• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 30 دی 1397
کد مطلب : 45260
+
-

200 میلیون دلار اعتبار و ضرورت اطلاع‌رسانی و نظارت مردمی

یادداشت
200 میلیون دلار اعتبار و ضرورت اطلاع‌رسانی و نظارت مردمی


شاهرخ جباری ارفعی/ عضو پیشین شورای‌عالی جنگل
 خبر خوب اینکه امسال از طرف مسئولان نظام، اعتبار 200میلیون دلاری(که دست‌کم به 800 میلیارد تومان بالغ می‌شود) از صندوق توسعه ملی در اختیار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گرفته که در شرایط اجتماعی و اقتصادی موجود بسیار بااهمیت است.

اما آنچه کمتر در اختیار جامعه قرار‌گرفته، بیان اطلاعات دقیق درباره این پروژه بزرگ، پاسخ به پرسش‌ها و روشن کردن ابهامات موجود است. تعدادی از این پرسش‌ها به شرح زیر است.

یک: از آنجا که عرف سازمان جنگل‌ها، فعالیت براساس طرح مصوب است(اگرچه کارهای بدون مطالعه و بدون طرح‌های اجرایی هم انجام داده است)، پرسش این است که آیا این اعتبار براساس طرح هزینه می‌شود یا بدون طرح؟

دیگر اینکه این طرح‌ها در چه سالی تهیه شده؟ اهداف کمی آن چیست؟ و در کدام واحد مورد‌بررسی و تصویب قرار گرفته است؟

دو: از آنجا که طرح‌های منابع طبیعی بلندمدت است پرسیدنی است که مدت اجرای این طرح‌ها چند سال است؟ و برای تامین هزینه اجرای طرح در سال‌های بعد چه پیش‌بینی‌هایی شده است؟

سه: این طرح‌ها برای بهبود چه شاخص‌هایی است؟ و نحوه پایش و ارزشیابی آن چگونه است؟

چهار: نقش مراکز دانشگاهی و پژوهشی در اجرای این پروژه چیست؟ و نحوه مشارکت آنان چگونه است؟

پنج: چه تمهیداتی برای مشارکت انبوه دانش‌آموختگان بخش (دست‌کم به‌عنوان کارآموز) در این پروژه دیده شده است تا کادرهای آینده کارشناسی در این مسیر آموزش عملی ببینند؟

اگرچه قوانین موجود با ابهاماتی که در آن وجود دارد، امکان نظارت مجلس شورای اسلامی و سازمان بازرسی کل کشور را در زمینه بررسی مسائل فنی هم فراهم کرده است که در جای خود باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد، منطقی‌ترین روش نظارت فنی، اقدام توسط نمایندگان تشکل‌های علمی، صنفی و سازمان‌های مردم‌نهاد این بخش است.

از این رو پیشنهاد می‌شود سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با دعوت از انجمن‌های علمی منابع طبیعی، تشکل‌های صنفی و سازمان‌های مردم‌نهاد، ضمن تشریح اهداف طرح و فعالیت‌های در دست اقدام به پرسش‌ها و ابهامات موجود پاسخ گفته و زمینه بازدید و نظارت میدانی نمایندگان آنان را فراهم کند.

بدیهی است رسانه‌ها در این فرایند نقش و جایگاه خود را در اطلاع‌رسانی و کمک به روند بهبود امور عهده‌دار خواهند بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید