• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
یکشنبه 30 دی 1397
کد مطلب : 45228
+
-

کاهش ارزش ریال و کندی واردات گوشت را گران کرد

کاهش 3برابری ارزش ریال در برابر ارز‌های خارجی، تعلل دستگاه‌های اجرایی در برخورد با قاچاق دام زنده و تأخیر در قاچاق و صادرات دام زنده به کشورهای عربی که چندین برابر افزایش یافته، به کمبود گوشت در بازار‌های داخلی منجر شده است.

به‌گزارش همشهری، گرانی قیمت گوشت عوامل مختلفی دارد. با این حال افزایش قیمت ارز یا کاهش ارزش ریال در برابر دلار و سایر ارز‌ها متهم ردیف اول است، زیرا ارزش ریال نه‌فقط در برابر دلار بلکه در برابر همه ارز‌ها ازجمله ارز کشورهای همسایه هم کاهش یافته و این موضوع موجب شده کالاهای ایرانی برای این کشورها نسبت به قبل تا چندین برابر ارزان‌تر شود. این عامل موجب شده انگیزه برای صادرات دام زنده به کشور‌های همسایه ازجمله عراق به‌شدت افزایش یابد. به بیان دیگر افزایش قیمت ارز به‌ویژه دلار موجب شده صادرات دام زنده بسیار به صرفه‌تر باشد. اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده درکشور بین 26 تا 28هزار تومان است؛ درحالی‌که هر کیلوگرم دام زنده قاچاق تا 3برابر قیمت داخلی به فروش می‌رسد.

قیمت بالای دام قاچاق

رئیس شورای تأمین دام کشور مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت و گرانی‌ دام زنده در کشور را مشتریانی دانست که دام ‌را به قیمت بالایی خریداری و به خارج از کشور انتقال می‌دهند. او گفت: بازار دام 2نرخی شده؛ یعنی با درنظر گرفتن هزینه‌های تولید، یک نرخ منطقی حداکثر 25هزار تومانی برای هرکیلوگرم دام زنده وجود دارد که کمتر رعایت می‌شود و نرخ دوم 30 تا 38هزار تومان است که افرادی که قصد صادرات غیرقانونی دام را از کشور دارند با آن نرخ خریداری می‌کنند. منصور پوریان، افزود: این عوامل موجب شده کسانی که قصد قاچاق دام زنده را دارند با خرید و جمع‌آوری دام از مراکز عرضه دام زنده آن را صادر ‌کنند که این موضوع به کاهش عرضه گوشت در بازار داخلی و افزایش 45درصدی قیمت‌ها منجر شده است.

کاهش واردات از مرز‌های شرقی

علاوه بر رشد قاچاق دام، اکنون واردات دام به کشور نیز به‌دلیل افزایش قیمت ارز با قیمت‌های بالاتری صورت می‌گیرد؛ درحالی‌که قبلا بخشی از گوشت مورد نیاز کشور از طریق واردات دام زنده از مرز‌های شرقی ازجمله افغانستان و پاکستان انجام می‌شد، اما اکنون با افزایش نرخ ارز نه‌تنها این واردات متوقف شده بلکه بخشی از دام زنده نیز قاچاق می‌شود. سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز میزان قاچاق دام در 8ماه پارسال را 166هزار و 394رأس اعلام کرد و گفت: این میزان در 8‌ماه امسال به 926هزار و 477رأس دام رسیده که نسبت به پارسال رشد 4.5برابری را نشان می‌دهد. حمیدرضا دهقانی‌نیا، افزود: در گذشته قاچاق دام به‌صورت ورودی از مرزهای شرقی انجام می‌شد، اما اکنون شرایط تغییر یافته و دام جزو کالا‌های مشمول قاچاق خروجی شده و بیشترین قاچاق دام به کشور‌های همسایه ازجمله عراق صورت می‌گیرد.

به‌گفته حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور آمارها نشان می‌دهد به‌دلیل افزایش بیش از حد قاچاق دام زنده، عرضه دام به کشتارگاه‌ها 9.4درصد کاهش داشته است.

مقصر قاچاق دام

رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه مقصر اصلی قاچاق دام، وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: شخص وزیر و معاونان این وزارتخانه باید پاسخگوی تاراج این کالای اساسی باشند. علی مویدی به ایسنا، گفت: یکی از عوامل اصلی قاچاق دام، بی‌انضباطی اداری در وزارت جهاد کشاورزی و تعلل این وزارتخانه در زمینه تدوین قوانین و مقررات جابه‌جایی و جلوگیری از قاچاق دام است که 2سال طول کشید. او افزود: قرار بود تا با این قوانین و مقررات مشخص شود که مثلا جابه‌جایی دام زنده‌ از استانی به استان دیگر باید تابع چه ضوابط و قوانینی باشد، اما با وجود پیگیری‌ و حساسیت‌های رئیس‌جمهوری و دستورالعمل‌های صادر شده، وزارت جهاد کشاورزی در پیگیری آن تعلل کرد.

نوسان قیمت مرغ این بار به بهانه نیوکاسل

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی که پیش از این کمبود نهادهای دولتی را عامل کاهش تولید، عرضه و گرانی گوشت مرغ قلمداد کرده بود از افزایش600تومانی قیمت مرغ در بازار به‌دلیل شیوع بیماری نیوکاسل و کاهش عرضه مرغ خبر داد و اعلام کرد: دیروز قیمت خرده‌فروشی مرغ در بازار به 13هزار و 800تومان رسید. مهدی یوسف‌خانی با بیان اینکه بیماری نیوکاسل در مرغداری‌ها تلفات 20درصدی داشته و باعث کاهش عرضه در بازار شده به ایلنا، گفت: البته افزایش قیمت جوجه‌ یک‌روزه و افزایش قیمت نهاده‌های دام و طیور هم در ریسک جوجه‌ریزی و تولید مؤثر بوده است. او در مورد قیمت انواع مشتقات مرغ گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده 9هزار و 600، نرخ مرغ در میدان بهمن 12هزار و 600، کشتارگاه 12هزار و 600، تحویل درب واحدهای صنفی 12هزار و 800 و در خرده‌فروشی‌ها 13هزار و 800تومان است که نسبت به نرخ 13هزار و 200تومانی آخر هفته گذشته 600تومان افزایش قیمت داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید