گرانی مواداولیه، نوسان نرخ ارز و رکود بازار بهدلیل کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان موجب زمینگیر شدن صنعت مبلمان در بازار داخلی و افت قدرت رقابتپذیری تولیدکنندگان در بازارهای صادراتی شده است.
به گزارش همشهری، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، جذابیت بازار داخلی را مهمترین مانع صادرات صنعت مبلمان ایران میداند، اما تولیدکنندگان نوسان نرخ ارز، کاهش قدرت خرید و کمبود نقدینگی را عامل زمینگیر شدن این صنعت تلقی میکنند. سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران دیروز در یک نشست خبری اعلام کرد: ایران نوزدهمین بازار بزرگ مبلمان جهان است و میزان صادرات این کالا در ۹ماه امسال ۳۶ میلیون دلار بوده است. محمد رضا مودودی، بیشترین صادرات مبلمان ایران را به عراق و افغانستان اعلام کرده و با وجود این او در پاسخ به خبرنگار همشهری در مورد موانع عمده رونق تولید و صادرات این محصولات گفت: تجربه نشان داده حمایتهای گلخانهای از طریق دیوار بلند تعرفه و حتی ممنوعیت واردات موجب نشده تا صادرکنندگان مبلمان و برخی کالاها نگران رقابتپذیری نباشند.
به گفته او، رشد تقاضا و جذابیت بازار داخلی برای تولیدکنندگان مبلمان و ضعف برندسازی و بیتوجهی به مبلمان شهری مهمترین موانع رونق تولید و صادرات صنایع مبل کشور بوده است.
در مقابل عبدالحسین عباسی، رئیس اتحادیه درودگران و مبلسازان در پاسخ به همشهری، گفت: صنعت مبلمان در 9ماه امسال 3میلیون و 500هزار دلار صادرات داشته که این رقم بسیار ناچیزی است. اکنون این صنعت با مشکل کمبود نقدینگی و رکود شدید بازار بهدلیل کاهش قدرت خرید مواجه است. به گفته او، دیگر خرید یا تعویض مبل در اولویت اقشار مختلف جامعه نیست.
فشار رکود بازار و نوسان نرخ ارز بر صنعت مبلمان
در همینه زمینه :
گشتی در اقتصاد ایران
گشتی در اقتصاد جهان
گشتی در اقتصاد ایران