• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 30 دی 1397
کد مطلب : 45331
+
-

آمار ازدواج زیر فشار اقتصاد

نرخ رشد جمعیت و آمار ازدواج در سال‌های گذشته تحت تأثیر میزان رشد اقتصادی استان، سیر نزولی داشته است

جامعه
آمار ازدواج زیر فشار اقتصاد

مریم جباری |   اراک- خبرنگار :


در یک دهه گذشته و با تغییر نگرش در افزایش جمعیت، مسئولان کشور سعی دارند که با سیاست‌های تشویقی، آمار ازدواج و زاد و ولد و در نتیجه جمعیت جوان و مولد را در استان‌های کشور در مقایسه با جمعیت سالمند افزایش دهند. این موضوع در دستور کار مسئولان استان مرکزی نیز قرار گرفته، اما مشکلات اقتصادی، اشتغال و فرهنگ‌سازی باعث کاهش آمار ازدواج و زاد و ولد در چند سال گذشته شده است. 

به گفته مسئولان استان، متوسط رشد جمعیت سالانه استان 4/1 درصد و پایین‌تر از میانگین کشوری است و در حال حاضر، مرکزی سومین استان پیر کشور به حساب می‌آید. با این حال و برای افزایش آمار ازدواج و ولادت در این استان، سند باروری برای افزایش باروری سالم در حال تکمیل است و همچنین طرح «پویش ناباروری» از آبان‌ تا بهمن‌ 97 در دستور کار مدیران قرار گرفته است. کارشناسان بر این باورند که استفاده از سیاست‌های تشویقی می‌تواند در تحقق این مهم تأثیرگذار باشد. همچنین پیگیری طرح «ارتقای خانواده» به عنوان یکی از طرح‌های مهم می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود را در این بخش برطرف کند.


کاهش آمار متوسط جمعیت

مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی می‌گوید: در مرکزی با کاهش آمار تولد و ازدواج مواجه هستیم و همین مسئله باعث افزایش آمار سالمندی در استان شده است، به‌ طوری‌ که هم‌اکنون مرکزی سومین استان پیر کشور محسوب می‌شود. «علیرضا قبادی» به همشهری بیان می‌کند: بر اساس آماری که از سال گذشته منتشر شده، متوسط رشد جمعیت سالانه استان 4/1 درصد بود که این میزان در کشور 5/1 درصد است. بنابراین آمار متوسط رشد جمعیت در مرکزی از میانگین کشوری پایین‌تر است. 

وی ادامه می‌دهد: آمار ثبت‌شده ولادت در استان امسال به 14 هزار و 901 مورد رسیده که نسبت به سال گذشته که 15 هزار و 819 مورد بوده، با کاهش 8/5 درصدی همراه است. مدیر کل ثبت احوال استان مرکزی با بیان این‌که آمار ولادت در استان مرکزی 1/15 درصد است می‌فزاید: این میزان در کشور 3/19 درصد بوده و در این زمینه نیز استان با کاهش مواجه شده است. آمار ازدواج ثبت‌شده در استان بر اساس آخرین آمار در 8 ماه امسال 7 هزار و 551 مورد است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2/12 درصد کاهش داشته و همین مسئله یکی از عوامل مهم در کاهش فرزندآوری است. 

همچنین مرکزی سومین استانی است که کمترین ثبت واقعه ازدواج در کشور را به خود اختصاص داده است. قبادی در مورد ریشه‌های کاهش ازدواج و ولادت یادآور می‌شود: از مهم‌ترین این موارد می‌توان به مشکلات اقتصادی، اشتغال و فرهنگ اشاره کرد. هر دستگاهی به فراخور نوع فعالیت خود می‌تواند مشکلات را برطرف کند. در این صورت می‌توانیم شاهد رفع بسیاری از این مشکلات در استان باشیم.


کاهش 7 درصدی ازدواج 

مشاور امور بانوان مرکز بهداشت استان مرکزی نیز می‌گوید: همه ساله بین 5 تا 7 درصد شاهد کاهش ازدواج هستیم که با کاهش ولادت ارتباط مستقیم دارد و برای رفع این مشکل نیازمند یک عزم ملی هستیم. «اکرم حمزه‌لوییان» بیان می‌کند: بر اساس سیاست‌ها و اهداف برنامه ششم توسعه کشور، سالانه باید آمار ازدواج 10 درصد افزایش پیدا کند که با توجه به کاهش ازدواج هم‌اکنون آمار باروری استان 8/1 درصد و در کشور 01/2 درصد است.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس آمار 6 ماه امسال در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش زایمان وجود داشته و این در حالی است که ارائه خدمات افزایش داشته. همچنین بر اساس آمار موجود ١٩ درصد زوج‌های شهری استان تک‌فرزند هستند که این رقم در مناطق روستایی به ١١ درصد می‌رسد. با توجه به این‌که آمار زایمان در بررسی‌ها و آمار 6 ماهه‌ای که انجام شده امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 96 درصدی داشته، باید در زمینه ارتقای آگاهی و نگرش جامعه برای فرزندآوری گام‌های جدی و اساسی برداشته شود.

حمزه‌لوییان اظهار می‌کند: با توجه به این‌که 82 درصد زایمان‌های استان مربوط به گروه سنی 15 تا 18 سال است، باید در زمینه کاهش زایمان در این سنین برنامه‌ریزی داشته باشیم، زیرا بارداری در این سنین خطرات خاصی دارد. وی تصریح می‌کند: علاوه بر تمامی موارد مذکور، فرهنگ‌سازی برای فرزندآوری و همچنین ایجاد امنیت شغلی برای مادرانی که تمایل به فرزنددار شدن دارند می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را رفع کند، زیرا بسیاری از مادران نگران این هستند که بعد از زایمان نتوانند موقعیت شغلی خود را مجدداً به دست بیاورند.


ضرورت ارائه تسهیلات کم‌بهره برای درمان ناباروری

سرپرست معاونت سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی نیز با بیان این‌که سیاست‌های کلی جمعیتی از سال 93 ابلاغ شده می‌گوید: در استان کم‌کاری وجود داشته است.«سعید فرخی» بیان می‌کند: در این زمینه موازی‌کاری بسیار زیادی وجود دارد، اما با این حال هنوز هیچ اقدام مثبتی انجام نشده است. وجود سالانه 5 تا 7 درصد کاهش ازدواج در صورتی که جوانان در سن ازدواج هستند بیان‌کننده ایراد و نقص در این بخش است. درست است در زمینه فرزندآوری داشتن شغل مهم است، اما این مسئله به‌تنهایی دلیل کاهش نیست، زیرا افراد بسیار زیادی هستند که دارای شغل و موقعیت مناسبی هستند، اما تمایل به فرزنددار شدن ندارند.

وی می‌افزاید: باید کارگروه‌های تخصصی برگزار شود و به صورت علمی و مستند در این بخش ورود کرد تا منویات مقام معظم رهبری در زمینه فرزندآوری محقق شود. همچنین فرهنگ‌سازی در این بخش نقشی بسیار تأثیرگذاری خواهد داشت.
فرخی با اشاره به مشکلات مالی برخی از خانواده‌ها اظهار می‌کند: در زمینه درمان ناباروری نیز باید تسهیلات کم‌بهره در اختیار افراد قرار گیرد.


رتبه بیست و چهارم فرزندآوری زنان استان 

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی می‌گوید: بر اساس مطالعه انجام‌شده در زمینه تمایل به فرزندآوری مردان استان رتبه آخر و زنان استان رتبه بیست و چهارم کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
«زهرا فرجی» بیان می‌کند: از مهم‌ترین مواردی که می‌توان در این زمینه و بی‌میلی به فرزندآوری به آن اشاره کرد در مردان مشکلات اقتصادی و در زنان شاغل نبود قوانینی به منظور حمایت از این افراد است، زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که در زمانی که زنان در مرخصی زایمان هستند جایگزینی برای آنها پیدا نشود. قطعاً وجود قوانین حمایتی از این افراد می‌تواند بسیاری از این مشکلات را رفع کند. همچنین در کنار تمامی موارد مذکور، استفاده از سیاست‌های تشویقی قطعاً نتایج خوبی می‌تواند به همراه داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید