شد؟
در مجموع 700هزار گوشی تلفن همراه در گمرک انبار یا توقیف شده بود که بخشی از این گوشی‌ها ترخیص و در بازار عرضه شده است. با وجود این صدور مجوز عرضه گوشی‌های مذکور در شبکه‌های توزیع، در انتظار تعیین قیمت در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان است.

چه تعداد از 600هزار گوشی مذکور از گمرک ترخیص شده است؟
کسی در این زمینه آمار دقیقی ارائه نمی‌دهد. باید سازمان حمایت با استعلام از گمرک اعلام کند که چه تعداد گوشی دپوشده از گمرک ترخیص شده و آیا این گوشی‌ها در بازار عرضه شده یا خیر؟ آنچه مسلم است گوشی‌های مذکور رجیستر شده‌اند، همچنین شاید برخی وارد‌کنندگان پس از ترخیص گوشی‌ها از گمرک، آنها را در انبارها دپو کرده‌اند؛ درحالی‌که هدف این بوده که با ترخیص و عرضه این گوشی‌ها در بازار از طریق شبکه توزیع در واحدهای صنفی، ضمن رشد عرضه و کاهش قیمت، رونق نسبی به کسب و کار بازار موبایل بازگردد، اما هنوز این گوشی‌ها عرضه نشده است.

با توجه به رجیستر شدن گوشی‌ها آیا امکان پیگیری عرضه یا انبار شدن آنها وجود ندارد؟
این امکان وجود دارد تا از طریق رجیستری مشخص شود که این گوشی‌ها را چه‌کسی وارد کرده و چه میزان از این گوشی‌ها در بازار توزیع شده است. در این زمینه باید وزارت ارتباطات یا سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اظهارنظر کنند. ممکن است این گوشی‌ها به‌طور غیررسمی در بازار عرضه شده یا در انبارهای برخی وارد‌کنندگان دپو شده باشد. تا پیش از اجرای طرح رجیستری سالانه ۲هزار میلیارد تومان به جیب دلال‌ها و قاچاقچیان گوشی موبایل می‌رفت اما اکنون منافع آن به دولت می‌رسد.

با این روند تا چه حد می‌توان به کاهش قیمت گوشی موبایل در بازار امیدوار بود؟
قیمت گوشی تلفن همراه در بازار بیش از هرچیز تابع نرخ دلار است. مقرر شده بود 600هزار گوشی تلفن همراه وارداتی با ارز 4200تومان با پرداخت مابه‌التفاوت ارزی به نرخ ارز نیمایی از گمرک ترخیص و با احتساب سود 15درصدی واردکنندگان در بازار عرضه شود اما هنوز خبری از تعیین قیمت عرضه این گوشی‌ها در سازمان حمایت نیست. اگر ثبت سفارش واردات گوشی تلفن همراه آغاز و گوشی‌های ترخیص شده از گمرک نیز در بازار عرضه شود، می‌توان شاهد ثبات و آرامش بازار و کاهش  15تا 25درصدی قیمت گوشی موبایل در بازار تا یک‌ماه آینده بود.

پیش از این نیز تعداد محدودی گوشی موبایل در فروشگاه‌های مجازی عرضه شد، مبنای تعیین قیمت این گوشی‌ها چه ارزی بوده است؟
این گوشی‌ها نیز با نرخ ارز نیمایی قیمت‌گذاری و عرضه شد و از این پس هیچ گوشی‌ای با نرخ ارز 4200تومانی در بازار عرضه نخواهد شد. با این روند 600هزار گوشی تلفن همراه که قبلا وارد گمرک شده اما به‌دلیل مابه‌التفاوت ارزی دپوشده بود نیز بر مبنای نرخ ارز نیمایی از گمرک ترخیص شده یا خواهد شد. از سوی دیگر حتی این امکان وجود دارد که با آزادشدن ثبت سفارش، واردکنندگان متقاضی واردات گوشی بتوانند با نرخ ارز بازار آزاد نیز نسبت به واردات این کالا اقدام کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید