• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 1 بهمن 1397
کد مطلب : 45346
+
-

عرضه دوباره نفت در بورس انرژی از امروز

مدیرعامل بورس انرژی: امکان تحقق صادرات ۱.۵ میلیون بشکه‌ای نفت از طریق بورس انرژی وجود دارد

بعد از یک دور عرضه نفت خام در بورس انرژی، از امروز دور جدیدی از عرضه‌ها آغاز خواهد شد. مدیرعامل بورس انرژی مدعی است این بورس قادر است صادرات 1.5میلیون بشکه‌ای نفت را از طریق این بورس محقق کند.

به گزارش همشهری، در شرایطی که تحت‌تأثیر تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت خام ایران که منشأ اصلی بسیاری از درآمد‌های ایران است، کاهش یافته، قرار است بورس انرژی بخشی از بار مسئولیت کاهش فروش نفت را برعهده بگیرد. آنطور که مدیرعامل بورس انرژی دیروز اعلام کرد: امکان تحقق صادرات ۱.۵ میلیون بشکه‌ای نفت از طریق بورس انرژی وجود دارد، اما به‌نظر می‌رسد تحقق این موضوع به پیش‌شرط اعتماد دولت و مخالفت‌نکردن برخی مدیران با عرضه نفت‌خام در بورس انرژی نیاز دارد. در همین رابطه، روز گذشته بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت از توزیع مرحله سوم عرضه نفت در بورس انرژی خبر داد و گفت: مجوز فروش مرحله سوم نفت‌ از شورای‌عالی اقتصادی سران 3‌قوه گرفته شده و مقداری از آن در هفته جاری عرضه خواهد شد.

سید‌علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی هم با تأیید عرضه نفت در بورس انرژی گفت: هم‌اکنون سقف عرضه نفت خام سبک ایران براساس مجوز 3میلیون بشکه‌ای است که به‌صورت عرضه‌های یک میلیون بشکه‌ای روانه میز فروش بخش بین‌الملل بورس انرژی خواهد شد.

به گفته حسینی، درصورت حمایت از عرضه نفت در بورس انرژی و تداوم آن، امکان تحقق صادرات ۱.۵‌میلیون بشکه‌ای نفت وجود دارد. حسینی ادامه داد: در کمیسیون اقتصادی با حضور شرکت ملی نفت پیشنهاد شد نفت‌خام در سال98 به‌طور منظم با حجم مشخصی در بورس انرژی عرضه شود تا خریداران بتوانند برنامه‌ریزی کنند. او تأکید کرد: هم‌اکنون 320کد معاملاتی خارجی در بورس انرژی حضور دارند و همگی آنها بالقوه می‌توانند در عرضه کالاهای بورس انرژی شرکت کنند. باید مراقب بود بازار نفت در بورس انرژی تداوم داشته باشد و خارجی‌ها با تداوم عرضه‌های بیشتر وارد بازار شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید